Uzbeckie testy pojazdów Arslon i Tarlon-M

Uzbeckie wojska lądowe zaprezentowały 19 lipca kołowy transporter opancerzony Arslon (w języku uzbeckim oznacza lwa) podczas testów poligonowych. Tamtejsze źródła określają pojazd najnowocześniejszym z zaprojektowanych w państwach Azji Środkowej. Arslon – o którym do tej pory niewiele słyszeliśmy – ma spełniać standardy NATO. Czy jest aż tak genialny?

Arslon przechodzi próby poligonoweArslon przechodzi próby poligonowe
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Obrony Narodowej

Pojazd opracowano wskutek szeroko zakrojonych badań i analiz zagranicznych transporterów opancerzonych i wyprodukowano dzięki współpracy różnych organizacji w ramach Uzbeckiej Agencji Przemysłu Obronnego. Pojazd zmontowano w zakładach przedsiębiorstwa Krantas, taszkienckiego producenta sprzętu i maszyn rolniczych, który wcześniej uczestniczył w opracowaniu i produkcji transporterów opancerzonych Tarlon i Qalqon 4x4. Montaż odbył się w tym samym zakładzie, w którym skonstruowano tego ostatniego.

Arslona uzbrojono w system wieżowy Guardian 30 z armatą automatyczną kal. 30 mm
Arslona uzbrojono w system wieżowy Guardian 30 z armatą automatyczną kal. 30 mm © Ministerstwo Obrony Uzbekistanu

Jest klasycznym pojazdem opancerzonym z silnikiem zamontowanym z przodu po prawej stronie. Masa – zależnie od wersji oscyluje w granicach 32-35 t. Załoga składa się z kierowcy, dowódcy i strzelca. Strzelec dostaje się do swojego stanowiska przez przedział bojowy z tyłu transportera. W tym przedziale znajdują się siedzenia dla ośmiu w pełni wyekwipowanych desantników, którzy opuszczają Arslona przez tylną rampę hydrauliczną (będącą jednocześnie drzwiami awaryjnymi). Przedział desantowy jest połączony przejściem z przedziałem załogi. Pojazd wyposażono w klimatyzację.

Ochrona balistyczna przodu kadłuba spełnia wymagania NATO-wskiego STANAG-u 4569 poziomu 6, co przekłada się na odporność na ostrzał z broni automatycznej kal. 30 mm z 500 m. Natomiast boki chronione są na poziomie 4, co daje zabezpieczenie przed porażeniem pociskami karabinu maszynowego kal. 14,5 mm z odległości 200 m. Zabezpieczenie przeciwminowe pozwala wytrzymać wybuch ekwiwalentu 10 kg trotylu pod kołem lub dnem kadłuba, co sprawia, że wóz spełnia wymagania poziomu 4a i 4b. Warto zauważyć, że po raz pierwszy Uzbecy odstąpili od podawania oznaczeń Standardu Państwowego w Federacji Rosyjskiej (GOST, Gosudarstwiennyj standart – norma państwowa).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obserwacja z powietrza. Kamuflaż INVISI-TEC IR

Załodze Arslona umożliwiono korzystanie z ekranów pokazujących najważniejsze dane o środowisku bojowym na zewnątrz pojazdu. Uzbeckie źródła podają, że zespół sensorów zapewnia załodze doskonałą świadomość sytuacyjną. Kamery z przodu i z tyłu, uzupełnione czterema dodatkowymi czujnikami z przodu, z tyłu i po bokach mają dawać naprawdę dobry przegląd pola bitwy.

Nowy transporter uzbrojono w zdalnie sterowany moduł bojowy – umieszczony bezpośrednio nad przedziałem bojowym – z armatą kal. 30 mm i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Uzbrojenie obsługiwane jest z wnętrza pojazdu, co zapewnia większe bezpieczeństwa strzelcowi, który zajmuje miejsce pomiędzy kierowcą i dowódcą.

Uzbeckie wojska lądowe wybrały stosunkowo młodą konstrukcję Guardian 30. Jest to produkt Escribano Mechanical & Engineering. Po praz pierwszy posadowiona została na podwoziu Piranhi III hiszpańskiej piechoty morskiej, zaś później trafiła na jeden z pięciu demonstratorów hiszpańskiego kołowego transportera opancerzonego Vehículo de Combate a Ruedas (VCR) Dragón. Była intensywnie testowana i została zaakceptowana. Udana adaptacja stała się też dźwignią w handlu i skusiła uzbecki resort obrony. Co do zasady wieża uzbrojona jest w armatę napędową Mk44S kal. 30 mm z rodziny Bushmaster II, sprzężoną z karabinem maszynowym MG3S kal. 7,62 mm. Armatę można przystosować do strzelania amunicją kal. 40 mm.

BTR-82A należący do rosyjskich wojsk lądowych
BTR-82A należący do rosyjskich wojsk lądowych © Vitaly V. Kuzmin, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Jednak dla Uzbeków bardzo istotna była inna zaleta. Escribano M&E promowało możliwość zainstalowania swoieckiej/rosyjskiej armaty automatycznej 2A42 kal. 30 mm. Taszkent wybrał tę opcję, biorąc pod uwagę obecność w służbie BMP-2 (z tą samą armatą) i BTR-82A (z armatą 2A72 wykorzystującym tę samą amunicję). Daje to przynajmniej szansę na obniżenie kosztów logistycznych w przypadku konieczności wymiany szybko zużywających się luf armatnich.

