Polska liderem rozwoju handlu mobilnego w Europie

Polska liderem rozwoju handlu mobilnego w Europie

Polska liderem rozwoju handlu mobilnego w Europie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
16.10.2014 15:27, aktualizacja: 16.10.2014 16:56

Już 11 mln Polaków skorzystało w zeszłym miesiącu z internetu za pośrednictwem smartfona lub tabletu, a blisko 5 mln kupiło za ich pomocą produkt, usługę lub aplikację. Ponadto, co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Jednak tylko 5,3 proc. polskich firm, z ponad 2 tys. przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej, wynika z najnowszego raportu "Handel mobilny w praktyce 2014"

Ostatnie 1. miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. "Już co piąty przedstawicieli e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10 proc. wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12 proc. z nich. Większy jest też ich optymizm, co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70 proc. z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50 proc. badanych" - mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze w przypadku polskich firm (nie koncentrujących się na e-handlu), które zdają się nie dostrzegać potencjału tkwiącego w rozwiązaniach mobilnych. Największe zmiany dotyczą jednak samych użytkowników. Już 5. proc. Polaków posiada smartfon, a jedna trzecia tablet. Ta ciągle rosnąca grupa użytkowników aktywnie korzysta z internetu i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz częściej robi też w ten sposób zakupy. Już dziś stosowne ułatwienia w postaci aplikacji lub stron mobilnych dla takich właśnie osób wdrożyło 31,49 proc. polskich e-sklepów. W ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła o 7 proc. Podobne tempo wzrostu możemy zauważyć również w przypadku reklamy mobilnej. "Obecnie wynosi ono ponad 100 proc. rok do roku, a sama jej wartość szacowana jest na 32 miliony złotych" - wyjaśnia Maciej Wyszyński, Managing Director CEE w Sociomantic Labs.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych. "Prawie 5. proc. badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65 proc., odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 proc.) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10 proc. planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy" - informuje Piotr Krawiec. O ile sklepy cechują się coraz większą świadomością konieczności wdrażania rozwiązań mobilnych, o tyle firmy nie myślą jeszcze o nich zbyt poważnie.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Ostatnie 12 miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. "Już co piąty przedstawicieli e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10 proc. wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12 proc. z nich. Większy jest też ich optymizm, co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70 proc. z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50 proc. badanych" - dodaje Piotr Krawiec.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Oficjalna nazwa Androida 5.0 to Lollipop

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)