Trwa ładowanie...
d1jw5hm

Sensacyjne odkrycie. Pozwoli lepiej zrozumieć historię naszej planety

Przełomowe odkrycie w paleontologii. W północnozachodnim rejonie Chin odnaleziono ponad 200 skamieniałych jaj pterozaurów – pierwszych aktywnie latających kręgowców, które pojawiły się na powierzchni naszej planety.
Odnalezione skamieliny.
Odnalezione skamieliny. (SPL/East News, Fot: Xinhua/Wang Xiaolin)
d1jw5hm

Ponad 215 skamielin odnaleźli dr Xiaolin Wang z Instytutu Paleontologii i Paleoantropologii w Pekinie oraz dr Alexander Kellner z Narodowego Muzeum Brazylii z Rio de Janeiro. Po zbadaniu odkrycia badacze mogli wysunąć pierwsze, wstępne hipotezy na temat tego mało poznanego gatunku, jakim jest pterozaur.

Pierwszym z nich ma być, że tak dużej liczby jajek nie mógł wysiedzieć oraz zaopiekować się tylko jeden osobnik. Zebranie w jednym miejscu tak dużego skupiska może dowodzić, że pterozaury wysiadywały jaja wspólnie, w celu lepszej obrony potomstwa przed drapieżnikami.

Badacze w trakcie pracy. Xinhua/Wang Xiaolin

Badacze w trakcie pracy.

Wynikać to miało z faktu, że pterozaury po wykluciu potrzebowały rodzicielskiej opieki jeszcze przez pewien okres czasu. Na podstawie niemal kompletnego szkieletu pisklęcia stwierdzono, że kości odpowiedzialne za latanie były mniej rozwinięte od tych, tworzących tylne kończyny. To wskazuje na to, że pisklęta mogły chodzić po wykluciu, nie mogły jednak jeszcze latać. Stąd hipoteza o potrzebie wzmożonej uwagi i opieki rodzicielskiej.

Sprawdzenie tego było możliwe dzięki metodzie tomografii komputerowej skamieniałych jaj o wysokości ponad 5 centymetrów. Badacze odnaleźli w ten sposób 16 embrionów, z czego jeden posiadał już częściowo rozwinięte skrzydła oraz pozbawioną zębów żuchwę.

Pozostałe jaja. Xinhua/Wang Xiaolin

Pozostałe jaja.

Badacze podkreślili, że nie zamierzają spocząć na laurach i będą dalej poszukiwać kolejnych skamielin tego gatunku. Konkretnie chodzi o Hamipterus tianshanensis, który został odkryty dopiero w 2005 roku, również w północnozachodnich Chinach. Odnalezienie kolejnych jaj ma pomóc zrozumieć cykl życia pierwszego kręgowca, który podbił przestworza 225 milionów lat temu, a który wyginął 66 milionów lat temu w spowodowanym przez uderzenie w Ziemię planetoidy wymieraniu kredowym, dodali w publikacji, w której opisali swoje odkrycie.

Eyevine

Wizualizacja pterozaurów.

d1jw5hm

Doktor Charles Deeming z Uniwersytetu w Lincoln skomentował odkrycie stwierdzieniem, że jest zdumiony, ile jaj znaleziono w jednym miejscu. Z drugiej strony ostrzegł przed wyciąganiem zbyt pochopnych wniosków nt. wczesnego życia i rozwoju pterozaurów. Jego zdaniem, liczba zbadanych embrionów jest zbyt mała, by można było mieć absolutną pewność co do przyjętych przez badaczy hipotez.
Dr Wang oraz dr Kellner opublikowali wyniki swoich badań w czasopiśmie Science.

Bądź z nami na bieżąco