Pierwszy raz w historii. Ten samolot nigdy wcześniej się nie rozbił
Boeing 787 Dreamliner, który rozbił się w Ahmadabadzie w Indiach, to samolot, który jest produkowany od 2010 r. W tym czasie powstało ponad 1 tys. jego egzemplarzy i - aż do katastrofy w czerwcu 2025 r. - żaden z nich nigdy wcześniej się nie rozbił.
Reuters przekazał, że na pokładzie samolotu Boeing 787 Dreamliner linii Air India realizującego rejs do Londynu znajdowały się 242 osoby. Maszyna rozbiła się w pobliżu lotniska w Ahmedabadzie ok. godziny 14.00 czasu lokalnego (godzina 10.00 w Polsce).
Linie lotnicze Air India informują, że Dreamliner rozbił się tuż po starcie. Nie jest jednak znana przyczyna katastrofy. "Ustalamy szczegóły i przekażemy dalsze informacje" - przekazały linie.
Samolot, który nigdy wcześniej się nie rozbił
Choć na tę chwilę nie wiadomo, co spowodowało katastrofę Boeinga, to warto zaznaczyć, że ten model samolotu jest produkowany już od 15 lat i do tej pory nie uczestniczył w żadnej katastrofie (choć znane są dwa incydenty, w których Dreamlinery doznały awarii - żaden z nich jednak się nie rozbił).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wariant operowany przez Air India, który rozbił się w Ahmedabadzie, oznaczony numerem 787-8, to bazowa wersja tego samolotu. Boeing oferuje też wersje 787-9 (wydłużona, maksymalnie 290 pasażerów) oraz 787-10 (najdłuższa, do 330 pasażerów). Pierwszy oblot tej maszyny miał miejsce 15 grudnia 2009 r.
Boeing 787-8 Dreamliner
Historia amerykańskiego Dreamlinera sięga jeszcze początków lat 2000. Wtedy to za sprawą zamówienia złożonego przez japońską linię All Nippon Airways postanowiono opracować samolot, który miał przewozić od 200 do 300 pasażerów na dystansach do 16 tys. km i zapewniać przy tym możliwie wysoki komfort podróży. Choć projekt Dreamlinera zanotował trzyletnie opóźnienie, w 2010 r. rozpoczęto jego seryjną produkcję. Do tej pory powstało ponad 1000 Dreamlinerów.
Wspomniany 787-8, który jest podstawowym modelem z rodziny Dreamliner, jest długi na 57 m i charakteryzuje się rozpiętością skrzydeł 60 m. Osiąga zasięg do ok. 15,2 tys. km (w zależności od konfiguracji miejsc) i jest jedynym samolotem z rodziny 787, którego rozpiętość skrzydeł jest dłuższa od kadłuba.
Boeing 787-8 Dreamliner wszedł do służby wkrótce po rozpoczęciu seryjnej produkcji - w 2011 r. Był jednocześnie pierwszym wariantem z rodziny Dreamliner. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie rozwinąć ten samolot, sięga 0,89 Ma (945 km/h), natomiast prędkość przelotowa to 0,85 Ma (903 km/h).