Rekrutacja w oparciu o wartości – czy sprawdza się w branży IT?

Rekrutacja w oparciu o wartości – czy sprawdza się w branży IT?
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Photographee.eu

06.08.2021 10:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rola wartości w biznesie sukcesywnie rośnie. Już nie tylko korporacje, ale i niewielkie firmy opracowują kodeksy etyczne, którymi szczycą się przed kontrahentami i klientami. Nic więc dziwnego, że znaczenie wartości rośnie także w procesie rekrutacji. Czy w branży IT również można zaobserwować ten trend? Czy rekrutacja w oparciu o wartości sprawdza się w sektorze IT?

Rekrutacja w branży IT – trzy kluczowe obszary

Rekrutacja to skomplikowany proces, który nie powinien opierać się wyłącznie na intuicji i wrażeniu, jakie kandydat wywarł na rozmówcy. Taka strategia może bowiem skutkować zatrudnieniem niewłaściwej osoby i pominięciem kandydata, który naprawdę sprawdziłby się na danym stanowisku.

Konsekwencją są dodatkowe koszty. Niejednokrotnie bowiem przedsiębiorca musi przeprowadzić rekrutację od nowa, gdyż źle dopasowany pracownik nie czuje się dobrze w organizacji i szybko się zwalnia. To tendencja, którą można zaobserwować także w branży IT. Dlatego doświadczeni rekruterzy nie ulegają złudnemu pierwszemu wrażeniu, a kandydata sprawdzają pod kątem trzech kluczowych obszarów.

Dobór kompetencyjny

Kandydat musi dysponować określonymi kompetencjami twardymi, czyli w przypadku branży IT znać określone technologie, języki programowania czy też biblioteki. Bez tego nie będzie bowiem mógł wywiązywać się ze swoich podstawowych obowiązków. To warunek konieczny, jednak niewystarczający, by dobrze dopasować kandydata do specyfiki organizacji.

Dobór do zespołu

Jeśli dana osoba spełnia wymagania kompetencyjne na dane stanowisko, pora sprawdzić, czy będzie pasować do zespołu. Wiele można wywnioskować ze sposobu wypowiadania się i zachowania kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Żeby zyskać pewność, warto skorzystać z takich narzędzi jak test Gallupa, test Belbina czy też identyfikacja DISC. Członkowie zespołu powinni bowiem uzupełniać się nie tylko kompetencjami, ale i charakterami. Wówczas będą czuć się dobrze w swoim towarzystwie, co ułatwi pracę nad projektem.

Pamiętaj, aby dopasować kandydata do zespołu, należy wiedzieć, jakiej osoby w nim brakuje. Dlatego przed rozpoczęciem rekrutacji porozmawiaj ze swoimi dotychczasowymi pracownikami. Zapytaj ich, jakimi cechami charakteru powinno odznaczać się "brakujące ogniwo".

Dobór na podstawie wartości

I wreszcie – kandydat powinien wyznawać te same wartości co firma. Przekonania wewnętrzne przekładają się bowiem na zachowania, także w miejscu pracy. W efekcie kształtują samą organizację. Pogłębiony wywiad z kandydatem pozwoli określić, czy jego przekonania są podobne.

Żeby jednak wymagać od pracowników i kandydatów kierowania się określonymi wartościami, trzeba je najpierw zdefiniować. Wzajemna odpowiedzialność za wynik, dążenie do jak najlepszej jakości świadczonych usług, pozostawanie w partnerskich relacjach z klientami, troska o środowisko naturalne to tylko niewielki wycinek wartości, z którymi może utożsamiać się firma.

Rekrutacja w oparciu o wartości – co daje firmie z branży IT?

Rekrutacja wyłącznie na podstawie kompetencji coraz rzadziej zdaje egzamin. Odpowiada bowiem wyłącznie na bieżące potrzeby przedsiębiorstwa. Nie bierze jednak pod uwagę długoterminowej perspektywy. Tymczasem współcześnie firma, by się rozwijać i osiągać przewagę konkurencyjną, musi stawiać na długofalowe relacje, a te buduje się właśnie na wartościach.

Rekrutując w oparciu o nie, tworzysz zespół, który ma większą motywację do pracy. Pracownicy czują bowiem, że realizują to, co dla nich ważne. Daje im to satysfakcję i spełnienie. Pozytywnie wpływa również na ich efektywność. Dodatkowo sprawia, że zachowują się autentycznie i swobodnie. Są bowiem akceptowani przez innych, co daje im poczucie szczęścia.

Zmotywowani i zaangażowani pracownicy to najlepsi ambasadorzy firmy. Polecają jej produkty lub świadczone usługi, udostępniają firmowe treści na prywatnych profilach w social mediach, wychwalają warunki pracy. Przekłada się to na pozytywny wizerunek marki jako pracodawcy, co przyciąga talenty. A w konsekwencji pozwala zbudować przewagę konkurencyjną.

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany