Oto samolot, który startuje pionowo. W 11 minut osiąga pułap 10,5 km

Oto samolot, który startuje pionowo. W 11 minut osiąga pułap 10,5 km

29.08.2016 | aktual.: 29.12.2016 08:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Absolutna większość samolotów startuje i ląduje poziomo. Wymaga to jednak długich pasów startowych, dużego zużycia paliwa. Inżynierowie od lat głowią się, jak sprawić, żeby samoloty były bardziej ekonomiczne i coraz częściej powstają prototypowe rozwiązania, właśnie takie jak pionowo startujące i lądujące maszyny.

TriFan 600 jest jedną z takich maszyn. Powstała jako samolot dla biznesmenów, wewnątrz jest równie przemyślany jak sposób jego wznoszenia się.

Absolutna większość samolotów startuje i ląduje poziomo. Wymaga to jednak długich pasów startowych i dużego zużycia paliwa. Inżynierowie od lat głowią się, jak sprawić, żeby samoloty były bardziej ekonomiczne i coraz częściej powstają prototypowe rozwiązania, właśnie takie jak pionowo startujące i lądujące maszyny.

TriFan 600 jest jedną z takich maszyn. Powstała jako samolot dla biznesmenów. Wewnątrz jest równie przemyślany jak sposób jego wznoszenia się.

1 / 8

Może zmienić sposób, w jaki podróżujemy

Obraz

TriFan 600 został stworzony przez firmę XTI Aircraft. I ponieważ startuje i ląduje w bardzo nietypowy sposób (pionowo!), może zmienić sposób, w jaki podróżujemy. A przynajmniej sposób, w jaki podróżują najbogatsi.

TriFan 600 to cudeńko technologii, nie tylko ze względu na sposób unoszenia się.

2 / 8

W jaki sposób TriFan 600 startuje pionowo?

Obraz

Wszystko dzięki zastosowaniu trzech wentylatorów kanałowych. Wentylatory obracają się w zależności od płaszczyzny, w jakiej chcemy się poruszać (góra-dół, przód-tył).

Taki sposób wznoszenia się mógłby wyeliminować pasy startowe.

3 / 8

Zasięg i budowa

Obraz

TriFan 600 ma zasięg ok. 3000 kilometrów (dokładnie 2 896 km). Oznacza to, że spokojnie moglibyśmy dolecieć nim z Warszawy np. do Lizbony w Portugalii.

Samolot napędzany jest dwoma silnikami turboodrzutowymi.

4 / 8

Maksymalny pułap wysokości - ponad 10 km

Obraz

Powłoka samolotu zbudowana jest z włókna węglowego oraz żywicy epoksydowej.

TriFan 600 w 11 minut wznosi się do wysokości ponad 10 kilometrów.

5 / 8

Wnętrze

Obraz

TriFan 600 opracowany został jako samolot dla biznesmenów. To taka bardziej luksusowa wersja helikoptera. Dlatego wewnątrz znalazło się miejsce dla 6 osób - 5 pasażerów i pilota.

Jak widzicie na powyższym zdjęciu, przestrzeni w samolocie pasażerom nie braknie.

6 / 8

Prędkość

Obraz

Samolot może poruszać się z maksymalną prędkością 628 km/h.

Jak mówił serwisowi Business Insider założyciel i prezes XTI Aircraft David Brody:
- Chodzi o to, żeby oszczędzić użytkownikom setek godzin rocznie, które w innym wypadku spędziliby podróżując na i z lotniska. My redukujemy całkowity czas podróży.

7 / 8

Prototyp

Obraz

TriFan 600 zapowiada się znakomicie, prawda? Ale jak każda maszyna, także ta ma minusy. Największą wadą tego modelu jest fakt, że na razie istnieje tylko na papierze.

XTI Aircraft ma zamiar wypuścić na rynek prototyp w ciągu dwóch lat. Cena końcowego urządzenia będzie naprawdę zawrotna - samolot ma kosztować między 10 a 12 milionów dolarów. W przeliczeniu na złotówki kwota ta będzie wynosić między 39 a 46 mln zł.

8 / 8

To niejedyne podejście do stworzenia samolotów startujących pionowo

Obraz

Boeing podpisał kontrakt opiewający na sumę 9,4 mld dolarów na rozwój samolotu pionowego startu i lądowania Phantom Swift. Pierwszy lot nowej maszyny ma się odbyć w 2017 lub 2018 r. Dofinansowanie otrzymane właśnie przez Boeinga jest przeznaczone na wstępny projekt oraz jego udoskonalenie, modelowanie i symulacje, konfigurację płatowca i testy komponentów. Co ciekawe, Phantom Swift został już przetestowany w locie, tyle że w znacznie mniejszej skali. Boeing wykonał model, mający 17 proc. jego wielkości, przy pomocy wirtualnego projektowania i druku 3D.
Joanna Sosnowska/WP Tech

samolotlotnictwowiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)