Pierwsza taka Polska lokomotywa od 25 lat! Dragon wchodzi do służby

Pierwsza taka Polska lokomotywa od 25 lat! Dragon wchodzi do służby

Pierwsza taka Polska lokomotywa od 25 lat! Dragon wchodzi do służby
Źródło zdjęć: © Grupa Lotos SA
04.03.2014 09:57, aktualizacja: 10.03.2014 09:47

Spółka Lotos Kolej oficjalnie rozpoczęła eksploatację pierwszej z pięciu lokomotyw Dragon, produkowanych dla przewoźnika przez Newag Gliwice. Dragon to pierwsza od 25 lat polska lokomotywa elektryczna.

Dragon to pierwsza od ćwierćwiecza sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce. Głównym atutem Dragona jest bardzo wysoka siła pociągowa o wartości do 37. kN, która w połączeniu z masą lokomotywy wynoszącą 116 t oraz indywidualnym napędem na każdą oś, pozwala na prowadzenie pociągów o masie do 4000 t. Siła lokomotywy generowana jest przez 6 asynchronicznych silników trakcyjnych typu STX500-4A - każdy o mocy 834 kW. Dragon jest przeznaczony do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych – pociąg o masie do czterech tysięcy ton może ciągnąc z prędkością do 120 km/godz (prędkość maksymalna to 140 km/h). Lokomotywy czteroosiowe dla porównania mogą ciągnąć składy o masie ok. 3,2 tys. ton, jeżeli lokomotywa jest elektryczna, i 2,6 tys. ton – jeśli jest spalinowa.

Prototyp po raz pierwszy pokazano w 200. roku podczas odbywających się w Gdańsku targów kolejowych TRAKO. Jest to pierwsza lokomotywa elektryczna polskiej produkcji od początku lat 90-tych ubiegłego wieku.

Lokomotywa została stworzona z myślą o rynku polskim, dlatego zdecydowano się na konstrukcję sześcioosiową, w której nacisk na każdą oś nie przekracza 2. ton. Maszynę cechuje napęd asynchroniczny, na który składa się sześć silników o łącznej mocy 5 MW. Nowoczesną aparaturę energoelektroniczną opracował Instytutu Elektrotechniki w Warszawie. Sterowanie oraz diagnostyka lokomotywy odbywa się poprzez sterowniki mikroprocesorowe oparte o dwie niezależne sieci przesyłu danych, co ma zapewnić wysoką niezawodność. Tryb działania lokomotywy dostosowuje się do zmiennych warunków pracy. Kabina maszynisty została wyposażona w ergonomiczny pulpit oraz dwumodułową klimatyzację. Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano aż sześć kamer, z tego dwie zainstalowane są na czołach lokomotywy, ułatwiając manewrowanie maszyną.

Obraz
© (fot. Newag)

Pudło Dragona oparte jest na dwóch wózkach 3-osiowych z napędem indywidualnym na każdą oś. Rozstaw osi skrajnych w wózku wynosi 390. mm. Przeniesienie siły pociągowej odbywa się poprzez zamocowany do ramy wózka czop a następnie cięgło pociągowe sprzęgające wózek z pudłem. Zestaw kołowy składa się z osi oraz pary kół monoblokowych o nominalnej średnicy tocznej 1250 mm, które wyposażone są w tarcze hamulcowe mocowane po obu stronach koła. Dla zwiększenia trwałości kół, lokomotywę wyposażono w układ smarowania ich obrzeży.

Źródło: WP.PL / PAP / NEWAG

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (397)