Roketsan Atmaca. Tak leci pocisk przeciwokrętowy nowej generacji – zobacz wideo z kamery

Roketsan Atmaca. Tak leci pocisk przeciwokrętowy nowej generacji – zobacz wideo z kamery

Roketsan Atmaca. Tak leci pocisk przeciwokrętowy nowej generacji – zobacz wideo z kamery
Źródło zdjęć: © Youtube.com | Ottoman
Piotr Urbaniak
21.05.2019 07:24, aktualizacja: 21.05.2019 07:44

Porusza się z prędkością bliską prędkości dźwięku, nisko nad taflą wody, co utrudnia wykrycie przez radar. Jedno celne trafienie i większość jednostek nawodnych przepada. Oto Roketsan Atmaca. Nowa rakieta tureckiej marynarki wojennej. Jej lot można podziwiać na opublikowanym w serwisie YouTube filmie.

Współczesne pola bitew, dzięki stale postępującej komputeryzacji, są niezwykle dynamiczne. Nie wystarczy odpowiednio wycelować i wystrzelić pocisku. Ten dodatkowo musi być na tyle szybki i dyskretny, aby wróg nie zdołał go unieszkodliwić.

W walce nawodnej, gdzie przez lata dominowały torpedy, przechodzi się teraz na bardziej zaawansowane rakiety woda-woda. Zwane alternatywnie "skimmerami morskimi".

Jednym z przedstawicieli tego podgatunku uzbrojenia jest pocisk Atmaca produkcji tureckiej firmy zbrojeniowej Roketsan.

Klasyczne systemy radarowe nie dają rady

Atmaca przypomina nieco rosyjskie pociski przeciwokrętowe Ch-35 Uran albo amerykańskie Harpoon. Startuje z cylindrycznego kontenera, wykorzystując silnik rakietowy. Po czym przechodzi na napęd turboodrzutowy i mknie do celu z prędkością przekraczającą 1000 km/h.

Leci zaledwie około 9 m nad taflą wody, która służy za ekran, więc radar ma utrudnione zadanie. Jeśli nie znajduje się niżej niż 14 m nad poziomem wody w odległości mniejszej niż 29 km, to Atmaca przemknie niepostrzeżenie. A według producenta, może tak mknąć nawet przez 255 km.

Wysokościomierz radiowy czuwa nad bezkolizyjnym (z falami) torem lotu. Za namierzanie odpowiada natomiast system laserowy.

O tym, jak pocisk radzi sobie w praktyce, przekonacie się oglądając poniższe wideo.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (142)