Polski niewidzialny okręt w budowie. ORP Ślązak ma niebawem rozpocząć służbę

Polski niewidzialny okręt w budowie. ORP Ślązak ma niebawem rozpocząć służbę
Źródło zdjęć: © PAP
Arkadiusz Stando

Prace nad polskim okrętem z technologią "stealth" trwają już od ponad 17 lat, a sam projekt rozpoczęto już w 1997 roku. Przez te lata projekt ulegał wielu zmianom, był anulowany i wznawiany co najmniej kilka razy. Pierwotnie ORP Ślązak miał być korwetą "Gawron", teraz ma być okrętem patrolowym. Według ostatnich informacji, ma rozpocząć służbę w 2019 roku.

1 / 6

Wiecznie przestarzały

2 / 6

Powrót do prac

Obraz
© East News | Wojciech Strozyk/REPORTER

Niedawno prace nad okrętem wróciły na dobre tory. Po zawieszeniu robót 22 stycznia przez Instytut Uzbrojenia, pół roku żyliśmy w niepewności, co dalej z ORP Ślązak. Wiele głosów sugerowało, że może to być już koniec projektu. Jednak 29 czerwca Instytut Uzbrojenia zawarł umowę z konsorcjum zawiązanym przez Polską Grupą Zbrojeniową SA i PGZ Stoczni Wojenna SA. Na jej podstawie przywrócono do prac nad projektem, i jak informowało Radio Gdańsk - konstruktorzy zapewniają, że jednostka jest praktycznie gotowa. Teraz czas na kolejne próby morskie.

3 / 6

Armatka OTO Melara

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY | KNM F.N.

Uzbrojenie ORP Ślązak nie imponuje. Cechą rozpoznawczą okrętu ma być szybkostrzelna armatka OTO Melara 76mm Super Rapido. Nie jest to supernowoczesny sprzęt - te działka zaprojektowano w latach 80 ubiegłego wieku. Armatka jest zdolna do wystrzeliwania 120 pocisków kierowanych "Vulcano" w ciągu minuty. Zasięg maksymalny to 40 km.

4 / 6

OTO Melara Marlin-WS

5 / 6

Napęd ORP Ślązak

Obraz
© East News | Wojciech Strozyk/REPORTER

Na "Ślązaku" zainstalowano dosyć skomplikowany rodzaj napędu. Został oparty o siłownię z napędem mieszanym, złożonym z dwóch silników o mocy 2x3240 kW oraz turbiny o mocy szczytowej 25 000 kW. Okręt ma osiągać maksymalnie prędkość 30 węzłów, a jego zasięg szacuje się na 2000 Mil morskich przy średniej prędkości 18 węzłów, oraz 4500 Mil morskich przy 14 węzłach.

6 / 6

Okręty w technologii "stealth"

Obraz
© US Navy

ORP Ślązak to pierwszy polski okręt, wykorzystujący technologię "stealth", czyli zdolność do ukrycia przed radarami. Jednak żaden z obiektów stosujących tą technikę nie jest absolutnie niewykrywalny. Główną cechą obiektów trudnych do wykrycia mają być ostre kąty i gładka powierzchnia, czym nie do końca cechuje się "Ślązak". W porównaniu do amerykańskich łodzi "stealth", wygląda raczej jak standardowy okręt.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (156)