Sąsiad Polski chce mieć "podniebnego potwora". Wybrał ofertę z dalekiego kraju

Czechy rozpoczęły negocjacje z brazylijskim koncernem Embraer w sprawie pozyskania samolotów C-390 Millennium. Zdaniem tamtejszego ministerstwa obrony za wybraną konstrukcją przemawia kilka argumentów.

Embraer C-390 Millennium w barwach Brazylii
Embraer C-390 Millennium w barwach Brazylii
Źródło zdjęć: © wikidata
Mateusz Tomczak

Obecnie armia Republiki Czeskiej nie posiada samolotu transportowego dalekiego zasięgu o takich gabarytach. C-390 Millennium ma znacząco zwiększyć potencjał południowego sąsiada Polski w zakresie transportu lotniczego materiałów, ciężkiego sprzętu wojskowego i personelu. Aktualnie Czesi muszą polegać na sprzęcie krajów sojuszniczych lub ograniczać się do własnych, ale mniejszych samolotów (głównie CASA C-295, których mają sześć egzemplarzy).

Czesi planują zakup C-390 Millennium

Praga jest zdecydowana na C-390 Millennium i zainteresowana zakupem dwóch egzemplarzy. Podpisanie finalnej umowy będzie zależało od przebiegu negocjacji i ceny, jakiej zażąda brazylijski producent.

Minister obrony Czech Jana Černochová powiedziała, że poza możliwościami samolotów duże znaczenie mają cena, stosunkowo krótki czas dostawy oraz możliwość zaangażowania rodzimych firm (AERO Vodochody AEROSPACE od kilku lat zajmuje się produkcją komponentów do tych brazylijskich samolotów).

– Ministerstwo obrony od dawna dąży do zaangażowania czeskiego przemysłu obronnego we wszystkie projekty strategiczne. Wsparcie dla rodzimego przemysłu jest jednym z najważniejszych interesów Republiki Czeskiej, a jednocześnie wpisuje się w nową strategię obronną. Dobre zaopatrzenie armii zapewni nam silną i niezawodną obronę. Chcemy, aby nie tylko armia, ale także nasi obywatele korzystali z kontraktów wojskowych – na przykład poprzez poszerzanie możliwości zatrudnienia – powiedziała Černochová.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ile ładunku przeniesie C-390 Millennium?

Poza dużymi możliwościami związanymi z transportem, C-390 Millennium posiada system gaszenia pożarów i możliwości startu oraz lądowania z nieutwardzonych pasów startowych. Dysponuje też systemami samoobrony. To kolejne punkty specyfikacji, które czeskie władze podają w kontekście wyboru właśnie tego samolotu.

C-390 Millennium jest dość często przedstawiany jako konkurent amerykańskiego C-130 Hercules, którego użytkownikiem jest m.in. Polska. Brazylijski transportowiec mierzy 35,2 m długości i ponad 12 m wysokości.

Dysponuje przestrzenią na ponad 20 t ładunku. Ma dwa silniki International Aero Engines V2500-E5 i jest w stanie osiągać prędkość do 870km/h oraz pułap do 11 tys. m.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)