Stalowe potwory - oto największe maszyny świata

Zwykle naszych myśli nie zaprzątają urządzenia o gabarytach przewyższających lodówkę. Co innego machiny-olbrzymy - w ich cieniu lubimy czuć się mali. Gigantyczne góry stali urzekają swoją mocą, fascynują możliwościami danymi im przez człowieka, onieśmielają ogromem. Potrafią ważyć dziesiątki tysięcy ton i mierzyć po kilkaset metrów. Kosztują setki milionów dolarów, wyręczając przy tym w pracy tysiące ludzi. Zobaczcie największe maszyny, jakie kiedykolwiek powstały na Ziemi.

Obraz

/ 8Stalowe potwory - oto największe maszyny świata

Obraz

Zwykle naszych myśli nie zaprzątają urządzenia o gabarytach przewyższających lodówkę. Co innego machiny-olbrzymy - w ich cieniu lubimy czuć się mali. Gigantyczne góry stali urzekają swoją mocą, fascynują możliwościami danymi im przez człowieka, onieśmielają ogromem. Potrafią ważyć dziesiątki tysięcy ton i mierzyć po kilkaset metrów. Kosztują setki milionów dolarów, wyręczając przy tym w pracy tysiące ludzi. Zobaczcie największe maszyny, jakie kiedykolwiek powstały na Ziemi.

/ 8Koparka Bagger 288

Obraz
© CC / Martinroell

Wygląda jak machina ostatecznej zagłady, jedna z tych, które w wizjach Hollywood demolują ćwierć Manhattanu. Tymczasem patrzycie na gigantyczną niemiecką koparkę Bagger 288, skonstruowaną w 1978 r. przez firmę Krupp. Ten najcięższy pojazd lądowy świata waży 13 500 ton, ma 240 metrów długości, 96 wysokości i potrafi dziennie wyrwać ziemi 240 tys. ton węgla. Oznacza to dół głębokości 30 metrów i powierzchni boiska piłkarskiego albo 350 wyładowanych po brzegi TIR-ów. Koszt zbudowania tego potwora wyniósł 100 mln dol., a same prace projektowe pochłonęły 5 lat.

/ 8Pojazdy Crawler-transporter

Obraz
© NASA / Wikimedia Commons

Crawler-transporter to jeden z dwóch pojazdów należących do NASA, używanych do transportu statków kosmicznych w Centrum Kosmicznym im. Johna F. Kennedy'ego. I tak się składa, że są to największe pojazdy z własnym zasilaniem na świecie. Ważą 2721 ton, mierzą 39,93 metra długości i 34,75 szerokości, a ich wysokość jest zmienna i wynosi od 6,1 do 7,9 metra. Rozwijają przy tym mało zawrotną prędkość 1,6 km/h z ładunkiem oraz 3,2 km/h bez obciążenia. W momencie ich zbudowania w 1965 r. były największymi pojazdami świata, ale tytuł odebrała im opisana wcześniej koparka Bagger 288. Układ napędowy każdego z transporterów składa się z 16 silników, zasilanych przez cztery generatory o mocy 1000 kW, napędzane dwoma silnikami Diesla o mocy 2750 koni mechanicznych. Natomiast dwa generatory o mocy 750 kW, napędzane przez dwa silniki o mocy 1065 koni, są wykorzystywane do zasilania podnośników, układu kierowniczego, oświetlenia oraz wentylacji.

/ 8Ciężarówka BiełAZ 75710

Obraz
© Materiały prasowe

Wybór rekordzisty nie był w tym przypadku prostym zadaniem. W szranki stanęły Liebherr T 282B, Caterpillar 797 oraz Terex MT6300AC (Bucyrus MT6300AC), ale wygrał białoruski BiełAZ 75710. Choć większość ludzi nazwie go zwyczajnie wywrotką, fachowcy określają go mianem wozidła sztywno-ramowego. Jak zwał, tak zwał, w każdym razie ten olbrzymi pojazd ma wymiary 20,6 na 8,16 na 9,87 metra, ważąc 360 ton. Zasilają go dwa 65-litrowe, 16-cylindrowe silniki każdy o mocy 2300 koni, dzięki czemu potrafi przewieźć ładunek o wadze 450 ton.

