Pentagon chce wcielić do armii powietrzne taksówki

Startup Joby Aviation oraz firma obronna L3Harris zaoferują amerykańskiej armii zmodyfikowane powietrzne taksówki napędzane hybrydowym układem gazowo-elektrycznym.
pionowzlot joby aviationFot. Joby Aviation

Wspólny projekt zakłada modernizację obecnego, całkowicie elektrycznego modelu S4 od Joby. Nowa wersja zostanie wyposażona w turbinę gazową. Powstanie tym samym hybrydowy system napędowy zdolny do dłuższych lotów, lepiej odpowiadający na potrzeby wojska. 

L3Harris odpowie w tym projekcie za uzbrojenie i „uzwojskowienie” maszyny. Doda czujniki, systemy walki elektronicznej, uzbrojenie oraz zdolności autonomiczne.

Maszyna będzie tzw. „optionally piloted”, co oznacza możliwość wykonywania misji zarówno załogowo, jak i całkowicie autonomicznie. Taki system idealnie wpisuje się w trend tzw. crewed-uncrewed teaming. To wizja wspólnego działania załogowych i bezzałogowych platform powietrznych.

Wojsko chce latać bez pasów startowych

Projekt odpowiada na rosnące zapotrzebowanie Pentagonu na nowoczesne i elastyczne platformy powietrzne, które mogłyby operować w trudnych warunkach. Zwłaszcza w rejonie Indo-Pacyfiku, gdzie dostęp do pasów startowych jest ograniczony, a ryzyko operowania w zasięgu broni przeciwnika, takiego jak Chiny, bardzo wysokie.

Maszyna Joby, podobnie jak śmigłowiec, może startować i lądować pionowo, ale w locie poziomym przekształca się w samolot dzięki przechylanym śmigłom. Według przewodniczącego Joby, Paula Sciarry, nowa platforma może zapełnić istotną lukę w amerykańskim arsenale. Oferuje transport średnich ładunków (1–2 tys. funtów, czyli 450–900 kg) na niskich wysokościach, znacznie taniej niż np. śmigłowiec AH-64 Apache, którego koszt to ok. 30 milionów dolarów.

Pierwsze testy już jesienią 2025

Joby planuje rozpocząć loty testowe nowej wersji samolotu już jesienią 2025 roku. Pokazy operacyjne zaplanowano na 2026 rok. Produkcja miałaby się odbywać w rozwijanym zakładzie w Marina w Kalifornii oraz w planowanej fabryce w Dayton w Ohio.

– Nowa generacja technologii pionowego startu umożliwia misje na dużym dystansie z udziałem załogowych i bezzałogowych platform – mówi Jon Rambeau, prezes Integrated Mission Systems w L3Harris. – Razem z Joby podzielamy wizję dostarczenia pilnie potrzebnych innowacji, które odpowiadają na aktualne potrzeby wojska.

JoeBen Bevirt, założyciel i CEO Joby Aviation, dodał, że jego firma od ponad dekady testuje swoje rozwiązania z Departamentem Obrony. – Teraz jesteśmy gotowi, by przejść od rozwoju do demonstracji i wdrożenia naszej technologii – podkreśla.

Podwójne przeznaczenie – dla wojska i cywili

Joby już wcześniej testowało wersję hybrydową S4 w ramach kontraktu z Departamentem Obrony, a w czerwcu 2024 roku firma przeprowadziła rekordowy lot hybrydowego samolotu na wodorowo-elektrycznym napędzie na dystansie 561 mil.

Jednocześnie firma nie porzuca rynku cywilnego. Jak zapewnia Paul Sciarra, rozwój systemów hybrydowych i autonomicznych dla wojska przyniesie także korzyści komercyjnym klientom – i odwrotnie. Joby nadal pracuje nad certyfikacją i komercjalizacją całkowicie elektrycznego modelu S4, który będzie przeznaczony dla miejskiego transportu powietrznego.

Wybrane dla Ciebie
"Tajemnicze cząsteczki" u psów. Mogą pomóc z ludzką długowiecznością
"Tajemnicze cząsteczki" u psów. Mogą pomóc z ludzką długowiecznością
Zbroją się jak nigdy. Kupią też Leopardy i CAESARy
Zbroją się jak nigdy. Kupią też Leopardy i CAESARy
Nowa hipoteza o pierwszych Amerykanach. Trop prowadzi do Hokkaido
Nowa hipoteza o pierwszych Amerykanach. Trop prowadzi do Hokkaido
"Idealna opcja". Ukraiński pilot wskazał najlepszy myśliwiec
"Idealna opcja". Ukraiński pilot wskazał najlepszy myśliwiec
Podejrzewają rytualne zabójstwo. Te kości pamiętają czasy Jezusa
Podejrzewają rytualne zabójstwo. Te kości pamiętają czasy Jezusa
Znaleźli to w puszkach z łososiem. Odkrycie dało im nowe spojrzenie
Znaleźli to w puszkach z łososiem. Odkrycie dało im nowe spojrzenie
Największa technologiczna ściema roku. Sprawa ma jednak drugie dno [Opinia]
Największa technologiczna ściema roku. Sprawa ma jednak drugie dno [Opinia]
Rosyjskie bomby spadają w Rosji. Ponad 100 zdarzeń
Rosyjskie bomby spadają w Rosji. Ponad 100 zdarzeń
Niemcy szykują PzH 2000 A5. Ważna modernizacja wozów
Niemcy szykują PzH 2000 A5. Ważna modernizacja wozów
250 wozów dla armii. Nieuzbrojone, a bardzo ważne
250 wozów dla armii. Nieuzbrojone, a bardzo ważne
Zwiastun Burzy przetestowany. Dlaczego pocisk 9M730 Buriewiestnik jest tak ważny dla Putina?
Zwiastun Burzy przetestowany. Dlaczego pocisk 9M730 Buriewiestnik jest tak ważny dla Putina?
Kolejne Apache w Polsce. MON potwierdza dostawę
Kolejne Apache w Polsce. MON potwierdza dostawę