Prasa z iPada dla pasażerów LOT na Okęciu
Od 22 grudnia 2011 roku, pasażerowie Polskich Linii Lotniczych LOT oraz linii zrzeszonych w Star Alliance, będą mogli korzystać z LOT Business Lounge Polonez, nowego salonu otwartego przez Polskie Linie Lotnicze LOT we współpracy z Portami Lotniczymi.
08.07.2011 | aktual.: 08.07.2011 10:16
Częścią jego wyposażenia jest 3. iPadów, umożliwiających dostęp do światowej prasy codziennej. Jest to chyba pierwsza tego typu inicjatywa na europejskich lotniskach. Na temat szczegółów rozmawiamy z Emilią Łuczak z Polskich Linii Lotniczych LOT oraz Maciejem Kotarskim z Lotniska Chopina w Warszawie.
Norbert Cała: Spotykamy się dlatego, że LOT wraz z Lotniskiem Chopina udostępniają iPady jako czytniki prasy dla gości LOT Business Lounge Polonez. Skąd pomysł na takie zastosowanie?
Maciej Kotarski: Zastosowanie prasy elektronicznej w LOT Business Lounge było podyktowane głównie dwoma aspektami. Pierwszy z nich to cena prasy zagranicznej, a drugi to jej dostępność. Nasze salony na lotnisku są otwarte 24. na dobę, klienci oczekują rano najnowszych wydań prasy, a dostarczenie jej jest utrudnione. Codzienną papierową gazetę zagraniczną trzeba najpierw dostarczyć do Polski, potem musi przejść procedury celne, a następnie być dowieziona do naszych salonów. Jest to bardzo czasochłonne. Gazeta elektroniczna nie ma takich wad, jest dostępna praktycznie od ręki i jest przy tym dużo tańsza niż papierowy odpowiednik. Testowaliśmy kilka rozwiązań dostarczania prasy w formie elektronicznej. Jednak to, co zobaczyliśmy w postaci aplikacji z AppStore dla iPada spowodowało, że ze zdumienia „otworzyliśmy buzie” i wiedzieliśmy, że to musi być to. Trzeba też dodać, że klasyczna gazeta przeczytana przez kilka osób nie wygląda estetycznie zaś na iPadzie zawsze prezentuje się doskonale.
Norbert Cała: Na iPadach jest dostępna tylko prasa zagraniczna. Dlaczego, mimo że są polskie wydawnictwa prasowe dla iPada, to nie są dostępne w Waszych urządzeniach?
Emilia Łuczak: Polską prasę zdecydowaliśmy pozostawić w wersji papierowej, gdyż ta klasyczna forma jest chętniej wybierana przez naszych Klientów. Pasażerowie cenią sobie gazetę drukowaną, ponieważ można ją wziąć ze sobą i poczytać podczas dalszej podróży. Jeśli więc możemy taki standard zapewnić, to staramy się to robić. Z polską prasą nie mamy problemu dostaw na wczesne godziny poranne, a koszty jej zakupu nie są wygórowane. LOT zamawia polską prasę papierową w bardzo dużych ilościach przede wszystkim na pokłady samolotów, a tylko część jej trafia do salonów na lotnisku.
MK: Argumentem przeciw polskiej prasie jest też mała dostępność polskich wydań dzienników w formie aplikacji dla iPada.
NC: Skoro wspomniała Pani o samolotach, proszę powiedzieć, czy przewidują Państwo zastąpienie prasy iPadami, również na pokładzie samolotów?
EŁ: iPady raczej nie będą dostępne na pokładach samolotów, było by to dość trudne logistycznie. Prasę na iPadach trzeba aktualizować przez Internet, więc trzeba by to robić poza samolotem. Planujemy natomiast udostępnić prasę elektroniczną na pokładach naszych najnowszych samolotów. W kwietniu przyszłego roku przylatują do nas najnowocześniejsze samoloty świata Boeingi 78. Dreamliner. Obecnie pracujemy nad przygotowaniem dla naszych Pasażerów interesującej oferty tzw. In-flight Entertiment (IFE) w oparciu o nowoczesne technologicznie rozwiązania dostępne na pokładzie. W ramach tej oferty prawdopodobnie znajdzie się również prasa w wersji elektronicznej.
NC: Zostańmy jednak przy iPadach. Ile sztuk iPadów jest dostępnych w salonie, czy nie ma problemów z tym, że jest ich za mało lub, że klienci nie potrafią ich obsługiwać?
MK: Aktualnie mamy dostępne trzydzieści iPadów pierwszej generacji w fabrycznych Etui. Każdy klient wchodząc do naszego salonu jest informowany o możliwości przejrzenia prasy zagranicznej na iPadzie. Nie mieliśmy jeszcze sytuacji, żeby zabrakło iPadów. Nie zdarzają się też problemy z ich obsługą. Jeśli już ktoś wypożycza iPada, to zazwyczaj wie jak się nim posługiwać, poza tym dostęp do aplikacji danej gazety, dostępnej na ekranie, jest dziecinnie prosty.
EŁ: To dlatego, że iPadami są zainteresowani głównie ludzie młodzi, dla których nowoczesne technologie nie stanowią bariery i którzy nie mają „uprzedzeń”. do prasy w wersji elektronicznej. Oni też często mają swojego iPada, więc nie muszą go od nas wypożyczać. Na terenie salonu działa sieć Wi-Fi, więc w każdej chwili można pobrać materiał na swoje własne urządzenie.
NC: No właśnie, kto może wejść do salonu?
EŁ: Z LOT Business Lounge Polonez mogą korzystać pasażerowie LOT-u oraz pozostałych przewoźników Star Alliance podróżujący w klasie biznes lub posiadający kartę Star Alliance Gold, a także osoby posiadające status Silver w programie Miles & More oraz posiadacze kart PPL Dobry Start.
NC: Wspomniał Pan, że w saloniku są iPady pierwszej generacji. W tak nowoczesnym salonie ładniej wyglądałyby „dwójki”.
MK: Nie planujemy jakiejś globalnej wymiany iPadów na kolejną generację, nam bardziej zależy na usłudze dostarczania prasy, niż na samym gadżecie. Prawdopodobna wymiana na nowe modele nastąpi wtedy, gdy Apple przestanie wspierać od strony programowej pierwszą generację iPada lub gdy wersja trzecia stanie się taką rewolucją, jak przepowiadają to plotki.
NC: Widzę, że na iPadach jest wyłączony dostęp np. do przeglądarki Internetu - Safari.
MK: Tak, strony www są zablokowane za pomocą systemowej funkcji Ograniczeń.
EŁ: Zdecydowaliśmy się na to, gdyż iPada traktujemy jako czytnik prasy, a nie jako narzędzie do komunikowania się przez Internet. Gazetę przeczytamy i odkładamy, gdyby Internet był dostępny na iPadzie to zdecydowanie przedłużyłby się czas każdorazowego wypożyczenia.
NC: Na koniec chciałbym zapytać, czy udało się już komuś przez przypadek lub celowo wynieść iPada z salonu?
MK: Nie, jeszcze nie mieliśmy takiego przypadku. Na wszelki wypadek są one jednak zabezpieczone bezprzewodowym systemem antykradzieżowym, jeśli iPad zostanie wyniesiony za drzwi salonu to rozlegnie się alarm. Muszę zaznaczyć jednak, że nie odnotowaliśmy jeszcze takiego zdarzenia.
NC: Dziękuje za rozmowę i samolotom LOT-u życzę tyle samo startów, co lądowań.
Tytuły prasy zagranicznej na iPadach w salonie LOT:
Nazwa gazety | Kraj | |
---|---|---|
1 | La Monde | Francja |
2 | La Stampa | Włochy |
3 | La Republica | Włochy |
4 | International Herald Tribune | Wielka Brytania |
5 | The Sun | Wielka Brytania |
6 | The Times | Wielka Brytania |
7 | Financial Times | Wielka Brytania |
8 | El Pais | Hiszpania |
9 | Daily News | USA |
10 | The Wall Street Journal | USA |
11 | The New York Times | USA |
12 | The Daily Telegraph | Wielka Brytania |
13 | USA Today | USA |
14 | Die Welt | Niemcy |
15 | Die Zeit | Niemcy |
16 | Konsomolskaja Prawda | Rosja |
17 | China Daily | Chiny |