Rosjanie mieli wyprodukować 10 samolotów. Powstał tylko jeden

Do końca 2024 r. Kazańskie Zakłady Lotnicze miały wyprodukować 10 samolotów Tu-214 - podaje ukraiński portal Defense Express. Skończyło się na realizacji celu na 10 proc. Zakład opuścił bowiem tylko jeden samolot. "To przykład, który mówi wprost o sytuacji w rosyjskim przemyśle wojskowo-przemysłowym" - czytamy.

Tu-214 wyprodukowany w kazańskich zakładach, grudzień 2024 r.
Tu-214 wyprodukowany w kazańskich zakładach, grudzień 2024 r.
Źródło zdjęć: © Defense Express
Norbert Garbarek

Pod koniec grudnia 2024 r. zakład lotniczy w Kazaniu opuścił nowy samolot Tu-214 z numerem rejestracyjnym RA-64535, przeznaczony dla rosyjskiego ministerstwa przemysłu i handlu. Samolot odbył pierwszy lot i został przetransportowany do Białorusi na malowanie kadłuba. Problem jednak w tym, że była to jedyna maszyna, która opuściła kazańskie zakłady. Zgodnie z założeniami Rosjan powinno być ich 10 razy więcej.

Problemy z produkcją Tu-214

Rosyjski rząd planował, że do końca 2024 r. zakład w Kazaniu wyprodukuje 10 samolotów Tu-214. Jednak do tej pory udało się wyprodukować tylko jeden egzemplarz. Defense Express zauważa, że to pokazuje trudności, z jakimi boryka się rosyjski przemysł zbrojeniowy.

Poprzedni Tu-214 został wyprodukowany w 2021 r. i był przeznaczony dla lotnictwa Federalnej Służby Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej. Jak czytamy, samoloty te mogą być wykorzystywane zarówno jako pasażerskie, jak i w wersjach specjalnych dla rządu i sił zbrojnych Rosji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Synology ActiveProtect DP340, czyli ultrabezpieczny backup dla firm

Plany produkcyjne do 2030 roku

W kwietniu 2023 roku rosyjski rząd przyjął plan produkcji 70 samolotów Tu-214 do 2030 r. Jednak obecne tempo produkcji wskazuje, że realizacja tego planu jest mało prawdopodobna.

Zakład w Kazaniu, zatrudniający 8 tys. osób, nie tylko nie spełnia planów produkcji Tu-214, ale także ma problemy z produkcją strategicznych bombowców, takich jak Tu-160M. W latach 2022-2023 złożono trzy takie maszyny, które do początku 2025 roku nie zostały dostarczone rosyjskiemu ministerstwu obrony.

Przypomnijmy, że samolot Tu-214 to maszyna napędzana dwiema jednostkami turbowentylatorowymi PS-90 o ciągu niemal 160 kN każdy. Rozpiętość skrzydeł tego samolotu sięga ok. 42 m, natomiast długość 46 m. W wersji oznaczonej jako Tu-214R służącej do prowadzenia rozpoznania, rosyjski sprzęt jest wyposażony w wielozadaniowy system radiolokacyjny MRK-411 z pokładowym radarem obserwacji bocznej.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie