Pracodawcy coraz częściej wykorzystują media społecznościowe
Firma Jobvite, zajmująca się tworzeniem oprogramowania wspomagającego procesy rekrutacyjne, opublikowała wyniki swojej corocznej ankiety, przeprowadzonej wśród pracodawców. Jej głównym tematem jest wykorzystanie przez nich mediów społecznościowych, a wnioski niezbyt optymistyczne dla tych, którzy takie platformy komunikacji traktują niefrasobliwie.
17.11.2014 | aktual.: 17.11.2014 16:21
Okazuje się bowiem, że aż 93 proc. ankietowanych przedstawicieli firm zamierza w najbliższej przyszłości wykorzystać informację z mediów społecznościowych do pozyskiwania nowych pracowników. Zainteresowanie nimi rośnie zresztą z roku na rok, a 51 proc. pytanych przyznało, że zamierza zwiększyć inwestycje w ten sposób rekrutacji. I można by pomyśleć, że to tylko fascynacja nowymi metodami, które dobrze wyglądają na korporacyjnych spotkaniach i podsumowaniach kwartalnych, gdyby nie to, że rekruterzy faktycznie biorą pod uwagę to, co widzą na takich profilach. 55 proc. z nich przyznało, że zdarzyło im się zmienić zdanie na temat potencjalnego kandydata po przejrzeniu jego aktywności na portalu społecznościowym. Przyznają, że dzięki temu mogą poznać przyszłych pracowników lepiej niż tylko z rozmów kwalifikacyjnych czy lektury CV.
Co ciekawe, chociaż odsetek firm wykorzystujących platformy społecznościowe w pozyskiwaniu kandydatów do pracy jest bardzo duży, to zaledwie 18 proc. z nich przyznało, że są w tej dziedzinie ekspertami. Wygląda więc na to, że jak na razie pracodawcy i rekruterzy starają się wykorzystywać możliwości, jakie dają im nowe formy komunikacji, ale robią to nieco po omacku. Tym bardziej więc, niestety, poszukujący prace powinni wykazywać rozsądek w ich wykorzystywaniu.
A w jakich branżach najbardziej zwraca się uwagę na profile społecznościowe kandydatów? Jobvite zaleca szczególną uwagę tym, którzy poszukują pracy w dziedzinach, w których jest największa konkurencja – w tym m.in. IT, marketing czy sprzedaż.
A dlaczego pracodawcy decydują się na używanie mediów społecznościowych w swoich poszukiwaniach? Az 44 proc. z nich uważa, że przekłada się to na lepszą jakość pracowników, a także możliwość szybszego dotarcia do ich większej liczby. 34 proc. zauważa przy tym zmniejszony czas, potrzebny na ich pozyskanie.
Co ciekawe, w podsumowaniu ankiety Jobvite pisze, że zwiększenie zainteresowania platformami społecznościowymi wśród pracodawców wynika przede wszystkim z tego, że jest im coraz trudniej pozyskać wartościowych pracowników. Wykorzystują je więc nie tylko do tego, by lepiej poznać kandydatów, ale też zachęcić potencjalnych pracowników i przekonać ich, że to właśnieta a nie inna firma będzie dobrym krokiem na drodze ich kariery.
Pieśnią przyszłości ciągle pozostaje za to wykorzystanie w rekrutacji technologie mobilne. Wprawdzie 43 proc. rekruterów przyznaje się do używania możliwości, które dają im nowoczesne smartfony, ale jednocześnie aż 59 proc. przyznaje, że ich firmy nie inwestują ani grosza w strony mobilne. Można się jednak spodziewać, że będzie się to w najbliższej przyszłości zmieniać.
_ DG _
Sprzęt elektroniczny w najniższych cenach. Sprawdź oferty!Sprzęt elektroniczny w najniższych cenach. Sprawdź oferty!