Sony HDR-XR500 - nowy lider rankingu

Sony HDR-XR500 - nowy lider rankingu
10.08.2009 16:00
Sony HDR-XR500 - nowy lider rankingu
Źródło zdjęć: © PC World Komputer

Do naszego laboratorium dotarł testowy egzemplarz jednej z najnowszych kamer Full HD oferowanych przez Sony. Rejestrujący filmy na twardym dysku model HDR-XR500 został wyposażony w nowy typ przetwornika - CMOS Exmor R, charakteryzujący się oryginalną w porównaniu do klasycznych matryc CMOS budową. Dzięki nowej konstrukcji głównego podzespołu, kamera rejestruje obraz bardzo dobrej, niespotykanej dotąd w tej klasie kamer jakości. Kamera zastąpiła dotychczasowego lidera naszego rankingu, którym przez wiele miesięcy był jej poprzednik HDR-SR12

HDR-XR50. jest jednym z dwóch bliźniaczych (różniących się jedynie pojemnością dysków) modeli należących do najwyższej klasy kamer amatorskich zapisujących obraz na HDD. Kamery oznaczone jako XR500 i 520 są bezpośrednimi następcami bardzo dobrze ocenianych modeli SR11 i 12. Pod względem budowy korpusów nie różnią się znacznie od poprzedników - pozostawiono charakterystyczne pokrętło do ręcznego ustawiania ostrości oraz dotykowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości przeszło 900 tysięcy pikseli. Istotnie zmodyfikowano za to ich wnętrze - konstruktorzy zastosowali nową optykę (XR500 i 520 mogą obejmować szerszy plan - najkrótsza ogniskowa odpowiada 43mm) i wspomniany już, wykonany w nowej technologii przetwornik CMOS. Nowością jest też wyposażenie nowych kamer w odbiorniki GPS.

288769494825056403
Źródło zdjęć: © (fot. PC World Komputer)

Budowa

Jak już pisaliśmy, konstruktorzy nie wprowadzili istotnych zmian w budowie korpusu. W porównaniu z kamerami rejestrującymi filmy na kartach pamięci XR50. jest duża i ciężka - wraz z akumulatorem waży prawie 600 gram! Ze względu na gabaryty, jak i masę model ten polecamy głównie mężczyznom. W dużej dłoni kamera leży bardzo wygodnie. Z przodu, pod obiektywem zlokalizowano kółko zmiany wartości służące do ręcznego ustawiania ostrości. W środku kółka znajduje się przycisk pozwalający na szybką aktywację lub wyłączenie trybu ręcznego ustawiania ostrości (Manual Focus).

Dźwigienka zmiany ogniskowej została zlokalizowana na górze korpusu i obsługuje się ją palcem wskazującym. Przycisk start/stop umieszczono z tyłu korpusu, pod kciukiem trzymającej kamerę dłoni. Nad dźwigienką znajdują się dwa przyciski - jeden do zmiany trybu pracy (aparat/kamera), drugi - "Photo" - służy do wyzwalania migawki.

Kamerę uruchamia się poprzez otwarcie ekranu LCD lub wysunięcie okularu wizjera. To bardzo wygodny sposób - użytkownik może dzięki temu szybko uruchomić urządzenie. Po zakończeniu filmowania wystarczy zamknąć panel lub wsunąć okular - kamera wyłączy się.

Na odchylanym panelu głównego wyświetlacza LCD zlokalizowano 4 przyciski: jeden stanowi skrót do menu głównego (piktogram przedstawiający dom) oraz trzy dublujące funkcje dźwigni zoomu ("W" i "T") i znajdującego się pod kciukiem przycisku start/stop. Tak jak w modelu SR12. zastosowano dotykowy monitor o wyjątkowej rozdzielczości wynoszącej 921600 punktów. Używanie tego monitora znacznie podwyższa komfort filmowania - można w nim dostrzec bardzo dużo szczegółów filmowanej sceny.

W doku panelu LCD konstruktorzy umieścili dwa przełączniki - pierwszy włączający odbiornik GPS, drugi przeznaczony do zmiany trybu rejestracji wideo. Możesz za jego pomocą ustawić kamerę zdolną do rejestracji filmu w zupełnej ciemności (obraz monochromatyczny "Nightshot") lub trudnych warunkach oświetleniowych (Low Lux). Tuż obok zlokalizowano gniazdo karty pamięci.

