Rynek telefonów komórkowych w 2009 roku

W 2009 roku liczba telefonów komórkowych sprzedanych na całym świecie zanotowała spadek. Stało się tak mimo dobrego IV kwartału, w którym sprzedaż była wyraźnie wyższa, niż przed rokiem - informuje firma analityczna IDC.

Obraz
Źródło zdjęć: © LG

W 2008 roku na świecie sprzedano 1,19 mld telefonów komórkowych. Rok później - już tylko 1,13 mld. Oznacza to spadek rok do roku o 5,2%. Sytuacji nie uratował fakt, że w IV kwartale 2009 roku sprzedaż ta była o 11,3% wyższa, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wartości te kształtowały się na poziomach, odpowiednio 325,3 oraz 292,4 mln sztuk.

Jednak jak przewiduje _ IDC _, 2010 rok ma być tym, w którym rynek telefonów komórkowych się wzmocni. Ma w tym pomóc nie tylko poprawiająca się sytuacja ekonomiczna, ale również wprowadzanie na rynek coraz bardziej zaawansowanych i coraz ciekawszych urządzeń.

Najbardziej perspektywicznym rynkiem od kilku kwartałów pozostaje rynek smartfonów. Mimo sytuacji ekonomicznej w 2009 roku, ludzie coraz chętniej wybierali telefony tego typu i coraz częściej korzystali z ich możliwości. To sprawiło, że w ciągu ostatniego roku urósł on aż o 30% i wszystko wskazuje na to, że tendencja ta utrzyma się w kolejnych kwartałach - twierdzi _ IDC _.

W IV kwartale 2009 roku Nokia sprzedała 126,9 mln urządzeń (o 12,2% więcej, niż rok wcześniej), zagarniając tym samym 39% rynku. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który sprzedał 68,8 mln telefonów (+30,3%), obejmując 21,1% udział. Na trzecim miejscu uplasował się LG ze sprzedażą na poziomie 33,9 mln sztuk (+31,9%) i udziałem w rynku na poziomie 10,4%. Pozostali producenci zanotowali udział poniżej 5%.

Udział w rynku w czwartym kwartale 2009 r.
| Producent | 4Q2009 (mln sztuk) | 4Q2009 udział | 4Q2008 (mln sztuk) | 4Q2008 udział | Zmiana 4Q2009 / 4Q2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1. Nokia | 126,9 | 39,0% | 113,1 | 38,7% | 12,2% |
| 2. Samsung | 68,8 | 21,1% | 52,8 | 18,1% | 30,3% |
| 3. LG | 33,9 | 10,4% | 25,7 | 8,8% | 31,9% |
| 4. Sony Ericsson | 14,6 | 4,5% | 24,2 | 8,3% | -39,7% |
| 5. Motorola | 12,0 | 3,7% | 19,2 | 6,6% | -37,5% |
| Inni | 69,1 | 21,2% | 57,4 | 19,6% | 20,4% |
| Razem | 325,3 | 100% | 292,4 | 100% | 11,3% |

Udział w rynku w 2009 r.
| Producent | 2009 (mln sztuk) | 2009 udział | 2008 (mln sztuk) | 2008 udział | Zmiana 2009 / 2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1. Nokia | 431,8 | 38,3% | 468,4 | 39,4% | -7,8% |
| 2. Samsung | 227,2 | 20,1% | 196,6 | 16,5% | 15,6% |
| 3. LG | 117,9 | 10,5% | 100,8 | 8,5% | 17,0% |
| 4. Sony Ericsson | 57,1 | 5,1% | 96,6 | 8,1% | -40,9% |
| 5. Motorola | 55,2 | 4,9% | 100,1 | 8,4% | -44,9% |
| Inni | 238,6 | 21,2% | 227,6 | 19,1% | 4,8% |
| Razem | 1127,8 | 100% | 1190,1 | 100% | -5,2% |

Wybrane dla Ciebie
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu