Pożar na lotnisku w Rosji. Samolot spłonął jak zapałka

Na jednym z wojskowych lotnisk w Rosji doszło do pożaru, w wyniku którego został zniszczony samolot Tu-134. Konstrukcje te, pochodzące jeszcze z czasów Związku Sowieckiego, są używane między innymi przez kierownictwo rosyjskiego ministerstwa obrony. Taką informację przekazał w poniedziałek 14 października ukraiński wywiad wojskowy (HUR).

Rosyjski Tu-134 - zdjęcie poglądowe
Rosyjski Tu-134 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Wikimedia
oprac. NGA

14.10.2024 | aktual.: 14.10.2024 11:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

"W nocy z 12 na 13 października 2024 r. w Rosji doszło do pożaru, w wyniku którego spłonął samolot Tu-134 należący do 117. Pułku Lotnictwa Transportowego sił zbrojnych państwa-agresora. Na wojskowym lotnisku Orenburg-2, gdzie bazowała ta maszyna, wybuchł niszczycielski pożar" - czytamy w komunikacie HUR zamieszczonym na Telegramie.

Atak tysiąc kilometrów od frontu

Ukraińcy nie zdradzają szczegółów incydentu, jednak warty odnotowania jest fakt, iż uderzenie na lotnisko Orenburg-2 oznacza, że jeśli atak rozpoczęto z terytorium broniącego się kraju, to nieokreślona broń musiała pokonać ponad 1 tys. km.

Polska Agencja Prasowa przypomina, że od czasu rozpoczęcia przez Moskwę pełnoskalowej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r., podpalenia obiektów wojskowych na terytorium Rosji stały się częste.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rosyjski Tu-134

Tu-134 to samolot pasażerski średniego zasięgu, który zyskał popularność szczególnie w krajach byłego bloku wschodniego. Produkcję rozpoczęto w latach 60. XX wieku, a maszyna była jednym z głównych samolotów zarówno w liniach lotniczych jak i w siłach zbrojnych wielu państw.

Pochodzący z lat 60. samolot nie ma zastosowania militarnego. Nie dysponuje bowiem żadnymi dodatkami, które nadawałyby jej jakiekolwiek zdolności ofensywne. Tu-134 nie może więc atakować wrogich jednostek z powietrza, nie jest też przystosowany do prowadzenia zwiadu z góry (jak np. robi to A-50 ze specjalnym radarem).

Tu-134 jest napędzany dwoma silnikami turboodrzutowymi Sołowiew D-30-II, które rozpędzają konstrukcję do prędkości maksymalnej 900 km/h. Zasięg maszyny sięga natomiast 2 tys. km. Przy wymiarach 29 m rozpiętości skrzydeł, 37 m długości i 9 m wysokości, Tu-134 waży ponad 29 t. Obecnie głównym zastosowaniem samolotów tego typu jest transportowanie pasażerów.

Jeszcze w 2020 r. cywilnymi użytkownikami radzieckiej konstrukcji była Korea Północna, Syria i Federacja Rosyjska. Z kolei do zastosowań wojskowych wykorzystywały są siły zbrojne Kazachstanu, Ukrainy i Rosji.