Pierwsza taka Polska lokomotywa od 25 lat! Dragon wchodzi do służby
Spółka Lotos Kolej oficjalnie rozpoczęła eksploatację pierwszej z pięciu lokomotyw Dragon, produkowanych dla przewoźnika przez Newag Gliwice. Dragon to pierwsza od 25 lat polska lokomotywa elektryczna.
Dragon to pierwsza od ćwierćwiecza sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce. Głównym atutem Dragona jest bardzo wysoka siła pociągowa o wartości do 37. kN, która w połączeniu z masą lokomotywy wynoszącą 116 t oraz indywidualnym napędem na każdą oś, pozwala na prowadzenie pociągów o masie do 4000 t. Siła lokomotywy generowana jest przez 6 asynchronicznych silników trakcyjnych typu STX500-4A - każdy o mocy 834 kW. Dragon jest przeznaczony do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych – pociąg o masie do czterech tysięcy ton może ciągnąc z prędkością do 120 km/godz (prędkość maksymalna to 140 km/h). Lokomotywy czteroosiowe dla porównania mogą ciągnąć składy o masie ok. 3,2 tys. ton, jeżeli lokomotywa jest elektryczna, i 2,6 tys. ton – jeśli jest spalinowa.
Prototyp po raz pierwszy pokazano w 200. roku podczas odbywających się w Gdańsku targów kolejowych TRAKO. Jest to pierwsza lokomotywa elektryczna polskiej produkcji od początku lat 90-tych ubiegłego wieku.
Lokomotywa została stworzona z myślą o rynku polskim, dlatego zdecydowano się na konstrukcję sześcioosiową, w której nacisk na każdą oś nie przekracza 2. ton. Maszynę cechuje napęd asynchroniczny, na który składa się sześć silników o łącznej mocy 5 MW. Nowoczesną aparaturę energoelektroniczną opracował Instytutu Elektrotechniki w Warszawie. Sterowanie oraz diagnostyka lokomotywy odbywa się poprzez sterowniki mikroprocesorowe oparte o dwie niezależne sieci przesyłu danych, co ma zapewnić wysoką niezawodność. Tryb działania lokomotywy dostosowuje się do zmiennych warunków pracy. Kabina maszynisty została wyposażona w ergonomiczny pulpit oraz dwumodułową klimatyzację. Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano aż sześć kamer, z tego dwie zainstalowane są na czołach lokomotywy, ułatwiając manewrowanie maszyną.
Pudło Dragona oparte jest na dwóch wózkach 3-osiowych z napędem indywidualnym na każdą oś. Rozstaw osi skrajnych w wózku wynosi 390. mm. Przeniesienie siły pociągowej odbywa się poprzez zamocowany do ramy wózka czop a następnie cięgło pociągowe sprzęgające wózek z pudłem. Zestaw kołowy składa się z osi oraz pary kół monoblokowych o nominalnej średnicy tocznej 1250 mm, które wyposażone są w tarcze hamulcowe mocowane po obu stronach koła. Dla zwiększenia trwałości kół, lokomotywę wyposażono w układ smarowania ich obrzeży.
Źródło: WP.PL / PAP / NEWAG