Jak większość zaawansowanych kamer wideo, także i HDR-XR50. dysponuje wyposażoną w złącza stopką do montażu zewnętrznego mikrofonu lub lampy wideo, a także gwint służący do mocowania konwerterów optycznych.

Ciekawe funkcje

Kamera dysponuje kilkoma ciekawymi funkcjami. Jak cyfrowe aparaty Casio, czy kamery Samsunga może nagrywać obraz w zwolnionym tempie. Częstotliwość rejestracji poszczególnych klatek co prawda nie jest aż tak duża jak w produktach firm wymienionych wyżej (około 20. klatek na sekundę), ale za to obraz nagrywany jest w przyzwoitej rozdzielczości (SD). Jak wiele kamer, także i HDR-XR500 dysponuje funkcją wykrywania twarzy. Jest ona przydatna podczas filmowania (ustawia ekspozycję i ostrość na twarz znajdującej się w kadrze osoby lub osób) jak też w trybie odtwarzania. Kamera jest bowiem w stanie sporządzić indeks twarzy - dzięki temu łatwo możesz wyszukać scenę z udziałem określonej osoby.

Warto wymienić jeszcze jedną ciekawą funkcję: "Highlight" (w polskiej wersji menu "Zaznaczenie"). Dzięki niej kamera może sama przygotować klip wideo (z dźwiękiem oryginalnym lub podkładem muzycznym) wybierając po kilka sekund nagrania ze wskazanych, znajdujących się na dysku kamery scen. Użytkownik ma do wyboru kilka efektów specjalnych i motywów muzycznych. Można by się zastanawiać czy tego typu funkcja może być przydatna - fragmenty scen wybiera wszak automat i trudno wymagać by były to najciekawsze ujęcia. Może się więc okazać, że przygotowany przez kamerę klip będzie zlepkiem nieciekawych czy wręcz nieudanych ujęć. Jest zatem sens używać tej funkcji? Mimo że istnieje ryzyko nietrafnego wyboru fragmentów scen, funkcja może okazać się bardzo przydatna w sytuacji, gdy chcemy zaprezentować skróconą relację na przykład z wyjazdu wakacyjnego.

Projekcja kilku godzin nagrań, jakie możemy przywieźć z urlopu może być zbyt nużąca dla zgromadzonych przed telewizorem widzów. Kamera pozwoli pokazać cały przebieg wyjazdu dosłownie w kilka minut. Może bez najciekawszych ujęć, ale za to w na tyle zwięzłej formie by nie znudzić osób, którym chcemy nagrania pokazać. Przygotowanie klipu też nie trwa długo - w zależności od ilości zapisanych na dysku kamery scen trwa to od kilku sekund do kilku minut.

Jakość filmów

Wysoka jakość rejestrowanego obrazu jest podstawową zaletą modelu XR500. Jest jeszcze lepsza od świetnie ocenionego starszego modelu SR12. Jest tak ze względu na pewien przełom technologiczny, jakiego dokonali konstruktorzy koncernu. Opracowali bowiem nowy typ matrycy CMOS - Exmor R, charakteryzujący się inną od klasycznych przetworników architekturą. Nowy rodzaj przetwornika dysponuje czulszymi detektorami dzięki czemu rejestrowany obraz charakteryzuje się lepszą dynamiką (jak się okazało w naszym teście niespotykaną dotąd w tej klasie produktów) oraz niskim poziomem szumów.

HDR-XR50. w przeciwieństwie do wielu innych kamer wideo "widzi" motywy bardzo słabo oświetlone (mamy tu na myśli rejestrację w normalnym trybie, nie specjalnym np. "Nightshot"). Gdy filmujemy w pomieszczeniach przy sztucznym oświetleniu obraz jest wyjątkowo czysty.

