Stratolaunch Roc. Podniebny gigant znowu wzbił się w powietrze

Stratolaunch Roc. Podniebny gigant znowu wzbił się w powietrze

Samolot Stratolaunch Roc
Samolot Stratolaunch Roc
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stratolaunch
Karolina Modzelewska
14.01.2023 18:25, aktualizacja: 15.01.2023 10:09

Stratolaunch Roc, samolot o obecnie największej rozpiętości skrzydeł, która jest większa niż długość boiska do piłki nożnej, odbył kolejny lot testowy. Maszyna przez blisko sześć godzin unosiła się nad kalifornijską pustynią Mojave. To najdłuższy jej lot i ważny krok w rozwoju tego samolotu transportowego, który w przyszłości może pomóc wynosić na dużą wysokość różne ładunki, a nawet ludzi.

Jak donosi Space.com, prototypowy samolot transportowy Stratolaunch Roc w piątek 13 stycznia odbył najdłuższy do tej pory lot, który trwał sześć godzin. Serwis dodał, że był to jego dziewiąty lot testowy i drugi, podczas którego wyniósł w górę hipersoniczny pojazd testowy Stratolaunch Talon-A. Podczas kolejnych testów firma planuje odłączenie naddźwiękowego pojazdu.

Stratolaunch Roc odbył kolejny lot testowy

Urządzenie w przyszłości będzie osiągać prędkość sięgającą nawet 7 tys. km/h. Pierwotnie miało pomagać w transporcie potężnych rakiet kosmicznych do poziomu stratosfery, dzięki czemu ich wynoszenie w kosmos stałoby się tańsze i bardziej ekonomiczne. Zmiany własnościowe w firmie odpowiadającej za produkcję maszyny, zmieniły jednak plany dotyczące przeznaczenia samolotu. Obecnie mówi się głównie o świadczeniu usług w lotach testowych z dużą prędkością. Pojawiają się też informacje o wersji pojazdu Talon-Z zdolnej do lotu z prędkością ponad 12 tys. km/h, która wynosiłaby na orbitę zarówno ludzi, jak i ładunki.

Wspomniany lot rozpoczął się w Mojave Air and Space Port w południowo-wschodniej Kalifornii. Samolot osiągnął maksymalną wysokość 6860 metrów. To kolejny ważny moment w rozwoju giganta przypominającego dwa połączone ze sobą samoloty. Maszyna została opracowana przez amerykańską korporację Scaled Composites, która obecnie jest częścią koncernu Northrop Grumman Corporation. Prace nad nią ruszyły w 2011 r., a prototyp został oblatany w 2019 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot ma masę własną 227 tys. kg, a jego masa startowa to ponad 500 tys. kg. Maszyna ma długość blisko 73 m, wysokość 15,25 m, a jego rozpiętość skrzydeł to ponad 117 m, co oznacza, że jest on większa niż długość typowego boiska do piłki nożnej (jest to 105 m). Prototyp Stratolaunch Roc napędza sześć silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney PW4056. Obecnie jego zasięg szacowany jest na 3700 km. Wraz z rozwojem projektu tego typu parametry mogą jeszcze ulec zmianom.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualna Polska

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)