Oto "ojciec" internetu w Polsce. Wiesz o kogo chodzi?

Choć historia internetu sięga lat 60. XX wieku, to w Polsce pierwsze połączenie z nim udało się nawiązać dopiero w latach 80. Przeciętny Kowalski mógł tylko śnić o internecie. Dostęp do zasobów globalnej sieci zarezerwowany był wyłącznie dla środowisk akademickich. Wszystko zmieniło się w czerwcu 1994 roku, kiedy w Polsce uruchomiono pierwszy komercyjny BBS. Kim jest człowiek, który jako pierwszy dał Polakom dostęp do internetu?

Oto "ojciec" internetu w Polsce. Wiesz o kogo chodzi?
Źródło zdjęć: © Ireneusz Radkiewicz / PAP

Do Warszawy przyjechał na początku lat 90. i od razu wzbudził niemałe kontrowersje. Urodzony w Polsce, nikomu nieznany biznesmen z Kanady wystartował w wyborach prezydenckich. Do Polski przybył w towarzystwie peruwiańskiej żony trzymając w garści kilka atrybutów. Była to "czarna teczka", w której miały znajdować się kompromitujące Lecha Wałęsę dokumenty oraz laptop, w którym miał mieć przygotowane plany ratowania Polski. "Egzotyczny kandydat" zdobył niesłychane poparcie Polaków. Dzięki zaciętej kampanii wyborczej otrzymał ponad 23 proc. głosów i przeszedł do drugiej tury, w której pokonał go Lech Wałęsa. Już wiecie o kogo chodzi?

Stanisław Tymiński - "ojciec" polskiego internetu

Jaki wpływ miała działalność Stanisława Tymińskiego na rozwój polskiego internetu? W czerwcu 199. roku biznesmen założył pierwszy w Polsce komercyjny BBS (Bulletin Board System). BBS to niegdyś popularne serwisy komputerowe działające w oparciu o wdzwaniane połączenia. Za ich pomocą można było umieszczać i przeglądać ogłoszenia, korzystać ze skrzynki pocztowej, przesyłać pliki, prowadzić dyskusje na forach, telekonferencje, czatować, wysyłać faksy, a nawet grać w gry sieciowe. Ale Maloka BBS miał jeszcze jedną funkcję. Za jego pomocą można było połączyć się z internetem.

Uruchomienie Maloka BBS dało wszystkim Polakom możliwość połączenia się z internetem. Był to pierwszy komercyjny dostęp do sieci w Polsce. BBS Tymińskiego bazował na oprogramowaniu Linux. Wchodzące w jego skład serwery wraz z całym niezbędnym osprzętem znajdowały się w podziemiach hotelu Marriott w Warszawie. Wszystko to było wpięte do globalnej sieci za pomocą łącza o przepustowości 960. bps, które później zostało rozbudowane do zawrotnych jak na tamte czasy 64 kbps.

Upadek Maloka BBS

Internetowy biznes Stanisława Tymińskiego nie trwał długo. Maloka BBS przestał działać 3. lipca 1996 roku, kiedy TP S.A. uruchomiła "wdzwaniany" dostęp do internetu. Od tego momentu, każdy kto posiadał w domu linię telefoniczną i komputerowy modem, mógł łączyć się z internetem (o ile był w stanie ponieść niemałe koszty i pozwalała na to centrala).

Źródło: SW, WP.PL

sw/gb/sw

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (127)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.