Rynek telefonów komórkowych w 2009 roku
W 2009 roku liczba telefonów komórkowych sprzedanych na całym świecie zanotowała spadek. Stało się tak mimo dobrego IV kwartału, w którym sprzedaż była wyraźnie wyższa, niż przed rokiem - informuje firma analityczna IDC.
02.02.2010 | aktual.: 03.02.2010 09:56
W 2008 roku na świecie sprzedano 1,19 mld telefonów komórkowych. Rok później - już tylko 1,13 mld. Oznacza to spadek rok do roku o 5,2%. Sytuacji nie uratował fakt, że w IV kwartale 2009 roku sprzedaż ta była o 11,3% wyższa, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wartości te kształtowały się na poziomach, odpowiednio 325,3 oraz 292,4 mln sztuk.
Jednak jak przewiduje _ IDC _, 2010 rok ma być tym, w którym rynek telefonów komórkowych się wzmocni. Ma w tym pomóc nie tylko poprawiająca się sytuacja ekonomiczna, ale również wprowadzanie na rynek coraz bardziej zaawansowanych i coraz ciekawszych urządzeń.
Najbardziej perspektywicznym rynkiem od kilku kwartałów pozostaje rynek smartfonów. Mimo sytuacji ekonomicznej w 2009 roku, ludzie coraz chętniej wybierali telefony tego typu i coraz częściej korzystali z ich możliwości. To sprawiło, że w ciągu ostatniego roku urósł on aż o 30% i wszystko wskazuje na to, że tendencja ta utrzyma się w kolejnych kwartałach - twierdzi _ IDC _.
W IV kwartale 2009 roku Nokia sprzedała 126,9 mln urządzeń (o 12,2% więcej, niż rok wcześniej), zagarniając tym samym 39% rynku. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który sprzedał 68,8 mln telefonów (+30,3%), obejmując 21,1% udział. Na trzecim miejscu uplasował się LG ze sprzedażą na poziomie 33,9 mln sztuk (+31,9%) i udziałem w rynku na poziomie 10,4%. Pozostali producenci zanotowali udział poniżej 5%.
Udział w rynku w czwartym kwartale 2009 r.
| Producent | 4Q2009 (mln sztuk) | 4Q2009 udział | 4Q2008 (mln sztuk) | 4Q2008 udział | Zmiana 4Q2009 / 4Q2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1. Nokia | 126,9 | 39,0% | 113,1 | 38,7% | 12,2% |
| 2. Samsung | 68,8 | 21,1% | 52,8 | 18,1% | 30,3% |
| 3. LG | 33,9 | 10,4% | 25,7 | 8,8% | 31,9% |
| 4. Sony Ericsson | 14,6 | 4,5% | 24,2 | 8,3% | -39,7% |
| 5. Motorola | 12,0 | 3,7% | 19,2 | 6,6% | -37,5% |
| Inni | 69,1 | 21,2% | 57,4 | 19,6% | 20,4% |
| Razem | 325,3 | 100% | 292,4 | 100% | 11,3% |
Udział w rynku w 2009 r.
| Producent | 2009 (mln sztuk) | 2009 udział | 2008 (mln sztuk) | 2008 udział | Zmiana 2009 / 2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1. Nokia | 431,8 | 38,3% | 468,4 | 39,4% | -7,8% |
| 2. Samsung | 227,2 | 20,1% | 196,6 | 16,5% | 15,6% |
| 3. LG | 117,9 | 10,5% | 100,8 | 8,5% | 17,0% |
| 4. Sony Ericsson | 57,1 | 5,1% | 96,6 | 8,1% | -40,9% |
| 5. Motorola | 55,2 | 4,9% | 100,1 | 8,4% | -44,9% |
| Inni | 238,6 | 21,2% | 227,6 | 19,1% | 4,8% |
| Razem | 1127,8 | 100% | 1190,1 | 100% | -5,2% |