/ 8Wielki Zderzacz Hadronów

Obraz
© Juhanson / Wikimedia Commons

To nie tylko największy na świecie akcelerator cząstek, najbardziej znany naukowy plac zabaw i broń do walki z Watykanem z powieści Dana Browna. To również największe urządzenie świata. Wielki Zderzacz służy do badania zachowania cząstek elementarnych zderzanych z ogromną energią. Celem tego typu doświadczeń jest m.in. próba poznania procesów towarzyszących powstawaniu Wszechświata i praktyczne potwierdzenie teorii Wielkiego Wybuchu. Na razie pracującym tam naukowcom udało się potwierdzić istnienie legendarnej boskiej cząstki - bozonu Higgsa, co stanowi jedno z najważniejszych odkryć w dziejach ludzkości. Wielki Zderzacz jest tak potężny, że leży na terytorium dwóch krajów: Francji i Szwajcarii. Jego największym elementem jest kolisty tunel, znajdujący się na głębokości 50-175 metrów, liczący sobie 26 659 metrów.

/ 8Samolot An-225 Mrija

Obraz
© Dmitry A. Mottl / Wikimedia Commons

Rozpiętość skrzydeł 88,4 metrów, długość 84 metrów, powierzchnia nośna 905 m2, masa 200 ton, ładowność 250 ton, zasięg 4500 kilometrów - to prawdziwy król przestworzy. An-225 Mrija jest największym obecnie używanym, a jednocześnie najcięższym samolotem w dziejach. Na świecie powstał tylko jeden egzemplarz tej maszyny, budowy drugiej nigdy nie ukończono. W Polsce mieliśmy szansę podziwiać go co najmniej dwukrotnie: w 2003 r. na lotnisku Ławica w Poznaniu, kiedy dostarczał elementy linii produkcyjnej o masie 128 ton dla fabryki zajmującej się produkcją płyt wiórowych oraz w 2005 r. na lotnisku w Pyrzowicach pod Katowicami, skąd zabrał 3 helikoptery (na pokładzie miał ich już 5) do Algierii.

/ 8Statek TT Knock Nevis

Obraz
© Wikimedia Commons

W swojej karierze nosił różne imiona. Był znany jako Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking. TT Knock Nevis to największy statek w historii okrętownictwa - ten supertankowiec mierzył 458 metrów długości i 69 szerokości, a jego nośność wynosiła niemal 650 tys. ton. Wielkością kasował nawet olbrzymie amerykańskie lotniskowce klasy Nimitz i można było na niego załadować 4,1 mln baryłek ropy. Zbudowano go w Japonii w latach 1979-81 i mało brakowało, a jego kariera urwałaby się kilka lat później - podczas wojny iracko-irańskiej w 1986 r. został trafiony przez iracki samolot i wydawało się, że nie opłaca się go remontować. Na oceany jednak powrócił, a służbę zakończył dopiero w 2009 r. i nie ma obecnie na świecie jednostki pływającej, dorównującej mu rozmiarem.

Na otarcie łez można dodać, że w południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries szykuje jego godnego następcę. Prelude ma mieć 488 metrów długości, 74 szerokości, a jego waga wyniesie przeszło 600 tys. ton., kiedy zostanie wreszcie zwodowany w 2017 r.

/ 8Okręty podwodne projektu 941

Obraz
© Bellona Foundation / Wikimedia Commons

Zbudowano jedynie sześć jednostek tego typu, ale czynna pozostaje do tej pory tylko jedna - TK-208 "Dmitrij Donskoj", pełniąc rolę platformy testowej dla nowych pocisków balistycznych. Te atomowe okręty podwodne, zwane w Rosji Akuła, czyli Rekin, zaprojektowano do przenoszenia 20 pocisków rakietowych z głowicami jądrowymi. Długość 170 metrów i szerokość 23 metry czyni je największymi okrętami podwodnymi, jakie kiedykolwiek powstały. Jednak równie imponująca była ich podwodna wyporność, wynosząca 48 tys. ton. To mniej więcej tyle, ile w przypadku pancerników z drugiej wojny światowej i trzy razy więcej, niż wynosi wyporność dużych amerykańskich okrętów podwodnych typu Ohio. Rekiny zapisały się w popkulturze dzięki filmowi "Polowanie na Czerwony Październik", chociaż - z oczywistych względów - nie zagrał w nim prawdziwy okręt.

Wybrane dla Ciebie
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu