ycipk-384ypr

Skamielina tajemniczego stwora. Naukowcy nadal nie wiedzą, czym jest

Tullimonstrum, bo o tej istocie mowa, to niezwykle dziwne stworzenie odkryte w latach 50. ubiegłego wieku. Naukowcy przez wiele lat próbowali dowiedzieć się, czym ono tak naprawdę jest i kiedy wydawało się, że już to "mają", znowu pojawiły się wątpliwości.
Tak właśnie mogło wyglądać Tullimonstrum.
Tak właśnie mogło wyglądać Tullimonstrum. (Wikimedia Commons CC BY-SA)
ycipk-384ypr

Tullimonstrum zdaje się wyglądać jak ślimak, ale tylko na pierwszy rzut oka. Jeśli przyjrzeć się dokładnie, szybko zauważy się kilka różnic – tam, gdzie oczekiwałoby się otworu gębowego, stworzenie ma dziwne odnóże zakończone parą szczypców albo pazurów. Natomiast oczy umieszczone są u niego na czymś, co wygląda na czułki.

Skamielina Tullimonstrum. Wikimedia Commons CC BY-SA

Tullimonstrum stało się nawet obiektem dyskusji naukowców. Niektórzy z nich uważali, że jest kręgowcem, inni natomiast, że to bezkręgowiec.

ycipk-384ypr

Czytaj też: Blob – nie ma mózgu, ale posiada 720 płci i zachowuje się jak zwierzę [WIDEO]

Nierozwikłana zagadka

W 2016 r. ponad 50 lat po odkryciu skamieliny Tullimonstrum, grupa badaczy stwierdziła, że rozwiązała zagadkę i posiada przekonujące dowody, że stworzenie należy do grupy kręgowców. Swoją opinię argumentowali faktem, że posiada ono w swoich oczach granulki pigmentu zwane melanosomami, ułożone w taki sam sposób, jak u kręgowców.

Tullimonstrum to naprawdę dziwaczny stwór. Wikimedia Commons CC BY-SA
ycipk-384ypr

Teraz jednak inni naukowcy podważają ten wniosek. Poprzez zastosowanie akceleratora cząsteczek, wykorzystującego promieniowanie synchrotronowe, zbadali oni skamieliny zwierząt żyjących także dzisiaj. W ten sposób dowiedzieli się, że oczy niektórych bezkręgowców, takich jak ośmiornica i kałamarnica, również zawierają melanosomy ułożone w ten sam sposób jak u Tullimonstrum. To stworzenie nadal pozostaje dla nas tajemnicą.

Czytaj też: Potwór morski jak Sokół Millenium z "Gwiezdnych wojen"