Polski sklep internetowy w języku obcym? Mało pradopodobne

Handel w internecie rozwija się w Polsce najszybciej w Europie i to głównie dzięki niemu małe firmy mają szansę na zdobycie zagranicznych rynków. Jednak jak pokazują badania, połowa polskich przedsiębiorców nie jest świadoma możliwości związanych z promocją i sprzedażą, jakie daje sieć. Przegrywa więc w starciu z innymi krajami.

Polski sklep internetowy w języku obcym? Mało pradopodobne
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
2

Z raportu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wynika, że uczestnictwo firm w e-handlu na rynku wewnętrznym jest niższe niż unijna średnia.

Większość firm korzysta z internetu tylko do podstawowych zadań, np. 9. proc. z nich wysyła e-maile, jednocześnie mniej niż połowa (42 proc.) przeszukuje zagraniczny internet, a zaledwie 6 proc. ma sklep internetowy w innej wersji językowej. Z badania „Internetowa Rewolucja” Millward Brown SMG/KRC wynika również, że pomimo że o internetowym tłumaczu wie 85 proc. firm, to korzysta z niego zaledwie 55 proc.

Powodów, dla których polscy przedsiębiorcy nie chcą, boją się lub nie wiedzą, że mogą zabiegać o zagranicznych klientów, jest wiele. Z analiz wynika, że najczęściej ich właściciele uważają, że te są zbyt małe, by podbijać zagraniczne rynki, a konkurencja za granicą zbyt duża. Ale specjaliści przekonują, że wielkość firmy nie ma tu znaczenia.

– _ Weźmy przykład firmy Medieval Market, która sprzedaje różne stroje średniowieczne dla hobbystów. Proszę sobie wyobrazić, że są gdzieś potencjalni konsumenci, oni są rozproszeni po całym świecie. Chodząc po stronach w Nowej Zelandii, Australii, bo takich klientów ma ta firma, nagle odnajdują stronę firmy z Polski przygotowaną po angielsku. Okazuje się, że mogą kupić replikę średniowiecznego namiotu. Kupują i nie przeszkadza im, że to jest firma z bardzo daleka _ –. wskazuje Artur Waliszewski, dyrektor Google Polska.

Przedsiębiorców powstrzymuje również brak kontaktów za granicą i obawa przed problemami językowymi, jak czytamy w raporcie Millward Brown SMG/KRC.

Przedsiębiorców powinien zachęcić znacznie niższy próg wejścia niż przy innych formach promocji.

– _ Gdybyśmy chcieli zrobić kampanię w telewizji we Francji, to musielibyśmy liczyć się naprawdę z dużymi kosztami na początek. Jeżeli chcemy zrobić w internecie, możemy najpierw zacząć na malutką skalę, bardzo precyzyjnie zobaczyć, jak to działa, a następnie zwiększyć skalę i systematycznie krok po kroku rozwijać swoją działalność bez większej inwestycji na początek _ –. mówi Agencji Informacyjnej Newseria dyrektor Google Polska.

Z promocją także na bakier

Jeszcze gorzej wygląda kwestia reklamy za granicą. Zaledwie 1. proc. krajowych firm eksportujących produkty bądź usługi reklamuje się w językach innych niż polski, a jedynie 10 proc. w ogóle planuje takie działania. Tymczasem, jak twierdzą organizatorzy Internetowej Rewolucji bez Granic – Google, Home.pl i PKPP Lewiatan – wiele barier można zniwelować wykorzystując dostępne narzędzia internetowe.

Dlatego też małym i średnim przedsiębiorcom proponują bezpłatne stworzenie wizytówki na mapach Google i profesjonalnej strony internetowej w domenie .eu, a także przetestowanie reklamy w wyszukiwarce w 2. językach obcych. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą także bezpłatnie skorzystać z takich usług jak tłumacz Google lub liczyć na wsparcie ekspertów przez 3 miesiące od uruchomienia kampanii.

– _ Sam pakiet, by być w internecie, mieć stronę internetową, to są naprawdę niewielkie koszty _ –. podkreśla dyrektor Google Polska.

Przekonuje przy tym, że nie ma takiego produktu, usługi czy działalności biznesowej, która nie powinna mieć swojej strategii internetowej: – _ Znikają też miejsca, w których nie ma internetu. Mamy internet już w naszych telefonach, na tabletach, komputerach. Za chwilę będziemy go mieli w telewizorach. Wszystko będzie w internecie, a internet będzie wszędzie. Prognozy PKPP Lewiatan zakładają, że polskie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nadal bardzo ostrożnie będą prowadzić swoją działalność on-line. W latach 2012-13 tylko 11,6 proc. z nich będzie sprzedawać zagranicę swoje produkty i usługi. _

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Logitech kupił 200 milionów przełączników do klawiatur"

2

Wybrane dla Ciebie

Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony
Ma grubość atomu. Naukowcy skonstruowali innowacyjny komputer
Ma grubość atomu. Naukowcy skonstruowali innowacyjny komputer
Nowe śmigłowce Apache. "To będzie stanowiło absolutny priorytet"
Nowe śmigłowce Apache. "To będzie stanowiło absolutny priorytet"
Izrael atakuje instalacje nuklearne. "Oceniona zostanie skala uszkodzeń"
Izrael atakuje instalacje nuklearne. "Oceniona zostanie skala uszkodzeń"
Amerykańska pomoc dla Izraela. Sojusznik na specjalnych warunkach
Amerykańska pomoc dla Izraela. Sojusznik na specjalnych warunkach
Nieziemska pogoda. Już niedługo wiatr słoneczny dotrze do Ziemi
Nieziemska pogoda. Już niedługo wiatr słoneczny dotrze do Ziemi
"To zdjęcie będzie symbolem". Nietypowa egzekucja naukowca w Iranie
"To zdjęcie będzie symbolem". Nietypowa egzekucja naukowca w Iranie
Zamachy na irańskich fizyków jądrowych. Zabijali ich nieznani sprawcy
Zamachy na irańskich fizyków jądrowych. Zabijali ich nieznani sprawcy
Izrael naśladuje Ukraińców? Potężny cios z wnętrza Iranu
Izrael naśladuje Ukraińców? Potężny cios z wnętrza Iranu
"To jest militarne arcydzieło". Analityk o uderzeniu Izraela
"To jest militarne arcydzieło". Analityk o uderzeniu Izraela
Izraelskie ataki prewencyjne. Operacje Powstający Lew, Orchard i Opera
Izraelskie ataki prewencyjne. Operacje Powstający Lew, Orchard i Opera
Polski astronauta nadal w kwarantannie. Czy może ją przerwać?
Polski astronauta nadal w kwarantannie. Czy może ją przerwać?