Korea Południowa zamawia pierwsze seryjne KF-21

Południowokoreański urząd zamówień obronnych podpisał z firmą Korea Aerospace Industries (KAI) kontrakt na dostawę pierwszych seryjnych myśliwców KF-21 Boramae. Umowa o wartości 5,92 mld dolarów obejmuje dostawę 20 samolotów. KF-21 od początku lat trzydziestych ma być podstawowym samolotem bojowym sił powietrznych Korei Południowej.

Korea Południowa zamawia pierwsze seryjne KF-21Dwumiejscowy prototyp KF-21 w locie
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Korea Aerospace Industries
10

To dopiero połowa kontraktu

Zamówienie 20 myśliwców z jednej strony jest dobrą informacją dowodzącą, że cały program postępuje naprzód, ale oczekiwania producenta były większe. Pierwotne założenia mówiły o zamówieniu w ramach pierwszego kontraktu aż 40 myśliwców. Liczba ta została zredukowana o połowę ze względu na chęć przeprowadzenia dodatkowych testów i dopracowania konstrukcji przed zamówieniem większej liczby samolotów. Chodzi przede wszystkim o dopracowanie radaru AESA i jego integracji z pociskami powietrze-powietrze.

Korea Południowa zamówiła pierwszą serię 20 myśliwców KF-21
Korea Południowa zamówiła pierwszą serię 20 myśliwców KF-21 © Korea Aerospace Industries

Równocześnie przedstawiciel zamawiającego podkreślił, że plany dotyczące całkowitej liczby maszyn planowanych do pozyskania się nie zmieniły. Pierwsze seryjne myśliwce zamówione w ramach nie mniejszej umowy mają być dostarczone w drugiej połowie 2026 roku, a do 2032 r. ma być dostarczonych 120 KF-21. Zastąpią one w siłach powietrznych wywodzące się z lat 1960-tych myśliwce produkcji amerykańskiej McDonnell Douglas F-4 i Northrop F-5.

KF-21 Boramae podobny do F-22

Prace nad KF-21 rozpoczęły się w 2015 r. Zakłada się wyprodukowanie przynajmniej 200 myśliwców – 120 dla Korei Południowej i 80 dla Indonezji. Z wyglądu KF-21 przypomina pomniejszonego amerykańskiego F-22, ale w odróżnieniu od niego w obecnej postaci nie jest samolotem o fizycznych cechach stealth. Przykładowo uzbrojenie nie jest przenoszone w komorach uzbrojenia, a jedynie w zagłębieniach w kadłubie. Masa własna ma wynosi 12 t., maksymalna masa startowa 26 t., a masa przenoszonego uzbrojenia 7,6 t. Samolot ma 16,9 m długości, 11,2 m rozpiętości skrzydeł i 4,7 m wysokości. Napęd stanowią dwa silniki General Electric F414-GE-400K.

KF-21 za kilkanaście lat będzie stanowił podstawę sił powietrznych Korei Południowej
KF-21 za kilkanaście lat będzie stanowił podstawę sił powietrznych Korei Południowej © Korea Aerospace Industries

Uzbrojenie KF-21

Podstawowym uzbrojeniem KF-21 będą pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor i naprowadzane na podczerwień pociski krótkiego zasięgu IRIS-T. W przyszłości można zakładać również integrację uzbrojenia produkcji amerykańskiej. Uzbrojenie powietrze-ziemia obejmuje szeroki zakres bomb swobodnie spadających i korygowanych rodziny Mk 81, Mk 82, Mk 83, Mk 84, GBU-12, JDAM czy CBU-105. Ponadto KF-21 ma przenosić pociski AGM-65 Maverick, pociski manewrujące Taurus KEPD 350, pociski przeciwokrętowe AGM-84 Harpoon oraz całą gamę nowych pocisków będących dopiero w opracowaniu w zakładach południowokoreańskich. Uzbrojenie stałe występuje w postaci sprawdzonego działka M61A2 Vulcan znanego z większości współczesnych myśliwców amerykańskich.

Głównym sensorem jest radar AESA opracowany przez Hanwha Systems składający się z 1000 modułów nadawczo-odbiorczych. Ponadto samolot jest wyposażony w termonamiernik, zasobnik celowniczy z głowicą elektrooptyczną czy urządzenie zagłuszające wrogie radary LIG Nex1 ALQ-200K.

KF-21 jest oferowany również Siłom Powietrznym RP
KF-21 jest oferowany również Siłom Powietrznym RP © Korea Aerospace Industries

Jakie plany na przyszłość?

KF-21 jest rozwijany etapami. Samoloty, które powstają w tej chwili mają mieć cechy obniżonej wykrywalności o tyle, że mają być trudniej wykrywalne od maszyn w rodzaju F/A-18, Eurofightera czy Rafale’a. Dopiero samoloty w kolejnej wersji (Block 2) miałyby mieć cechy stealth na poziomie F-117. Dojście do tego poziomu zajmie kilka lat licząc od wdrożenia pierwszej wersji KF-21, co ma nastąpić pod koniec obecnej dekady. W dalszej przyszłości liczonej w –nastu latach planowane jest opracowanie wersji Block 3 z charakterystykami stealth na poziomie dzisiejszych samolotów amerykańskich.

Marcin Wołoszyk, dziennikarz konflikty.pl

Wybrane dla Ciebie

Węgierskie czołgi przy granicy z Ukrainą. To rosyjska dezinformacja
Węgierskie czołgi przy granicy z Ukrainą. To rosyjska dezinformacja
Przyjrzeli się rosyjskiej bazie w Omsku. To jasny sygnał dla świata
Przyjrzeli się rosyjskiej bazie w Omsku. To jasny sygnał dla świata
Tajemnicze echo Ziemi. To pomoże zbadać struktury geologiczne
Tajemnicze echo Ziemi. To pomoże zbadać struktury geologiczne
Jest zagrożony wyginięciem. Rzadki ibis grzywiasty pojawił się w Portugalii
Jest zagrożony wyginięciem. Rzadki ibis grzywiasty pojawił się w Portugalii
Układają się w ten sam wzór. Dlaczego nasze palce marszczą się w wodzie?
Układają się w ten sam wzór. Dlaczego nasze palce marszczą się w wodzie?
"Super F-22" i dwusilnikowy F-35, czyli F-55. Trump zapowiada nowe samoloty
"Super F-22" i dwusilnikowy F-35, czyli F-55. Trump zapowiada nowe samoloty
Tajemniczy bombowiec taktyczny Su-34. Nie należy do Rosji
Tajemniczy bombowiec taktyczny Su-34. Nie należy do Rosji
Nowy ukraiński bat na Rosjan. Jest z płyty pilśniowej i karbonu
Nowy ukraiński bat na Rosjan. Jest z płyty pilśniowej i karbonu
Uniknęli kary dzięki Amerykanom. Zabili 270 tys. ludzi
Uniknęli kary dzięki Amerykanom. Zabili 270 tys. ludzi
Tyle pocisków zostało Rosji. Amerykański wywiad podał konkretne liczby
Tyle pocisków zostało Rosji. Amerykański wywiad podał konkretne liczby
Niemcy i Brytyjczycy się zbroją. Opracują nową potężną broń
Niemcy i Brytyjczycy się zbroją. Opracują nową potężną broń
Polska w 2080 roku. Interaktywna mapa klimatu przyszłości
Polska w 2080 roku. Interaktywna mapa klimatu przyszłości