Pojazdy z USA, które udają rosyjski sprzęt. Zauważono je w Niemczech
Serwis Defence Blog donosi, że Stany Zjednoczone rozmieściły w Niemczech "fałszywe" rosyjskie pojazdy wojskowe. Maszyny zauważono w porcie Bremerhaven w Niemczech. Są to zmodyfikowane Humvee i Stryker. Najwyraźniej trafiły tutaj nie bez powodu.
Jak tłumaczy Defence Blog, "fałszywe" rosyjskie pojazdy, które dotarły do Niemiec, "będą wykorzystywane do szkolenia żołnierzy w zakresie umiejętności kognitywnych", co tak naprawdę oznacza zapewnienie realistycznych szkoleń. Serwis zaznacza również, że to nie pierwszy raz, kiedy zaobserwowano podobne rozwiązania. We wrześniu 2022 r. przerobione maszyny Humvee i Stryker miały trafić na wyposażenie tzw. Pułku Czarnych Koni, czyli amerykańskiego 11. Pułku Kawalerii Pancernej.
Pojazdy z USA, które udają rosyjski sprzęt
Opancerzone Strykery odgrywają rolę rosyjskich transporterów opancerzonych BTR-87, a Humvee lekkich pojazdów wielozadaniowych GAZ Tigr. Pierwszy ze wspomnianych rosyjskich sprzętów to mocno zmodyfikowana wersja BTR -82A, która powstała w Rosji jako prywatne przedsięwzięcie. Serwis Military Today zaznacza, że to pojazd niskobudżetowy, który składa się z łatwo dostępnych komponentów samochodowych z transporterów serii BTR-80. Jego prototyp powstał w latach 2014-2015, a transporter publicznie zaprezentowano w 2017 r.
W prototypie BTR-87 wykorzystano m.in. armatę kal. 30 mm, współosiowy karabin maszynowy kalibru 7,62 mm oraz dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Ataka-T . Podobne uzbrojenie można znaleźć w innych pojazdach z serii BTR-80. Rosyjska armia nie wyraziła natychmiastowego zainteresowania BTR-87 i nie wiadomo, czy kiedykolwiek transporter trafił na jej wyposażenie. Dlatego tworzenie imitacji tego rozwiązania przez Amerykanów nieco zaskakuje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS7
Bardziej zasadnym wydaje się przerabianie Humvee na lekkie pojazdy wielozadaniowe GAZ Tigr. Są to bowiem często wykorzystywane rosyjskie terenowe samochody opancerzone. Niektóre z pojazdów zaliczanych do tej rodziny można spotkać np. w Ukrainie. Jak już informowaliśmy, GAZ Tigr mają ładowność do 1200 kg, a jedna z jego wersji – ABSz 233116 – została zaprojektowana z myślą o przenoszeniu kompleksu rakietowego Kornet-D1. Konstrukcja jest przystosowana do pracy w najtrudniejszych warunkach – może operować w temperaturach z zakresu od -14 do +50 stopni Celsjusza.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski