Polscy internauci mogą tropić tajemnicze bańki w Drodze Mlecznej

Polscy internauci mogą tropić tajemnicze bańki w Drodze Mlecznej

Polscy internauci mogą tropić tajemnicze bańki w Drodze Mlecznej
Źródło zdjęć: © Jupiterimages
24.02.2011 13:08, aktualizacja: 24.02.2011 13:55

Polacy internauci mogą wspierać astronomów w klasyfikacji i pomiarach Drogi Mlecznej. Właśnie została udostępniona polska wersja kolejnego społecznościowego projektu naukowego - "The Milky Way Project".

Zadaniem internautów uczestniczących w tym projekcie jest odnajdywanie i opisywanie tajemniczych baniek na fotografiach wykonanych w podczerwieni przez Kosmiczny Teleskop Spitzera. Chodzi o struktury pyłu w Drodze Mlecznej, w tym o "bąbelki", które były badane przez autorów pracy pt. "The Bubbling Galactic Disk", opublikowanej w 200. roku w czasopiśmie "The Astrophysical Journal".

© (fot. Wikimedia)

"Autorzy tego artykułu twierdzą, że bąbelki są związane przede wszystkim z młodymi gwiazdami, ale czasem i obiektami innego typu. Przypuszczają, że świecą dlatego, że akurat na ich powierzchniach pył jest rozgrzewany przez promieniowanie tych ciał. Dzięki temu banki rozgrzewają się i mogą zostać zaobserwowane przez teleskop Spitzera" - wyjaśnia dr Agnieszka Pollo z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dzięki pomocy internautów astronomowie będą się mogli dowiedzieć, jak rozłożone są bańki w Drodze Mlecznej i przez to lepiej zrozumieć procesy prowadzące do powstawania nowych gwiazd w naszej galaktyce.

"The Milky Way Project" powstał po sukcesie kilku odsłon "Galaktycznego Zoo". W sumie w projektach tego typu przygotowanych na platformie Zooniverse wzięło udział już blisko 40. tys. internautów, w tym ponad 30 tys. Polaków.

Więcej informacji o projektach Zooniverse, w tym o "The Milky Way Project" można znaleźć na stronach polskich partnerów Citizen Science Alliance (konsorcjum powołanego przez kilka czołowych brytyjskich i amerykańskich uniwersytetów, które koncentruje swoje działania na rozwoju społecznościowych projektów naukowych) - Centrum Fizyki Teoretycznej PAN (strona projektu Hands-On Universe, Europe wspieranego przez CFT PAN: http://www.pl.euhou.net)
i portalu Astronomia.pl.

Na stronach EU-HOU jest dostępne również forum dyskusyjne, na którym uczestnicy projektów mogą wymieniać się doświadczeniami. W przypadku wątpliwości, na pytania użytkowników odpowiada polski zespół ekspertów - wystarczy napisać na adres: galaktycznezoo@astronomia.pl.