Prosumenci - co robią i kto to jest?

Zaawansowane technologie dawno już przestały pełnić funkcje wyłącznie użytkowe. Jak pokazują wyniki globalnego badania Prosumer Report: "Cyfrowe życie" opracowanego przez Euro RSCG Sensors, pomimo że uważamy rozwój technologiczny za główną przyczynę rosnącego tempa życia, zaniku prywatności i bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, doceniamy pozytywny wpływ "bycia online" na życie towarzyskie i nie potrafimy wyobrazić sobie funkcjonowania bez "wszechobecnej łączności".

Prosumenci - co robią i kto to jest?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

20.07.2012 | aktual.: 20.07.2012 13:28

Polacy, pomimo że coraz częściej korzystają z technologicznych udogodnień, postrzegają je jednocześnie jako główną przyczynę rosnącego tempa życia - wynika z raportu Prosumer Report: "Cyfrowe życie" przedstawionego przez Euro RSCG Sensors.

Wszechobecna łączność

Badani (53. prosumentów i 45% konsumentów) czują się zmęczeni nadmiarem technologii, a ponad połowa narzeka na ogrom napływających zewsząd informacji oraz na ciągłe „zabieganie”, przez które brakuje im czasu na czerpnie radości z codziennego życia. Jednocześnie badani nie potrafią wyobrazić sobie, jak mogliby stawić czoło wyzwaniom dnia codziennego bez dostępu do tych nowoczesnych udogodnień, doceniając na przykład swoją obecność w mediach społecznościowych. Aż 75% prosumentów i 41% przeciętnych konsumentów uważa, że obecność w social media czyni ich lepiej poinformowanymi.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Materiały prasowe)

Okradzeni z prywatności
Obecność online sprawia też, że Polacy czują się mniej zadowoleni ze swojego życia; obserwując znajomych zazdroszczą im tego, jak żyją. Badani uważają też, że rozwój technologii może prowadzić do zaniku prywatności –. 32% respondentów (w tym 30% prosumentów i 32% przeciętnych konsumentów) przyznaje, że przynajmniej raz żałowali zamieszczenia w sieci poufnych informacji o sobie i jest zdania, że powinniśmy w większym stopniu chronić naszą prywatność.

Życie towarzyskie
Jednocześnie prawie połowa prosumentów i 1/3 przeciętnych konsumentów uważa, że obecność online pozytywnie wpływa na ich życie towarzyskie. Aż 70. prosumentów i 60% konsumentów podkreśla, że dzięki sieci mogą być w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi nawet wtedy, gdy mieszkają daleko. Z drugiej strony jednak większość z nich (91% prosumentów i 82% przeciętnych konsumentów) niepokoi zanik bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, które mogą być wynikiem obecności w media społecznościowych.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Materiały prasowe)

W trosce o zrównoważony rozwój
Poza wpływem na życie osobiste, badani zwracają też uwagę na konsekwencje, jakie rozwój technologii może mieć na warunki życia na Ziemi –. 45% nie potrafi jednak jednoznacznie określić, czy nowe technologie uczynią nasze życie lepszym czy gorszym, mówiąc, że na ocenę jest jeszcze za wcześnie. Wśród prosumentów panuje przekonanie, że w dłuższej perspektywie nasze „rabunkowe” podejście do życia i świata nie zapewni zrównoważonego rozwoju. Aż 90% prosumentów i 82% konsumentów obawia się destrukcyjnego wpływu postępu technologicznego na środowisko i zmiany klimatyczne, a 86% prosumentów i 81% konsumentów martwi się, że zabraknie naturalnych źródeł energii. Dążąc do zrównoważonego rozwoju, badani zwracają też coraz większą na to, jaki wpływ na środowisko i społeczność mają kupowane przez nich produkty, prawie 3/4 z nich jest zadowolona z redukcji ilości produkowanych przez siebie odpadów.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Materiały prasowe)

Prosument –. to zbitka słów profesjonalista i konsument. Jest to osoba, która jest zaangażowana w współtworzenie i promowanie produktów ulubionej marki. To także osoba, która ma dużą i zaawansowaną wiedzę o interesujących go produktach, mająca często wpływ na decyzje zakupowe swoich znajomych, czy - za pośrednictwem internetu - osób trzecich.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)