Potwór morski na polu kukurydzy. Niezwykłe odkrycie w Górach Świętokrzyskich

Potwór morski na polu kukurydzy. Niezwykłe odkrycie w Górach Świętokrzyskich
Źródło zdjęć: © Muzeum Ziemi PAN | Dariusz Nast
Karolina Modzelewska
06.11.2019 16:54, aktualizacja: 06.11.2019 18:50

Polscy naukowcy odnaleźli pod Iłżą skamielinę sprzed 150 mln lat. - Polska znajdowała się w archipelagu tropikalnych wysp przypominających Karaiby i Bahamy. Żyło tutaj dużo gadów morskich, które nie miały nic wspólnego z dinozaurami – tłumaczy dr Daniel Tyborowski, jeden z odkrywców skamieliny pliozaura - morskiego potwora.

Daniel Tyborowski i Błażej Błażejowski odkryli dziesiątki skamielin, w tym tę najcenniejszą - pliozaura, której wiek szacuje się na ponad 150 mln lat. Naukowcy znaleźli ją w Polsce, w miejscu, które kiedyś było archipelagiem tropikalnych wysp. Echo odkrycia okrążyło cały świat – o Polakach piszą i w CNN, i w światowym "Newsweeku", i w wydawnictwach naukowych.

Morski potwór z Polski

- Szukaliśmy na północnych obrzeżach Gór Świętokrzyskich, ale administracyjnie już na obszarze województwa mazowieckiego. W Krzyżanowicach, które leżą 5 km na północ od Iłży. Około 150 mln lat temu był tu ciepły i płytki (do kilku metrów głębokości) zbiornik morski – mówi Tyborowski w rozmowie z WP Tech.
W zbiorniku żyły różne gatunki zwierząt. Przeważały duże ślimaki, będące podstawą łańcucha pokarmowego w tym ekosystemie, ogromna liczba żółwi morskich i "żółwiożerne" krokodyle.

- Krokodyle miały kołkowate zęby, które po prostu miażdżyły żółwia i rozrywały go na kawałki. Odnaleźliśmy bardzo dużo skorup ze śladami krokodylich zębów – podkreśla Tyborowski.

Pliozaur – król jurajskiej Polski

Jednak to nie krokodyl rządził w polskich morzach w okresie jury, lecz pliozaur. Tak naprawdę nie miał godnych siebie przeciwników (chyba że innego pliozaura) i zjadał absolutnie wszystkich. Ze swoimi blisko 2,5-metrowymi szczękami mógł pokonać nawet drapieżnego tyranozaura. Tyborowski nazywa pliozaura niekwestionowanym królem jurajskiej Polski.

- Posiadał ogromną, charakterystyczną czaszkę, olbrzymią głowę (dużo większą niż głowy drapieżnych dinozaurów) i długie szczęki wyposażone w ostre i zakrzywione zęby. Ich zęby były dłuższe niż palce dorosłego człowieka. Miał też wiosłowate łapy przekształcone w płetwy i stosunkowo krótki ogon – opisuje paleontolog.