Rosyjski transport wojskowy w Wenezueli. Zagadkowy lot Ił-a-76TD
W stolicy Wenezueli, Caracas, wylądował rosyjski samolot transportowy Ił-76TD. Jego trasa wzbudza wiele pytań, szczególnie w kontekście napięć pomiędzy Wenezuelą a USA.
Rosyjski wojskowy samolot transportowy Ił-76TD o numerze rejestracyjnym RA-78765 przemierzył dwa dni drogi, by dotrzeć do stolicy Wenezueli, Caracas. Lot rozpoczął się w Moskwie 24 października.
Międzynarodowa trasa rosyjskiego transportowca
Zgodnie z danymi serwisu Flightradar24, który monitoruje ruch lotniczy w czasie rzeczywistym, trasa samolotu była podzielona na kilka etapów. Po starcie z Moskwy, Ił-76TD wylądował w Erewaniu, stolicy Armenii, następnie w Algierii, a później udał się do stolicy Maroka, Rabatu. Kolejne przystanki maszyny to Dakar w Senegalu i Nouakchott w Mauretanii. Ostatecznie samolot przeleciał nad Atlantykiem do Wenezueli.
Lot wymagał licznych międzylądowań na tankowanie, co wskazuje na jego potencjalną misję ładunkową. Trasa przebiegała przez kraje utrzymujące przyjazne stosunki z Moskwą, co może sugerować, że samolot mógł zbierać ładunek w drodze.
Dlaczego jest problem z recyklingiem plastiku?
Nieznany ładunek dla Wenezueli
Choć szczegóły ładunku są nieznane, możliwe jest określenie jego potencjalnej wagi. Najdłuższy odcinek trasy, z Mauretanii do Wenezueli, wynosił 5,6 tys. km. To oznacza, że Ił-76TD mógł przewieźć nawet do 34 ton ładunku.
W związku z eskalującymi stosunkami z USA, prawdopodobne jest, że ładunek mógł obejmować sprzęt obronny. Wenezuela dysponuje znaczną ilością rosyjskiego uzbrojenia, w tym myśliwcami Su-30 i systemami rakietowymi. Potencjalny ładunek mógłby obejmować rakiety powietrze-powietrze czy części do naprawy posiadanego sprzętu.
Po około 45 godzinach spędzonych w Caracas, samolot kontynuował swój lot w kierunku Kuby, wyruszając w dalszą trasę 28 października. Brak danych na temat miejsca lądowania na Kubie pozostawia kolejne pytania bez odpowiedzi.