Rosjanie mieli wyprodukować 10 samolotów. Powstał tylko jeden

Do końca 2024 r. Kazańskie Zakłady Lotnicze miały wyprodukować 10 samolotów Tu-214 - podaje ukraiński portal Defense Express. Skończyło się na realizacji celu na 10 proc. Zakład opuścił bowiem tylko jeden samolot. "To przykład, który mówi wprost o sytuacji w rosyjskim przemyśle wojskowo-przemysłowym" - czytamy.

Tu-214 wyprodukowany w kazańskich zakładach, grudzień 2024 r.Tu-214 wyprodukowany w kazańskich zakładach, grudzień 2024 r.
Źródło zdjęć: © Defense Express
Norbert Garbarek

Pod koniec grudnia 2024 r. zakład lotniczy w Kazaniu opuścił nowy samolot Tu-214 z numerem rejestracyjnym RA-64535, przeznaczony dla rosyjskiego ministerstwa przemysłu i handlu. Samolot odbył pierwszy lot i został przetransportowany do Białorusi na malowanie kadłuba. Problem jednak w tym, że była to jedyna maszyna, która opuściła kazańskie zakłady. Zgodnie z założeniami Rosjan powinno być ich 10 razy więcej.

Problemy z produkcją Tu-214

Rosyjski rząd planował, że do końca 2024 r. zakład w Kazaniu wyprodukuje 10 samolotów Tu-214. Jednak do tej pory udało się wyprodukować tylko jeden egzemplarz. Defense Express zauważa, że to pokazuje trudności, z jakimi boryka się rosyjski przemysł zbrojeniowy.

Poprzedni Tu-214 został wyprodukowany w 2021 r. i był przeznaczony dla lotnictwa Federalnej Służby Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej. Jak czytamy, samoloty te mogą być wykorzystywane zarówno jako pasażerskie, jak i w wersjach specjalnych dla rządu i sił zbrojnych Rosji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plany produkcyjne do 2030 roku

W kwietniu 2023 roku rosyjski rząd przyjął plan produkcji 70 samolotów Tu-214 do 2030 r. Jednak obecne tempo produkcji wskazuje, że realizacja tego planu jest mało prawdopodobna.

Zakład w Kazaniu, zatrudniający 8 tys. osób, nie tylko nie spełnia planów produkcji Tu-214, ale także ma problemy z produkcją strategicznych bombowców, takich jak Tu-160M. W latach 2022-2023 złożono trzy takie maszyny, które do początku 2025 roku nie zostały dostarczone rosyjskiemu ministerstwu obrony.

Przypomnijmy, że samolot Tu-214 to maszyna napędzana dwiema jednostkami turbowentylatorowymi PS-90 o ciągu niemal 160 kN każdy. Rozpiętość skrzydeł tego samolotu sięga ok. 42 m, natomiast długość 46 m. W wersji oznaczonej jako Tu-214R służącej do prowadzenia rozpoznania, rosyjski sprzęt jest wyposażony w wielozadaniowy system radiolokacyjny MRK-411 z pokładowym radarem obserwacji bocznej.

Wybrane dla Ciebie

Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
Rosja zwraca się do kraju NATO. Prosi o zwrot broni
Rosja zwraca się do kraju NATO. Prosi o zwrot broni
Cała plaża w Krabach. Niesamowity widok w Ustce
Cała plaża w Krabach. Niesamowity widok w Ustce
Polska reaguje na drony Rosjan. Ukraińcy przeszkolą naszych żołnierzy
Polska reaguje na drony Rosjan. Ukraińcy przeszkolą naszych żołnierzy
Technologia tu nie pomoże. Lód polarny trzeba ratować inaczej
Technologia tu nie pomoże. Lód polarny trzeba ratować inaczej
Nowa kometa pojawiła się na niebie. "Ma jasny, długi warkocz"
Nowa kometa pojawiła się na niebie. "Ma jasny, długi warkocz"
Nietypowy wyścig w Japonii. Mitsubishi wagi ciężkiej na torze Suzuka
Nietypowy wyścig w Japonii. Mitsubishi wagi ciężkiej na torze Suzuka
Tajemnicze zjawisko w Chile. Naukowcy nie wiedzą, co to jest
Tajemnicze zjawisko w Chile. Naukowcy nie wiedzą, co to jest
Określili wiek jaja dinozaura. Po raz pierwszy w historii
Określili wiek jaja dinozaura. Po raz pierwszy w historii
Lato z ekstremalną pogodą w Europie. Straty idą w miliardy euro
Lato z ekstremalną pogodą w Europie. Straty idą w miliardy euro