Naukowcy są pewni. Neolityczne łodzie dostarczyły im dowodów

Nurek na dnie jeziora
Nurek na dnie jeziora
Źródło zdjęć: © PLOS ONE (2024)

26.03.2024 14:27, aktual.: 26.03.2024 14:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Już siedem tys. lat temu ludzie żeglowali za pomocą zaawansowanych technologicznie statków. Takie wnioski wyciągnęli naukowcy po odkryciu prastarych łodzi nad jednym z jezior niedaleko Rzymu. Znaleziska ujawniają wyrafinowane techniki budowy stosowane przez neolityczne społeczności w regionie.

Marynarze z epoki kamienia mieli całkiem zaawansowaną technologię, jeśli chodzi o budowę łodzi. Neolityczne społeczności podróżowały i prowadziły handel wykorzystując drogę morską, o czym świadczą dowody archeologiczne dotyczące jednostek pływających oraz obecność osad na wybrzeżach i wyspach. W nowych pracach naukowcy z Wyższej Rada Badań Naukowych w Hiszpanii wraz z kolegami z innych instytucji opisali neolityczne technologie wykorzystywane w żeglarstwie w basenie Morza Śródziemnego. Swoje badania oparli na analizach prastarych łodzi odkrytych w neolitycznej wiosce La Marmotta nad jeziorem niedaleko Rzymu.

Rezultaty oraz opis badań ukazał się na łamach pisma "PLOS ONE" (DOI: 10.1371/journal.pone.0299765).

Wyrafinowane technologie żeglarskie

Neolityczni żeglarze z basenu Morza Śródziemnego podróżowali na pokładach wyrafinowanych statków, które zawierały wiele rozwiązań spotykanych na nowoczesnych łodziach. Jakość i złożoność tych prehistorycznych rozwiązań wskazuje, że w późnej epoce kamienia osiągnięto kilka znaczących postępów w żeglarstwie, co prawdopodobnie utorowało drogę do podbojów i rozprzestrzeniania się najważniejszych cywilizacji starożytnego świata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na stanowisku archeologicznym La Marmotta odkryto pięć łodzi zbudowanych z wydrążonych pni drzew. Przypominają one raczej czółna czy kajaki i pochodzą z okresu między 5700 a 5100 r. p.n.e. Analizy wykazały, że powstały one z czterech różnych rodzajów drewna, co jest dość niezwykłe w podobnych wykopaliskach. Co więcej, naukowcy przyznali, że zastosowano w nich zaawansowane techniki konstrukcyjne, takie jak wzmocnienia poprzeczne, które zwiększyły trwałość kadłuba, chroniły go, a także poprawiły jego sterowność.

Pozostałości prastarych łodzi
Pozostałości prastarych łodzi© PLOS ONE (2024).

Na jednej z łodzi naukowcy dostrzegli trzy drewniane obiekty w kształcie litery "T", każdy z szeregiem otworów, które prawdopodobnie służyły do mocowania lin przywiązanych do żagli. "Charakterystyka i położenie tych obiektów sugerują, że mogły służyć do mocowania lin przywiązanych do ewentualnego żagla lub do łączenia innych elementów nawigacyjnych, takich jak stabilizator lub nawet inna łódź, w celu stworzenia podwójnego kadłuba w formie katamaranu. Takie strategie zapewniłyby większe bezpieczeństwo i stabilność oraz większą zdolność do transportu ludzi, zwierząt i towarów" - piszą autorzy w publikacji.

Naukowcy opisują te łodzie jako wyjątkowe przykłady prehistorycznych statków, których budowa wymagała szczegółowego zrozumienia konstrukcji i właściwości drewna, a także dobrze zorganizowanej specjalistycznej siły roboczej.

Najstarsze tego typu konstrukcje

Podobieństwa między odkrytymi łodziami, a nowszymi technologiami żeglarskimi, wydają się potwierdzać pogląd, że to w neolicie dokonano wielu znaczących postępów w żeglarstwie. Naukowcy sugerują, że w pobliżu La Marmotta może znajdować się więcej prastarych wraków, co może stanowić potencjalny kierunek przyszłych badań.

"Bezpośrednie datowanie neolitycznych łodzi z La Marmotta ujawnia, że są to najstarsze tego typu statki w basenie Morza Śródziemnego. To badanie ujawnia duże zaawansowanie technologiczne wczesnych społeczności rolniczych i pasterskich, podkreślając ich umiejętności obróbki drewna i budowy skomplikowanych statków" - napisali autorzy w publikacji.

Neolityczna osada La Marmotta została odkryta przez archeologów w 1989 r. Znajduje się osiem metrów pod powierzchnią jeziora Bracciano, ok. 300 m od obecnej linii brzegowej. Jezioro to łączy się z Morzem Śródziemnym. Badania na miejscu prowadzono w latach 1992–2006 i ponownie w 2009 r. Poza pięcioma czółnami odkryto tam sporą kolekcję drewnianych narzędzi używanych do tkania tekstyliów, kosze do przenoszenia żywności i inne artefakty. Znaleziska te ukazują La Marmotta jako dobrze prosperującą społeczność rolniczą, która prawdopodobnie była ważnym węzłem handlowym ze względu na swoje położenie w pobliżu wybrzeża Morza Śródziemnego.

Największa z odkrytych łodzi została wykonana z dębu i ma długość blisko 11 m. Pozostałe liczą od 4 do 9,5 m długości i powstały z olchy, topoli i buku. Biorąc pod uwagę ich rozmiar, badacze podejrzewają, że prawdopodobnie były one przeznaczone do użytku daleko poza jeziorem Bracciano. Spekulują, że łodzie mogły służyć do żeglugi po Morzu Śródziemnym, a dowody takich wypraw można znaleźć wśród artefaktów odkrytych w La Marmotta, w tym greckiej czy bałtyckiej ceramiki czy obsydianowych narzędziach z wysp Lipari i Palmarola.

W 1998 r. inny zespół badaczy sprawdził zdatność podobnych konstrukcji do dalekiej żeglugi. Uczeni zbudowali repliką czółna i przepłynęli ponad 800 km z Włoch do Portugalii.

Źródło: Public Library of Science, IFLScience, fot. PLOS ONE (2024). DOI: 10.1371/journal.pone.0299765, CC-BY

Źródło artykułu:DziennikNaukowy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także