Europejski transporter opancerzony zyskuje ważne wsparcie. Niemcy dołączają do programu

Patria 6×6 ma konstrukcję modułową umożliwiającą prostą zabudowę różnych wariantów na jednym podwoziu
Patria 6×6 ma konstrukcję modułową umożliwiającą prostą zabudowę różnych wariantów na jednym podwoziu
Źródło zdjęć: © Patria

16.05.2024 17:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niemcy dołączyły do międzynarodowego programu badawczo-rozwojowego CAVS (Common Armoured Vehicle System), którego celem jest opracowanie nowego kołowego transportera opancerzonego w układzie 6×6. Program został zainicjowany w 2020 r. przez Szwecję, Finlandię i Łotwę, ale jest otwarty dla wszystkich państw poszukujących pojazdów opancerzonych o podobnych parametrach. Nowy transporter opancerzony będzie bazował na fińskim transporterze Patria XA-300.

Dołączenie Niemiec do programu daje im dostęp do dotychczasowych wyników badań i opracowanych rozwiązań, jak również da im wpływ na ostateczną konfigurację transportera, który będzie wynikiem programu CAVS. Ze swojej strony Berlin dołoży się do programu finansowo, a dodatkowo zwiększy jego bezpieczeństwo logistyczne udostępniając na jego potrzeby swoją bogata bazę przemysłową. Pozwoli to na dywersyfikację i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw poszczególnych podzespołów.

O ile za opracowanie transporterów będzie odpowiedzialna głównie Patria, to produkcja poszczególnych podzespołów, wyposażenia specjalistycznego, a nawet montaż końcowy i serwisowanie wozów będzie realizowane przez firmy Niemieckie. Oczywiście, o ile niemieckie siły zbrojne ostatecznie zdecydują się na zakup tych transporterów. Na początek ze strony niemieckiej w program zostały zaangażowane przedsiębiorstwa DSL z Freisen (należy do grupy KNDS) i Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) specjalizujące się w serwisowaniu i produkcji pojazdów wojskowych. W przyszłości dołączą do nich kolejne firmy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

– Jesteśmy szczęśliwi z powodu rozpoczęcia tej współpracy, która przyniesie Niemcom ogromne korzyści. Oferujemy możliwość dostosowania do niemieckich wymogów ekonomicznego i sprawdzonego rozwiązania opartego na transporterze Patria 6×6, który jest już używany przez kilka państw NATO i który będzie produkowany w Niemczech aby spełnić najbardziej wyśrubowane wymagania Bundeswehry – powiedział wiceprezes Patrii Hugo Vanbockryck.

Kołowy transporter opancerzony Patria 6x6
Kołowy transporter opancerzony Patria 6x6© Patria

Nowy transporter miałby zastąpić w niemieckich siłach zbrojnych transportery Fuchs 1 i Fuchs 2, których jest około 350. Na zakup nowych transporterów Niemcy zamierzają przeznaczyć 154 mln euro w ciągu dziesięciu lat. O kontrakt CAVS będzie walczył z Pandurem Evo 6×6 i Fuchsem 1A9. Dodatkowo CAVS jest rozważany jako potencjalny następca wozów rozpoznawczych Fennek, gdzie również brane pod uwagę są Pandur Evo 6×6 i Iveco SuperAV. W tym przypadku gra toczy się o zamówienie co najmniej 90 pojazdów i dalszych jako 160 w opcji.

Common Armoured Vehicle System

Jak wspomniano transporter opancerzony opracowany w ramach programu CAVS bazuje na Patrii XA-300. Pierwsza wersja tych wozów weszła do uzbrojenia Finlandii w latach 1980-tych. Obecna konstrukcja przypomina tamtą jedynie z wyglądu. CAVS będzie wozem modułowym, w którym na jednym podwoziu będzie można instalować różne specjalistyczne moduły misyjne. Jest to koncepcja znana między innymi z niemieckich transporterów Boxer.

Nordycki rodowód Patrii 6x6 gwarantuje dobre sprawowanie się w najtrudniejszych warunkach pogodowych i terenowych
Nordycki rodowód Patrii 6x6 gwarantuje dobre sprawowanie się w najtrudniejszych warunkach pogodowych i terenowych© Patria | Kristian Isotalo

Jak do tej pory zostały opracowane transporter piechoty i wóz dowodzenia. Standardowym uzbrojeniem będzie zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector RS4, który może być zintegrowany z karabinem maszynowym Browning M2, działkiem wielolufowym M134 Gatling i granatnikiem kal. 40 mm. W opracowaniu są wozy wsparcia ogniowego z armatą 105 mm lub 120 mm i nosiciel 120-mm moździerza wieżowego Patria NEMO. Wóz zapewnia ochronę na poziomie STANAG 2, ale może być doopancerzony do poziomu STANAG 4. Lepszy pancerz wiąże się oczywiście ze wzrostem masy, która ma być jedną z zalet nowego transportera. CAVS ma ważyć dwa razy mniej od Boxera umożliwiając jego łatwy transport droga powietrzną.

Prototyp Patrii 6x6 z wieżowym moździerzem Nemo kal. 120 mm
Prototyp Patrii 6x6 z wieżowym moździerzem Nemo kal. 120 mm© Patria

W zależności od konfiguracji CAVS będzie miał około 7,5 m długości, 2,9 m szerokości i 2,5 m wysokości. Na drodze pojazd będzie się rozpędzał do 100 km/h, a w wodzie może pływać z prędkością około 8 km/h. Masa całkowita może sięgnąć maksymalnie 24 t, a masa ładunku 8,5 t. W wersji transportera piechoty załogę stanowią trzy osoby, a w przedziale desantowym możne przewieźć do dziesięciu żołnierzy.

Transporter Patria 6x6 przeznaczony dla Szwecji, która zamówiła łącznie 341 wozów tego typu
Transporter Patria 6x6 przeznaczony dla Szwecji, która zamówiła łącznie 341 wozów tego typu© Patria

W Niemczech CAVS będzie walczył w przetargach mających wyłonić następców transporterów Fuchs, a być może również Fennek. W innych krajach uczestniczących w programie zdobył już pierwsze zamówienia. Łotwa zamówiła 200 wozów w wersji transportera piechoty. Finlandia zamówiła do tej pory 131 wozów i ma 30 jako opcję. Szwecja zamówiła serię 341 wozów w kilku wariantach specjalistycznych.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:konflikty.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także