Naukowcy odkryli sposób na poprawę smaku kawy. Miłośnicy napoju będą zadowoleni

Naukowcy odkryli sposób na poprawę smaku kawy. Miłośnicy napoju będą zadowoleni

Naukowcy badają, jak można poprawić smak kawy
Źródło zdjęć: © CC0, Wikimedia Commons
03.01.2024 08:45, aktualizacja: 06.01.2024 18:05

Miłośnicy kawy od dawna spierają się o to, jak przygotować idealną filiżankę ulubionego napoju. Swoje trzy grosze na ten temat dorzucili niedawno naukowcy z Uniwersytetu w Oregonie. Według nich odrobina wody dodana do ziaren kawy jeszcze przed procesem mielenia wydobędzie z nich bardziej intensywny smak.

Pękanie i tarcie ziaren kawy podczas mielenia generuje pewien ładunek elektryczności statycznej. To powoduje, że drobinki zmielonej kawy zlepiają się w większe grudki i przyklejają do młynka. Ale ziarna kawy o wyższej wilgotności wytwarzają mniej elektryczności statycznej, co, jak wskazują naukowcy, pozwala wydobyć z nich intensywniejszy aromat.

Opis i rezultaty badań ukazały się na łamach pisma "Matter" (DOI: 10.1016/j.matt.2023.11.005).

Wulkanolog bada kawę

Cały trik polega na zmniejszeniu ilości elektryczności statycznej powstającej podczas mielenia ziaren kawy, która w przeciwnym razie powoduje ich zlepianie się i zatykanie młynka. Ten zabieg, jak twierdzą badacze, pozwala wydobyć z ziaren kawy bardziej intensywny smak.

- Wilgoć, niezależnie od tego, czy jest to wilgoć resztkowa wewnątrz ziaren kawy, czy wilgoć zewnętrzna dodana przed mieleniem, decyduje o ilości ładunku powstającego podczas tego procesu – mówi Christopher Hendon, chemik z Uniwersytetu w Oregonie. - Woda nie tylko zmniejsza elektryczność statyczną, a tym samym zmniejsza bałagan podczas mielenia, ale może również mieć duży wpływ na intensywność napoju i potencjalnie na możliwość dostępu do wyższych stężeń korzystnych smaków – dodaje.

Hendon bada kawę od lat. We wcześniejszych pracach wskazywał, że zamrażanie ziaren kawy poprawia smak przygotowanego z nich napoju. Co ciekawe, w nowych badaniach połączył siły z... wulkanologiem z Uniwersytetu Oregonu, Joshuą Méndezem Harperem (obecnie na Uniwersytecie Stanowym w Portland). Razem uczeni zbadali, które rodzaje kawy mają tendencję do zlepiania się podczas ich mielenia, dlaczego tak się dzieje i jak wpływa to na efekt końcowy całego procesu, czyli kawę.

Naukowcy wzięli na warsztat kilka marek kawy kupionych w sklepie. Zbadali też ziarna palone przez nich samych w laboratorium. Ziarna te pochodziły z różnych plantacji i różniły się czasem palenia, co się przełożyło na to, ile zawierają w sobie wilgoci. Zmierzyli elektryczność statyczną w każdej porcji zmielonych ziaren. Zbadali też wielkość drobinek świeżo zmielonej kawy no i oczywiście smak naparu.

Mielenie ziaren kawy na malutkie drobinki powoduje duże tarcie, gdy ziarna ocierają się o siebie i pękają. Generuje to elektryczność statyczną. Jak zauważył Harper, podobnie dzieje się w chmurach pyłów wulkanicznych, gdy drobinki materii wyrzucone z wnętrza Ziemi ocierają się o siebie, tworząc wyładowanie atmosferyczne, czyli piorun.

- Podczas erupcji magma rozpada się na wiele małych kawałeczków, które następnie wydostają się z wulkanu w postaci wielkiego pióropusza. Podczas całego procesu drobinki te ocierają się o siebie, tworząc ładunek i w efekcie błyskawicę. W uproszczeniu przypomina to mielenie kawy, podczas którego bierze się ziarna i rozdrabnia je na drobny proszek wyjaśnia Harper.

Jak poprawić smak kawy?

Naukowcy nie stwierdzili związku między elektrycznością statyczną a krajem pochodzenia kawy ani metodą jej przetwarzania. Powiązali ją natomiast z wilgocią i wielkością drobinek zmielonej kawy. Mniejszy ładunek elektrostatyczny tworzył się, gdy kawa miała wyższą zawartość wilgoci i gdy była mielona na grubsze kawałki. Naukowcy wykazali, że większość elektryczności statycznej w mielonej kawie powstaje w wyniku pękania ziaren podczas mielenia, a w mniejszym stopniu z tarcia między nimi.

Jeśli chodzi o rodzaje ziaren, które mają tendencję do zlepiania się podczas mielenia, to suchsze i ciemniejsze ziarna użyte w eksperymentach wytworzyły więcej ładunków elektrostatycznych niż jaśniejsze ziarna. Naukowcy podejrzewają, że może to wynikać z tego, że ciemniejsze ziarna, czyli dłużej palone, są bardziej kruche i mają najmniej wilgoci.

Naukowcy wykazali również, że dodanie przed mieleniem odrobiny wody do ziaren kawy skutkowało dłuższym czasem ekstrakcji kawy i mocniejszym naparem. Chociaż potrzebne są dalsze eksperymenty, aby przetestować różne typy młynków i metody parzenia, badacze doszli do wniosku, że dodanie wilgoci do ziaren kawy rozwiązuje problem zbrylania się drobinek podczas mielenia oraz słabej ekstrakcji, pomagając jednocześnie w uzyskaniu smaczniejszego napoju. Hendon zaleca dodanie około 20 mikrolitrów (1 litr = 1 000 000 mikrolitrów) wody na gram kawy, aby poprawić konsystencję i smak kawy.

Nauki o Ziemi i ekonomia

Ale badania nad kawą mogą także sporo wnieść do nauk o Ziemi. - Jest dużo informacji na temat tego, jak kawa pęka i jak wchodzi w interakcję z wodą. Badania te mogą pomóc w rozwiązaniu równoległych problemów w geofizyce – niezależnie od tego, czy chodzi o osuwiska, erupcje wulkanów, czy też przenikanie wody przez glebę – podkreśla Harper.

Naukowcy twierdzą też, że ich ustalenia w zakresie ekstrakcji kawy mogą mieć ogromne konsekwencje ekonomiczne dla przemysłu kawowego, którego wartość wynosi 343,2 miliarda dolarów. - Podniesienie stężenia o 10–15 proc. w przypadku tej samej suchej masy kawowej ma ogromne konsekwencje dla oszczędności pieniędzy i poprawy jakości – mówi Hendon.

Źródło: Cell Press, Science Alert