Pojazd przechodzi obecnie testy, a od ich powodzenia zależy to, jak szybko trafiać będzie do jednostek liniowych. Produkcja seryjna pojazdów tego typu ma rozpocząć się niezwłocznie po zakończeniu prób poligonowych. W Uzbekistanie okrzyknięty został jako posiadający znacznie lepszą charakterystykę techniczną i potencjał bojowy niż rosyjskie BTR-y-82A. W tamtejszych siłach zbrojnych będzie zastępować transportery tego typu, które stosunkowo niedawno Moskwa dostarczyła uzbeckiemu odbiorcy.

Szacuje się, że w uzbeckim wojsku służy około 100 BTR-ów 82A (trzon jednak stanowi 270 pojazdów BMP-2). Z pewnością nie pójdą od razu w odstawkę, ciężko nawet uwierzyć, że będą systematycznie odsuwane w najbliższym czasie. Z pewnością oba typy wozów będą przez dłuższy czas służyć obok siebie. Arslona – z którym wiąże się duże nadzieje – przystosowano do różnych warunków klimatycznych w Uzbekistanie. Ma być ekwiwalentem importu i może służyć jako alternatywa dla dalszych zakupów rosyjskich BTR-ów-82A.

Kanał telewizyjny Narodowego Towarzystwa Telewizyjnego i Radiowego Uzbekistanu pokazał również testy zmodyfikowanej wersji innego pojazdu. Mowa o Tarlonie-M o masie 13,5-14,5 t, którego kadłub wykonany został z materiałów kompozytowych z pancerzem polimerowym. Podstawą dla niego jest podwozie 4x4 z napędem na wszystkie koła, co daje dużą dzielność terenową i dużą zdolność do pokonywania przeszkód. Pojazd ma długość 6300 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 2650 mm.

Napędzany jest silnikiem o mocy 155 KM, co pozwala mu osiągnąć maksymalną prędkość 105 km/h. Na jednym baku paliwa może przejechać 750 km. Tarlona-M wyposażono w system łączności cyfrowej i satelitarnej oraz uzbrojono w moduł bojowy z karabinem maszynowym kal. 14,5 mm. Pojazd ten jest przeznaczony do patrolowania, wykonywania zadań specjalnych w niebezpiecznych rejonach, ochrony wojsk oraz transportu sił desantowych i kolumn. Służy też do ograniczonego wsparcia ogniowego pododdziałów i punktów kontrolnych.

Arslon i Tarlon-M są nadziejami Taszkentu na zaspokojenie większości krajowych potrzeb na pojazdy opancerzone i jednocześnie na uniezależnienie się od sprzętu rosyjskiej proweniencji. Czas jednak pokaże czy ścieżka obrana przez Uzbeków okaże się właściwa.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Polska zamówiła więcej Herculesów. To pancerne warsztaty dla Abramsów
Polska zamówiła więcej Herculesów. To pancerne warsztaty dla Abramsów
To "mały Einstein". Ma 15 lat i doktorat z fizyki kwantowej
To "mały Einstein". Ma 15 lat i doktorat z fizyki kwantowej
Stacja kosmiczna Lunar Gateway powstanie? ESA potwierdza
Stacja kosmiczna Lunar Gateway powstanie? ESA potwierdza
Jest klient na Su-35. Rosja oczekuje czegoś cenniejszego niż pieniądze
Jest klient na Su-35. Rosja oczekuje czegoś cenniejszego niż pieniądze
Monstrualne obiekty kosmiczne. To miały być tylko małe czerwone kropki
Monstrualne obiekty kosmiczne. To miały być tylko małe czerwone kropki
Ruch rosyjskich kontenerowców. Nie oznacza nic dobrego dla Ukrainy
Ruch rosyjskich kontenerowców. Nie oznacza nic dobrego dla Ukrainy
Prawdziwe pochodzenie kota. Analizy dają odpowiedź
Prawdziwe pochodzenie kota. Analizy dają odpowiedź
Patriot zadziałał. Tak chroni Kijów przez śmiercionośną bronią Rosji
Patriot zadziałał. Tak chroni Kijów przez śmiercionośną bronią Rosji
Rosja nie wyniesie astronautów w kosmos. Poważne uszkodzenia
Rosja nie wyniesie astronautów w kosmos. Poważne uszkodzenia
Pożar w Hongkongu. Rusztowanie pomogło ogniowi
Pożar w Hongkongu. Rusztowanie pomogło ogniowi
Pod lodem tych księżyców mogą wrzeć oceany. Jak to możliwe?
Pod lodem tych księżyców mogą wrzeć oceany. Jak to możliwe?
Latami trzymał "kamień złota". Okazało się, że jest jeszcze cenniejszy
Latami trzymał "kamień złota". Okazało się, że jest jeszcze cenniejszy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