Spółki PKP nagrodziły firmy, które zrewolucjonizują kolej
Przedstawiciele spółek PKP przyznali nagrodę czterem najbardziej innowacyjnym start-upom, których projekty badawcze mogą zrewolucjonizować kolej i uczynić ją bardziej nowoczesną i komfortową dla podróżnych.
31.01.2019 | aktual.: 21.02.2019 15:43
Podczas I Kongresu Rozwoju Kolei odbyła się uroczysta gala, w czasie której wyróżniono czworo laureatów konkursu "inNOWacje – #kolej 2023". Kapituła przyznawała nagrody w następujących kategoriach: Kolej dla Pasażera, Innowacyjna Technika Kolejowa, Nowoczesny Marketing i Sprzedaż oraz Ekologia.
Do konkursu zgłosiło się ponad 50 firm, spośród których wybrano najlepszą dziesiątkę, ale nagrody w postaci czeków na sumę 50 tys. zł przypadły czołowej czwórce.
Oceniający zgłoszone prace zwracali uwagę na wysoką jakość zaprezentowanych projektów. Wszystkie pomysły, jak unowocześnić kolej, uznano za wartościowe. I – jak podkreślali przedstawiciele PKP – prawdopodobnie większość doczeka się komercjalizacji.
Smartfon przewodnikiem po dworcu kolejowym
Wśród nagrodzonych znalazła się firma Space Digital Group, która zbudowała platformę AR-BRIDGE bazującą na rozszerzonej rzeczywistości. Twórcy tego rozwiązania stworzyli interaktywny model marketingu i sprzedaży, który potrafi rozpoznać i wykorzystać zaangażowanie pasażerów w różne aktywności promocyjne.
– Wyobraźmy sobie, że w czasie podróży dowiadujemy się, że nasz pociąg przyjedzie na stacje z kilkunastominutowym opóźnieniem. Komunikat zachęca jednak, abyśmy najechali smartfonem na umieszczone w wagonie logo znanej sieci kawiarni. Jeśli to zrobimy, w ramach rekompensaty za przyjazd pociągu po czasie, otrzymamy tam zniżkę na kawę – tłumaczy założyciel SDG Paweł Poleński.
Technologia ta polega na nakładaniu się obrazów świata wirtualnego na rzeczywisty i wyszukiwaniu za pomocą smartfona dostępnych markerów w najbliższym otoczeniu, które dostarczają różne informacje. Można będzie np. podejść do billboardu z logo PKP i dowiedzieć się, gdzie są kasy czy jak dojść na peron.
Projekt powinien być wdrożony jeszcze w tym roku. – Nagrodę chcemy spożytkować na zakup oprogramowania, żeby dopracować technologię. W naszej grupie badawczej jest około 15 osób, które pracują nad usprawnieniem działania tej platformy. Chcemy być liczącym się graczem na rynku – zapowiada Poleński.
Ekologiczny beton na kolei
Czek na 50 tys. zł odebrali też pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. Ich wynalazek polega na opracowaniu prefabrykowanych wyrobów stosowanych w nawierzchni szynowej, których zadaniem będzie ograniczenie poziomu zanieczyszczenia powietrza, czyli smogu.
W tym celu ma pomóc beton fotokatalityczny. Ma on redukować stężenie tlenku azotu oraz innych benzopirenów, wchodząc z nimi w reakcje chemiczne i utylizując szkodliwe substancje. Dzięki temu powietrze będzie o od 30 proc. do 70 proc. czystsze.
– Chcemy pokryć betonem fotokatalitycznym wierzchnią powierzchnię dworcowych peronów, ścian osłonowych, ekranów akustycznych czy elementów przejazdu kolejowego. To pozwoli uczynić dworce enklawą wolną od smogu. Wiadomo, że dworzec jest miejscem, gdzie przewija się dużo ludzi, którzy czasami czekają nawet kilka godzin na pociąg. Chcemy zadbać o ich zdrowie – przekonuje mgr inż. Cezary Kraśkiewicz, asystent w Zakładzie Mostów i Dróg Szynowych Politechniki Warszawskiej.
W pierwszej kolejności projekt będzie realizowany w dużych miastach, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest wyższe. Pilotażowe instalacje "ekologicznego betonu" powinny powstać albo w tym, albo w przyszłym roku. Wszystko zależy od tego, jak długo trzeba będzie czekać na certyfikację wyrobów opatentowanych przez PW.
Jak zarządzać wagonami
Jury konkursu doceniło też rozwiązanie przedstawione przez spółkę Viktio, która wymyśliła system ModPCar. Ma on zoptymalizować przemieszczanie się taboru. Codziennie planiści przewoźników kolejowych muszą podejmować decyzje, z której stacji, do której należy wysłać określoną liczbę wagonów, aby zaspokoić zamówienia klientów. ModPCar ma pomóc w nawigacji taborem i określeniu zapotrzebowania.
Twórcy nowego systemu są przekonani, że ta optymalizacja spowoduje obniżenie kosztów związanych z eksploatacją taboru, poprawi konkurencyjność danego przedsiębiorstwa, a zamówienia będą sprawniej realizowane i za mniejszą cenę.
– ModPCar opiera się na symulowaniu przyszłych zdarzeń. Może przecież dojść do takiej sytuacji, że pociąg nie dojedzie do celu, a jego wagony mogłyby się przydać gdzie indziej. Takich zdarzeń może być mnóstwo, trzeba je więc dobrze przeanalizować. Ale technologia zarządzania danymi musi przynieść efekt w postaci optymalizacji kosztowej, na co kładziemy szczególny nacisk – wyjaśnia Mirosław Krześniak, Naczelnik Wydziału Planowania i Analiz Handlowych PKP Cargo i zarazem jeden z autorów ModPCar.
PKP przeciwko wykluczeniom
Stawkę laureatów zamyka firma NexoCode – odpowiedzialna za stworzenie aplikacji Kompan. Jest ona adresowana do osób niepełnosprawnych, podróżujących koleją.
– Ok. 5 mln to ludzie niepełnosprawni w Polsce. W ciągu roku pociągami porusza się ok. 700 tys. osób niepełnosprawnych. Wykorzystanie aplikacji ułatwi podróże bardzo dużej grupie odbiorców – mówi Dorota Owczarek z NexoCode.
Aplikacja m.in. umożliwia osobom niepełnosprawnym zaplanowanie dostania się na dworzec, zamówienie asysty na peron i kompleksową obsługę. Co więcej, na podstawie danych wczytanych z zeskanowanego biletu, aplikacja przedstawia m.in. informacje na temat dostępności dworca, wind, dostępności peronów i najlepszej drogi na właściwy peron. Aplikacja automatycznie zamawia też asystenta na dworzec.
Partnerem artykułu jest Grupa PKP