Rosjanie dostali w "oczy". W garażach powoli świeci pustkami
Rosjanie stracili kolejny samolot wczesnego ostrzegania A-50 - czytamy w mediach społecznościowych. Jak podaje analityk wojskowy Jarosław Wolski, wspomniana maszyna została zniszczona podczas ataku Ukraińców przeprowadzonego 1 czerwca. W służbie rosyjskiej armii pozostaje już tylko kilka (od trzech do pięciu) samolotów A-50.
Przypomnijmy, że w niedzielę 1 czerwca 2025 r. Ukraińcy przeprowadzili atak na szeroką skalę w kierunku rosyjskich baz wojskowych. Wprowadzone na terytorium Federacji Rosyjskiej ukraińskie drony atakowały kilka miejsc - a w wyniku uderzeń (na podstawie zdjęć satelitarnych bazy lotniczej w Belaju) potwierdzono zniszczenie przynajmniej trzech bombowców Tu-95MS, jednego Tu-22M3 oraz uszkodzenie jednego Tu-95MS.
Rosjanie stracili A-50
Jarosław Wolski na X wylicza jednak, że wskazane straty dotyczą tylko jednej bazy. Łącznie Rosjanie stracili więcej sprzętu. Ekspert dodaje przy tym, że potwierdzona została strata znacznie cenniejszej maszyny - samolotu wczesnego ostrzegania A-50. To maszyna, która pozwala armii obserwować wszelkie obiekty w przestrzeni powietrznej w promieniu do 650 km.
Każde uszkodzenie lub strata tego samolotu to cios w rosyjską armię - pozbawia jej bowiem możliwości śledzenia potencjalnego zagrożenia, a ponadto - samoloty tego typu nie są dziś produkowane przez Rosjan. Nie można więc odtworzyć możliwości zwiadowczych. Analitycy wyliczają, że obecnie w służbie Federacji Rosyjskiej pozostają 2-3 maszyny A-50 zdolne do prowadzenia zwiadu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Latające "oczy" Moskwy
Samolot Beriew A-50, który zastąpił Tupolewa Tu-126, został stworzony z myślą o wykrywaniu i śledzeniu obiektów w przestrzeni powietrznej w promieniu do 650 km od radaru Liana, umieszczonego na kadłubie. A-50 ma również zdolność do wykrywania celów naziemnych, choć w tym przypadku zasięg wynosi 300 km. Dzięki tym możliwościom, samolot pełni funkcje obserwacyjne, przechwytuje jednostki wroga i wspiera ataki lądowe.
W latach 80. XX wieku, a dokładniej w 1984 r., samolot A-50 został wprowadzony do rosyjskich sił zbrojnych. Ta maszyna ma długość niemal 50 m, wysokość 15 m oraz rozpiętość skrzydeł wynoszącą około 50,5 m. A-50 może osiągnąć maksymalną prędkość 900 km/h, a jego maksymalny pułap operacyjny to około 13 km. Zasięg lotu tego samolotu wynosi około 7,5 tys. km.