Robisz zakupy przez internet? Nie daj się oszukać!

Strona głównaRobisz zakupy przez internet? Nie daj się oszukać!
07.03.2013 16:00
Robisz zakupy przez internet? Nie daj się oszukać!
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Znaczny przyrost liczby sklepów i rozwój handlu w sieci, a także idąca za tym konkurencja sprawiają, że sklepy przestają nadążać za pojawiającymi się zmianami. W rezultacie regulaminy nie są przez sprzedawców kontrolowane na bieżąco. Natomiast pewne zapisy mogą okazać się niezgodne z prawem jeśli w międzyczasie zostały wpisane na listę niedozwolonych klauzul.

W tym roku na listę niedozwolonych klauzul trafiły aż 43. zapisy. Dla porównania w poprzednich latach wpisywano najwyżej po kilkadziesiąt pozycji. Właścicielom sklepów łatwiej było więc weryfikować poprawność swoich regulaminów. Kolejnym powodem jest to, że sprzedawcom zdarza się kopiować regulaminy innych sklepów i umieszczać na swoich witrynach, nie weryfikując uprzednio ich zgodności z obowiązującym prawem. To podstawowy błąd, którego handlowcy powinni się wystrzegać. Poniżej przedstawione zostały klauzule, które najczęściej trafiały do rejestru UOKiK wraz z wyjaśnieniem, które ustawy zostały w nich naruszone.

1. Klauzule narzucające konsumentom właściwość miejscową sądu
W przypadku sporu konsumenta ze sprzedawcą może się zdarzyć, że będzie miał on swój finał w sądzie. Prawo chroni w tym zakresie konsumenta przyznając mu prawo wyboru między sądem właściwości ogólnej a sądem odpowiadającym konsumentowi (tzw. właściwość przemienna). Dzięki temu zwykły konsument ma możliwość dochodzenia swoich praw. Konsument mógłby mieć utrudnione wystąpienie do sądu jeśli sprawa miałaby toczyć się, na przykład, na drugim końcu Polski. Przytoczony niedozwolony zapis utrudnia lub nawet uniemożliwia konsumentowi egzekucję swoich praw i został uznany przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta za niezgodny z obowiązującym prawem.

2. Klauzule zastrzegające prawo sklepu do zmiany regulaminu
W momencie zakupu klient akceptuje regulamin i jest to dokument zobowiązujący dla obu stron. Regulamin staje się przy tym częścią umowy pomiędzy sklepem a klientem. Każdy sprzedawca ma oczywiście prawo do wprowadzania zmian w swoim regulaminie. Niedozwolone jest jednak zastrzeganie, że zmiany obowiązują wszystkich kupujących. Kupującego obowiązuje bowiem ten regulamin, który zaakceptował w momencie zawarcia umowy. Jeśli w międzyczasie sklep wprowadzi zmiany, które mogą dotyczyć kupującego ma on możliwość, ale nie konieczność, zaakceptowania tych zmian. Klient musi mieć możliwość zapoznania się z nową wersją regulaminu i podjęcia decyzji czy rezygnuje z umowy czy też pozostaje przy starych zapisach, o ile istnieje taka możliwość.

3. Klauzule dotyczące prawa do odstąpienia od umowy
W zakresie odstąpienia od umowy prawo ściśle chroni konsumenta, więc sprzedawcy powinni zachować szczególną staranność przy wprowadzaniu zapisów do swoich regulaminów. Niedozwolone są zapisy, które w przypadku odstąpienia od umowy ograniczają zwracaną konsumentowi kwotę do ceny samego towaru. Według obowiązującego prawa jedynymi kosztami, jakie klient ponosi w przypadku, gdy korzysta z prawa do odstąpienia od umowy są koszty związane z odesłaniem towaru. Oznacza to, że sklep ma obowiązek zwrócić mu pieniądze za niechciany produkt oraz ewentualne koszty dodatkowe, takie jak jego wysyłka do konsumenta.

4. Klauzule dotyczące reklamacji
Działające na niekorzyść konsumenta klauzule wydłużały okres, jaki sklep ma na rozpatrzenie reklamacji z 1. na 30 dni. Inne niedozwolone zapisy uzależniały przyjęcie reklamacji dotyczących uszkodzeń mechanicznych powstałych podczas transportu od sporządzenia protokołu szkody w obecności kuriera. Takie ograniczenie swojej odpowiedzialności wobec konsumenta jest niedozwolone i naruszają m. in. art. 385(3) pkt 2 kodeksu cywilnego oraz dobre obyczaje kupieckie. Po pierwsze kupujący nie zawsze jest w stanie zauważyć szkodę zaraz po otwarciu przesyłki. Dodatkowo kurier zazwyczaj prosi o podpis przed wydaniem przesyłki i nie czeka na dalsze sprawdzanie stanu towaru. Po drugie nie ma pewności, że szkoda powstała właśnie w czasie transportu, a nie wcześniej.

5. Klauzule związane z opóźnieniem dostawy
Sklep, który ma podpisaną umowę z dostawcą jest jedynym podmiotem, który może dochodzić swoich praw w związku z niedopełnieniem przez dostawcę postanowień zawartych w umowie. Dlatego też to właśnie na sklep przenosi się odpowiedzialność za opóźnienie w dostawie zamówionego towaru do klienta.

Z pełną treścią raportu Trusted Shops możecie zapoznać się pod tym adresem (plik PDF).

Źródło: Trusted Shops

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)