Skamielina tajemniczego stwora. Naukowcy nadal nie wiedzą, czym jest

Skamielina tajemniczego stwora. Naukowcy nadal nie wiedzą, czym jest

Skamielina tajemniczego stwora. Naukowcy nadal nie wiedzą, czym jest
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY-SA
13.11.2019 11:22

Tullimonstrum, bo o tej istocie mowa, to niezwykle dziwne stworzenie odkryte w latach 50. ubiegłego wieku. Naukowcy przez wiele lat próbowali dowiedzieć się, czym ono tak naprawdę jest i kiedy wydawało się, że już to "mają", znowu pojawiły się wątpliwości.

Tullimonstrum zdaje się wyglądać jak ślimak, ale tylko na pierwszy rzut oka. Jeśli przyjrzeć się dokładnie, szybko zauważy się kilka różnic – tam, gdzie oczekiwałoby się otworu gębowego, stworzenie ma dziwne odnóże zakończone parą szczypców albo pazurów. Natomiast oczy umieszczone są u niego na czymś, co wygląda na czułki.

© Wikimedia Commons CC BY-SA

Tullimonstrum stało się nawet obiektem dyskusji naukowców. Niektórzy z nich uważali, że jest kręgowcem, inni natomiast, że to bezkręgowiec.

Nierozwikłana zagadka

W 2016 r. ponad 50 lat po odkryciu skamieliny Tullimonstrum, grupa badaczy stwierdziła, że rozwiązała zagadkę i posiada przekonujące dowody, że stworzenie należy do grupy kręgowców. Swoją opinię argumentowali faktem, że posiada ono w swoich oczach granulki pigmentu zwane melanosomami, ułożone w taki sam sposób, jak u kręgowców.

© Wikimedia Commons CC BY-SA

Teraz jednak inni naukowcy podważają ten wniosek. Poprzez zastosowanie akceleratora cząsteczek, wykorzystującego promieniowanie synchrotronowe, zbadali oni skamieliny zwierząt żyjących także dzisiaj. W ten sposób dowiedzieli się, że oczy niektórych bezkręgowców, takich jak ośmiornica i kałamarnica, również zawierają melanosomy ułożone w ten sam sposób jak u Tullimonstrum. To stworzenie nadal pozostaje dla nas tajemnicą.

Źródło: theconversation.com, phys.org