Rzadki obiekt odkryty w Układzie Słonecznym. Może być dowodem na istnienie "Planety X"

Rzadki obiekt odkryty w Układzie Słonecznym. Może być dowodem na istnienie "Planety X"

Źródło zdjęć: © Caltech | R. Hurt
Arkadiusz Stando
18.05.2018 13:55

Ostatnie badania wskazują na istnienie planety karłowatej w zewnętrznej części Układu Słonecznego. Według naukowców, może to wzmacniać dowód na istnienie dziewiątej planety w naszym układzie.

Badacze przyjrzeli się obiektowy znajdującemu się poza orbitą Neptuna o nazwie BP519 2015. To niezwykłe, że jest orbita jest wysoko przechylona o około 54 stopnie ponad Układ Słoneczny. Dzięki tej dziwnej orbicie, ta planeta karłowata znajduje się w odległości od 35 AU do 825 AU od Słońca. W efekcie, całkowity obrót planety trwa 8900 lat.

Ta dziwaczna orbit jest całkiem dobrym dowodem na istnienie planety dziewiątej, zwanej też "Planetą X". Jej istnienie zasugerowali astronomowie Mike Brown oraz Konstantin Batygin w 2016 roku. Nigdy jej nie zaobserwowano, ale dowodem na jej istnienie wydaje się być nieoczekiwany wpływ na mniejsze obiekty transneptunowe, takie jak np. 2015 BP519.

Zespół kierowany przez Juliette Becker z University of Michigan pisze w swoim artykule, opublikowanym na arXiv, o wnioskach dotyczących 2015 BP519. Według nich, planeta karłowata dodaje dowodów na istnienie obiektu wpływającego na orbitę niektórych ciał niebieskich.

Według ostatnich badań, obiekt może mieć około 1400 kilometrów średnicy. Początkowo odkryto go za pomocą Dark Energy Survey w 2014 roku. Teraz wiemy, że jest to najbardziej ekstremalny z obiektów TNO - transneptunowych.

Istnieje szansa, że jego ekstremalna orbita jest wynikiem przypadkowych procesów rozwoju Układu Słonecznego. Jednak to mało prawdopodobne - twierdzą naukowcy. Zespół przeprowadził szereg sytuacji, aby zobaczyć, jak mogło dojść do tego, jakim cudem planeta ma taką orbitę. Twierdzą, że najprawdopodobniej jest to spowodowane istnieniem obiektu, takiego jak "Planeta X".