Dobrze oceniamy też sprawność optycznej stabilizacji obrazu. Warto zwrócić uwagę, że konstruktorzy wprowadzili dodatkowy tryb stabilizatora: "Active Mode" ("Aktywny"), dzięki któremu możliwa jest nie tylko skuteczna kompensacja ruchu drżącej ręki ale także zapobieganie drganiom poruszającego się człowieka. Mechanizm jest w stanie kompensować drgania o większej amplitudzie, dzięki czemu da się rejestrować stabilnie w trakcie marszu.

Niestety kamera dość długo dostosowuje się do zmiany temperatury barwowej oświetlenia. Gdy filmujemy przy sztucznym, żarowym świetle i wychodzimy na zewnątrz na światło dzienne musimy poczekać nawet kilkanaście sekund zanim kamera przestanie rejestrować świat z niebieską dominantą.

Niestety bardzo udany model nowej kamery nie jest tani - trzeba za niego zapłacić około 450. złotych (orientacyjna cena oszacowana na podstawie danych z internetowego serwisu porównującego ceny). W chwili wykonywania testu jest jedną z najdroższych amatorskich kamer HD - pod tym względem ustępuje jedynie horrendalnie drogiemu Panasonicowi HDC-HS300.

Akcesoria

Jak każdą zaawansowaną kamerę wideo, także i obecny flagowy model XR500/52. można wyposażyć w przydatne, dodatkowe akcesoria - możesz dokręcić konwerter optyczny, zewnętrzną lampę wideo czy zewnętrzny mikrofon. Zwróciliśmy uwagę na jedno z najbardziej oryginalnych i najnowszych w ofercie producenta akcesoriów - bezprzewodowy mikrofon (mikroport), a właściwie system dwustronnej komunikacji oznaczony jako ECM-HW2. Dzięki niemu możliwe jest nagrywanie wypowiedzi osoby znacznie oddalonej (do 30 m) od kamery. Co ciekawe, urządzenie pozwala na dwukierunkową komunikację między kamerzystą a osobą filmowaną. Zarówno w wyposażonym w klips mikroporcie, jak i module instalowanym na złączu kamery znajduje się wyjście słuchawkowe - kamerzysta słyszy w dołączonej do zestawu słuchawce wypowiedź filmowanej osoby, ona zaś wskazówki kamerzysty.

ECM-HW2 może pracować w kilku trybach: Single, MIX MONO oraz MIX 5.1ch . W pierwszym przypadku rejestrowany jest tylko monofoniczny dźwięk z mikroportu a sygnał z mikrofonów kamery służy jedynie do komunikacji z osobą filmowaną. W trybach MIX kamera nagrywa dźwięk pochodzący zarówno z mikroportu, jak i mikrofonów kamery. Ustawienie MIX MONO pozwoli na rejestrację dźwięku ze wszystkich mikrofonów i rozłożenie ich równomiernie we wszystkich kanałach. Tryb oznaczony jako MIX 5.1ch też zapisuje sygnał ze wszystkich mikrofonów, ale na nagraniu kieruje sygnał z mikroportu do kanału centralnego systemu 5.1.

W testach redakcyjnych okazało się, że urządzenie działa bardzo sprawnie. Mimo że zastosowano komunikację radiową w standardzie Bluetooth (który ma dość ograniczoną odległość transmisji) udawało nam się realizować dobrej jakości połączenie nawet z około 30m. Możliwa była także komunikacja między pomieszczeniami, które dzieliły ściany gipsowo-kartonowe.

Można się zastanawiać do czego tego typu urządzenie może być przydatne amatorowi wideofilmowania (zakładamy, że mało kto amatorskim modelem kamery wideo będzie rejestrował wywiady czy wypowiedzi bardziej przypominające materiał z programów informacyjnych niż wakacyjne wspomnienia). Zastosowań może być kilka - urządzenie sprawdzi się na przykład wówczas, gdy chcemy sfilmować bawiące się dzieci niespeszone obecnością stojącego nad nimi dorosłego z kamerą. Zestaw ECM-HW2 może przydać się także osobom uprawiającym sport, które chcą sfilmować swój wyczyn (skok narciarski czy zjazd rowerem ze stromego wzniesienia) z możliwością rejestracji autorskiego komentarza z poszczególnych jego etapów.

Zestaw ECM-HW2 niestety nie jest tani - kosztuje około 600 zł.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)