Pierwszy taki lot w historii. U-2 był wysoko w powietrzu, gdy aktualizowano jego systemy

Samoloty wojskowe stale przechodzą aktualizację oprogramowania. Nigdy dotąd nie odbywało się to jednak w powietrzu. Po raz pierwszy w historii, Amerykanie zaktualizowali systemy samolotu U-2S Dragon Lady, który leciał wysoko nad ziemią.

U-2Samoloty szpiegowski U-2
Źródło zdjęć: © USAF
Arkadiusz Stando

"Niesamowite" – komentuje amerykański The National Interest. I rzeczywiście tak jest. 22 września ośrodek badawczy U-2 Federal Laboratory przeprowadziło udaną i pierwszą w historii aktualizację systemu oprogramowania awioniki w locie. Aby tego dokonać, wykorzystano Kubernetes, otwartoźródłową platformę do zarządzania, automatyzacji i skalowania aplikacji kontenerowych.

Oprogramowanie samolotu U-2 Dragon Lady z 9. Skrzydła Zwiadowczego w Bazie Sił Powietrznych Beale, znajdujące się na czterech komputerach pokładowych, zostało zaktualizowane zdalnie z powierzchni. Umożliwiło to narzędzie Kubernetes, dzięki któremu nie obciążono bezpośrednio jednostek obliczeniowych zainstalowanych na pokładzie U-2. Całą pracą zajęły się urządzenia umieszczone na ziemi.

Oprogramowanie U-2 zaktualizowano podczas lotu, a to dopiero początek

„Udane połączenie starszego systemu komputerowego U-2 z nowoczesnym oprogramowaniem Kubernetes było kamieniem milowym w rozwoju konteneryzacji oprogramowania w istniejących systemach uzbrojenia Sił Powietrznych" - powiedział Nicolas Chaillan, dyrektor ds. Oprogramowania Sił Powietrznych USA.

Amerykańskie wojska planują korzystać z rozwiązań chmurowych na pełną skalę. Mowa o Coud One, wewnętrznym systemie opartym na chmurze programu Sił Powietrznych oraz armii. Amerykanie mają przenieść około 800 aplikacji do jednego scentralizowanego systemu. Niewykluczone, że kiedyś całe oprogramowanie sterujące samolotami będzie znajdować się daleko od nich, na serwerach chmurowych.

Samolot szpiegowski U-2 – to żywa legenda

Lockheed U-2 Dragon Lady nie należy traktować, jak zwykłego samolotu. To amerykański samolot rozpoznawczy zbudowany na zamówienie CIA, użytkowany również przez USAF i NASA. Maszyna może wznieść się na pułap 27400 metrów. O samolocie U-2 świat usłyszał po zestrzeleniu maszyny pilotowanej przez Francisa Gary’ego Powersa w pobliżu Swierdłowska. Rosjanie potrzebowali do tego aż czternastu rakiet przeciwlotniczych S-75.

Źródło artykułu: WP Tech

Wybrane dla Ciebie

Estonia wzmacnia granicę z Rosją. Buduje rów przeciwczołgowy
Estonia wzmacnia granicę z Rosją. Buduje rów przeciwczołgowy
"Nie chcemy krzeseł z pradawnych lasów". IKEA na celowniku Greenpeace
"Nie chcemy krzeseł z pradawnych lasów". IKEA na celowniku Greenpeace
Lubelskie lasy pod większą ochroną. Utworzono trzy nowe rezerwaty
Lubelskie lasy pod większą ochroną. Utworzono trzy nowe rezerwaty
Jak AI zmienia naszą rzeczywistość? Dragan i Dukaj na AI Summit 2025
Jak AI zmienia naszą rzeczywistość? Dragan i Dukaj na AI Summit 2025
Zbroją się na potęgę. Porównują się z Polską
Zbroją się na potęgę. Porównują się z Polską
Jak ludzie korzystają z ChatGPT? Przeanalizowano 1,5 mln rozmów
Jak ludzie korzystają z ChatGPT? Przeanalizowano 1,5 mln rozmów
Naukowcy są przekonani. Zaawansowane cywilizacje są mało prawdopodobne
Naukowcy są przekonani. Zaawansowane cywilizacje są mało prawdopodobne
Czterokrotny wzrost wstrząsów w rejonie superwulkanu. Są nowe dane
Czterokrotny wzrost wstrząsów w rejonie superwulkanu. Są nowe dane
Niepokojąca sytuacja kraju NATO. "Nie jesteśmy gotowi"
Niepokojąca sytuacja kraju NATO. "Nie jesteśmy gotowi"
Nowa strategia walki z groźnym grzybem. Wirus jako cel terapii
Nowa strategia walki z groźnym grzybem. Wirus jako cel terapii
Luftwaffe nad Polską. Pomaga odstraszać Rosję
Luftwaffe nad Polską. Pomaga odstraszać Rosję
Rosyjskie bombowce Tu-160. Manewry nad Morzem Barentsa to część Zapad 2025
Rosyjskie bombowce Tu-160. Manewry nad Morzem Barentsa to część Zapad 2025