Prosumenci - co robią i kto to jest?

Prosumenci - co robią i kto to jest?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

20.07.2012 11:06, aktual.: 20.07.2012 13:28

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zaawansowane technologie dawno już przestały pełnić funkcje wyłącznie użytkowe. Jak pokazują wyniki globalnego badania Prosumer Report: "Cyfrowe życie" opracowanego przez Euro RSCG Sensors, pomimo że uważamy rozwój technologiczny za główną przyczynę rosnącego tempa życia, zaniku prywatności i bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, doceniamy pozytywny wpływ "bycia online" na życie towarzyskie i nie potrafimy wyobrazić sobie funkcjonowania bez "wszechobecnej łączności".

Polacy, pomimo że coraz częściej korzystają z technologicznych udogodnień, postrzegają je jednocześnie jako główną przyczynę rosnącego tempa życia - wynika z raportu Prosumer Report: "Cyfrowe życie" przedstawionego przez Euro RSCG Sensors.

Wszechobecna łączność

Badani (53. prosumentów i 45% konsumentów) czują się zmęczeni nadmiarem technologii, a ponad połowa narzeka na ogrom napływających zewsząd informacji oraz na ciągłe „zabieganie”, przez które brakuje im czasu na czerpnie radości z codziennego życia. Jednocześnie badani nie potrafią wyobrazić sobie, jak mogliby stawić czoło wyzwaniom dnia codziennego bez dostępu do tych nowoczesnych udogodnień, doceniając na przykład swoją obecność w mediach społecznościowych. Aż 75% prosumentów i 41% przeciętnych konsumentów uważa, że obecność w social media czyni ich lepiej poinformowanymi.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Materiały prasowe)

Okradzeni z prywatności
Obecność online sprawia też, że Polacy czują się mniej zadowoleni ze swojego życia; obserwując znajomych zazdroszczą im tego, jak żyją. Badani uważają też, że rozwój technologii może prowadzić do zaniku prywatności –. 32% respondentów (w tym 30% prosumentów i 32% przeciętnych konsumentów) przyznaje, że przynajmniej raz żałowali zamieszczenia w sieci poufnych informacji o sobie i jest zdania, że powinniśmy w większym stopniu chronić naszą prywatność.

Życie towarzyskie
Jednocześnie prawie połowa prosumentów i 1/3 przeciętnych konsumentów uważa, że obecność online pozytywnie wpływa na ich życie towarzyskie. Aż 70. prosumentów i 60% konsumentów podkreśla, że dzięki sieci mogą być w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi nawet wtedy, gdy mieszkają daleko. Z drugiej strony jednak większość z nich (91% prosumentów i 82% przeciętnych konsumentów) niepokoi zanik bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, które mogą być wynikiem obecności w media społecznościowych.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Materiały prasowe)

W trosce o zrównoważony rozwój
Poza wpływem na życie osobiste, badani zwracają też uwagę na konsekwencje, jakie rozwój technologii może mieć na warunki życia na Ziemi –. 45% nie potrafi jednak jednoznacznie określić, czy nowe technologie uczynią nasze życie lepszym czy gorszym, mówiąc, że na ocenę jest jeszcze za wcześnie. Wśród prosumentów panuje przekonanie, że w dłuższej perspektywie nasze „rabunkowe” podejście do życia i świata nie zapewni zrównoważonego rozwoju. Aż 90% prosumentów i 82% konsumentów obawia się destrukcyjnego wpływu postępu technologicznego na środowisko i zmiany klimatyczne, a 86% prosumentów i 81% konsumentów martwi się, że zabraknie naturalnych źródeł energii. Dążąc do zrównoważonego rozwoju, badani zwracają też coraz większą na to, jaki wpływ na środowisko i społeczność mają kupowane przez nich produkty, prawie 3/4 z nich jest zadowolona z redukcji ilości produkowanych przez siebie odpadów.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Materiały prasowe)

Prosument –. to zbitka słów profesjonalista i konsument. Jest to osoba, która jest zaangażowana w współtworzenie i promowanie produktów ulubionej marki. To także osoba, która ma dużą i zaawansowaną wiedzę o interesujących go produktach, mająca często wpływ na decyzje zakupowe swoich znajomych, czy - za pośrednictwem internetu - osób trzecich.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także