Rosyjskie MiGi nad Estonią. Z opóźnieniem pomagali Natowscy giganci
Trzy rosyjskie myśliwce MiG-31 naruszyły estońską przestrzeń powietrzną, co wywołało reakcję NATO. Incydent trwał 12 minut i podkreślił słabość obrony powietrznej Estonii.
Trzy rosyjskie myśliwce MiG-31 naruszyły przestrzeń powietrzną Estonii w pobliżu wyspy Vaindloo na Morzu Bałtyckim. Incydent miał miejsce 19 września i trwał 12 minut.
Faktem jest, że państwa NATO nadal stosują procedury obowiązujące w czasie pokoju. Zgodnie z nimi, każdy naruszający przestrzeń powietrzną musi zostać najpierw zidentyfikowany.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przelot Black Hawków nad Warszawą
W przypadku ciszy radiowej ze strony naruszającego, jak miało to miejsce tym razem, przechwytujący statek powietrzny musi zbliżyć się i nadać sygnały zatwierdzone przez ICAO, takie jak kołysanie skrzydłami i migające światła nawigacyjne. Z tego powodu F-35 zostały wysłane znacznie później i nie zdołały powstrzymać naruszenia.
Reakcja NATO
W odpowiedzi później NATO wysłało włoskie myśliwce F-35 z bazy Ämari w Estonii. Ich zadaniem było przechwycenie rosyjskich samolotów i usunięcie ich z estońskiej przestrzeni powietrznej. Mimo obecności F-35, Rosjanie zdołali naruszyć przestrzeń powietrzną, co wskazuje na ograniczenia w procedurach czasów pokoju stosowanych przez NATO.
Jak informował w lutym dziennikarz Wirtualnej Polski Przemysław Juraszek, F-35 Lightning II to zaawansowany myśliwiec piątej generacji, który wyróżnia się technologią stealth, utrudniającą wykrycie przez radary. Wyposażony jest w zaawansowane systemy sensoryczne, takie jak radar AESA AN/APG-81, zapewnia pilotowi pełny obraz sytuacji taktycznej. Jego konstrukcja natomiast ma umożliwiać prowadzenie działań w środowisku sieciocentrycznym.
Samolot F-35 jest napędzany silnikiem Pratt & Whitney F135, co pozwala mu osiągać prędkość maksymalną Mach 1,6. Dysponuje szerokim wachlarzem uzbrojenia, w tym pociskami powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM i AIM-9X Sidewinder. F-35 występuje w trzech wariantach: F-35A, F-35B i F-35C, dostosowanych do różnych potrzeb operacyjnych.
Plany wzmocnienia obrony
Estonia nie dysponuje zaawansowanymi systemami obrony powietrznej. Obecnie w użyciu są przenośne systemy obrony przeciwlotniczej Mistral i Piorun oraz działka przeciwlotnicze ZU-23-2. Kraj nie posiada własnych myśliwców, a jedynie lekki samolot transportowy PZL M28 Skytruck.
Estońskie Ministerstwo Obrony planuje zakup systemów rakietowych dalekiego zasięgu zdolnych do przechwytywania pocisków balistycznych. Rozważane są amerykański Patriot, francusko-włoski SAMP/T oraz izraelski David's Sling. Jednak od kwietnia nie odnotowano postępów w realizacji tych planów.