Czy Boeing wznowi produkcję kolosa? "Temat C-17 powraca dosyć regularnie"

W czasie odbywających się w Arabii Saudyjskiej targów zbrojeniowych World Defense Show pojawił się zaskakujący temat z branży lotniczej. Dotyczy on możliwego wznowienia przez Boeinga produkcji ciężkiego samolotu transportowego C-17 Globemaster III.

Samolot transportowy C-17A Globemaster III sił powietrznych USASamolot transportowy C-17A Globemaster III sił powietrznych USA
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Wobec braku zamówień kierownictwo koncernu podjęło decyzję o zakończeniu produkcji C-17 w 2013 r. Poza wyprodukowaniem wszystkich samolotów zamówionych przez klientów z całego świata, Boeing wyprodukował także na własny koszt kilkanaście egzemplarzy na zapas, na wypadek, gdyby w przyszłości pojawił się jakiś chętny klient. Jak się okazało, ze zbyciem nadliczbowych transportowców nie było żadnego problemu i ostatni samolot został przekazany indyjskim siłom powietrznym w 2019 r. Co więcej amerykański koncern ciągle otrzymuje zapytania o możliwość wznowienia produkcji C-17.

Załadunek śmigłowców do C-17 należącego do NATO
Załadunek śmigłowców do C-17 należącego do NATO © Licencjodawca | Maciej Hypś

– Jest wielu klientów, który żałują, że nie zamówili tych samolotów w odpowiednim czasie. Temat C-17 powraca dosyć regularnie. Jeśli mielibyśmy cały czas otwartą linię produkcyjną znalazłoby się wielu chętnych klientów na ten samolot. Co pewien czas pojawiają się dyskusje na temat potencjalnego wznowienia produkcji i kosztów takiej operacji. Przeprowadziliśmy takie analizy i wyszło nam, że ponowne uruchomienie linii produkcyjnej, która była zamknięta przez pewien okres, będzie bardzo drogie – mówił Torbjorn Sjogren, wiceprezes i dyrektor generalny Boeinga.

C-17 cieszy się popularnością ze względu na swoje duże możliwości transportowe oraz wysoką niezawodność. Największym użytkownikiem C-17 są USA dysponujące ponad 220 maszynami tego typu. Ponadto na ich zakup zdecydowały się również siły powietrzne: Australii, Kanady, Wielkiej Brytanii, Indii, Kataru, Kuwejtu i ZEA. Nietypowym użytkownikiem tych samolotów jest również NATO. Zostały one zakupione ze składek państw zaangażowanych w program Strategic Airlift Capability, do których zalicza się również Polska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlika #27: Wielka Stopa i AI, Polacy nie chcą elektryków, E-mail z „Policji”, Bitcoin żyje!

Pozyskano w ten sposób trzy samoloty, z których mogą korzystać państwa zaangażowane w program SAC w takiej proporcji czasu, jak wynosi ich wkład finansowy. Ponieważ samoloty nie mogą być zarejestrowane na organizację międzynarodową, formalnie należą do węgierskich sił powietrznych, noszą ich znaki identyfikacyjne i stacjonują w bazie Papa. Załogi wywodzą się spośród wszystkich państw zaangażowanych w program SAC.

C-17 brytyjskich sił powietrznych
C-17 brytyjskich sił powietrznych © Licencjodawca | Maciej Hypś

Geneza C-17 sięga lat 80. XX wieku, kiedy to amerykańskie siły powietrzne wyraziły potrzebę zastąpienia starszych samolotów transportowych, takich jak Lockheed C-141 Starlifter. W odpowiedzi na te potrzeby, w 1981 r. rozpoczęto prace nad projektem nowego samolotu transportowego o dużym zasięgu i zdolności do przewożenia ciężkiego ładunku.

Pierwszy lot prototypu C-17 odbył się w 1991 r., a w 1993 r. samoloty te oficjalnie weszły do służby w USAF. C-17 Globemaster III zostały zaprojektowane z myślą o elastyczności operacyjnej, zdolności do operowania na różnych rodzajach lotnisk, w tym tych o krótkich pasach startowych, co zwiększa ich przydatność w różnych sytuacjach taktycznych i humanitarnych. Samoloty C-17 są zdolne do przewożenia dużych i ciężkich ładunków, w tym żołnierzy, sprzętu wojskowego, pojazdów i kontenerów. Ich konstrukcja skrzydeł o dużej mechanizacji oraz silniki o dużej mocy pozwalają na krótkie starty i lądowania, co jest kluczowe w warunkach polowych, gdzie tradycyjne lotniska mogą być ograniczone lub niedostępne.

C-17 cieszyły się dużym zainteresowaniem i trafiły do odbiorców na całym świcie, na zdjęciu maszyna kanadyjska
C-17 cieszyły się dużym zainteresowaniem i trafiły do odbiorców na całym świcie, na zdjęciu maszyna kanadyjska © Licencjodawca | Maciej Hypś

Samolot ma długość 53 m, rozpiętość skrzydeł 51,7 m i wysokość 17 m. Maksymalna masa startowa wynosi 265 ton, a maksymalna masa ładunku to 77,5 t. Prędkość przelotowa wynosi około 800 km/h, a zasięg bez ładunku wynosi około 10 000 km. Z ładunkiem maksymalnym zasięg spada do około 3200 km, ale samolot jest wyposażony w instalację do tankowania w powietrzu. Dzięki temu możliwe jest wykonywanie misji transportowych między USA a państwami Bliskiego Wschodu bez międzylądowania.

C-17 Globemaster III odegrały znaczącą rolę w wielu operacjach wojskowych, w tym podczas działań w Iraku i Afganistanie. 26 marca 2003 r. 15 C-17 przeprowadziło desant 1000 spadochroniarzy z 173. Brygady Powietrznodesantowej, lecąc bezpośrednio z USA do Iraku. Teoretycznie C-17 może przewieźć maksymalnie 134 żołnierzy, ale w sytuacjach awaryjnych na pokład wejdzie znacznie więcej ludzi. W sierpniu 2021 r. w czasie ewakuacji oddziałów amerykańskich z Afganistanu na pokład jednego z transportowców weszło aż 823 Afgańczyków uciekających przed nadchodzącymi rządami talibów.

Zrzut palety desantowej z amerykańskiego C-17
Zrzut palety desantowej z amerykańskiego C-17 © Licencjodawca | Maciej Hypś
Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Testy polskiego GNOMA. Zagraniczne media zachwycone
Testy polskiego GNOMA. Zagraniczne media zachwycone
USA kupiły pociski za 639 mln. dol. Nie przeszły one testów
USA kupiły pociski za 639 mln. dol. Nie przeszły one testów
Zaskakujące rdzewienie Księżyca. Naukowcy wskazują winnego
Zaskakujące rdzewienie Księżyca. Naukowcy wskazują winnego
Prawdziwa prowizorka. Rosjanie wysyłają na front cywilne samochody
Prawdziwa prowizorka. Rosjanie wysyłają na front cywilne samochody
Amerykańska firma pomoże Ukrainie. Pojazdy o wartości 163 mln. dol.
Amerykańska firma pomoże Ukrainie. Pojazdy o wartości 163 mln. dol.
Umowa na 25 mld. dol. Rosja pomoże Iranowi budować elektrownię atomową
Umowa na 25 mld. dol. Rosja pomoże Iranowi budować elektrownię atomową
Mocarstwo testuje pocisk rakietowy. Wystrzelili go z pociągu
Mocarstwo testuje pocisk rakietowy. Wystrzelili go z pociągu
Pokazali na nagraniu. Ukraińskie drony morskie z nową technologią
Pokazali na nagraniu. Ukraińskie drony morskie z nową technologią
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń