Pierwsze tankowanie w powietrzu koreańskiego KF‑21 Boramae

Południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA ogłosił, że prototyp samolotu wielozadaniowego nowej generacji KAI KF-21 Boramae nr 005 z powodzeniem wykonał lot testowy z tankowaniem w powietrzu.

Tankowanie w powietrzu
Tankowanie w powietrzu
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

28.03.2024 19:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

We wtorek, 19 marca, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował, że prototyp samolotu wielozadaniowego nowej generacji KAI KF-21 Boramae nr 005 wystartował z lotniska Sacheon w prowincji Gyeongsang, gdzie mieści się 3. Skrzydło Szkolne wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun) i pomyślnie przeszedł test pobierania paliwa w powietrzu z samolotu transportowo-tankującego Airbus KC-330 Cygnus nad południowym wybrzeżem Korei Południowej. Potwierdzono tym samym zdolność KF-21 do wykonywania misji dalekiego zasięgu.

Samolot do tankowania w powietrzu użyty w tym teście to KC-330 Cygnus (nr 004), koreańska wersja A330 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport), wyposażony w system ochrony przed pociskami rakietowymi w podczerwieni DIRCM (Directional Infrared Countermeasure), który został wprowadzony do Daehanminguk Gong-gun w listopadzie 2018 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

KF-21 nr 005 miał zostać dostarczony Indonezji na testy, kiedy ta ureguluje swoje należności w programie KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental). Zgodnie ze standardami Daehanminguk Gong-gun, podstawową metodą pobierania paliwa w locie jest sztywny przewód paliwowy pod kadłubem, natomiast metoda pobierania z podskrzydłowych zasobników z przewodami elastycznymi będzie certyfikowana dla Indonezji oraz oferowana na eksport.

Tankowanie w powietrzu
Tankowanie w powietrzu© Licencjodawca

DAPA wyjaśnia, że chociaż istnieje różnica czasu tankowania w locie i ilości paliwa do startu z ziemi, oczekuje się, że każdorazowe zatankowanie z cysterny zwiększy promień działania samolotu bojowego o co najmniej około 50 proc.

Po pierwszy tankowaniu w powietrzu KF-21 nastąpią kolejne próby w locie, w celu kontynuacji weryfikacji osiągów wymaganych dla tych samolotów, które trzeba osiągnąć do pierwszej połowy 2026 r., po uzyskaniu wstępnej oceny zdolności bojowych w maju 2023 r.

Tankowanie w powietrzu na filmie

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:milmag.pl