Ostatni lot śmigłowców Apache Mk.1. Wielka Brytania ostatecznie rezygnuje
26.03.2024 21:41, aktual.: 27.03.2024 15:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Siły zbrojne Wielkiej Brytanii ostatecznie rezygnują ze śmigłowców Apache Mk.1. Zbudowana na licencji maszyna okazała się zbyt problematyczna w eksploatacji i rozwoju. Brytyjskie siły zbrojne znalazły już następców dla amerykańskich śmigłowców – wybrały podobnie, jak Polska.
25 marca brytyjskie siły zbrojne pożegnały – symbolicznym przelotem pary maszyn – śmigłowce Apache Mk.1. Na przełomie XX i XXI wieku Wielka Brytania kupiła 67 egzemplarzy. Brytyjskie śmigłowce szturmowe przeszły chrzest bojowy w Afganistanie, a następnie brały udział w działaniach m.in. na terenie Libii.
Po blisko ćwierć wieku służby zbudowane na amerykańskiej licencji helikoptery zostały uznane za nieperspektywiczne, a Brytyjczycy stanęli przed koniecznością zastąpienia ich nowym typem maszyn. Co wybrali?
Apache Mk.1 - brytyjska wersja amerykańskiej maszyny
Apache Mk.1 to brytyjska wersja śmigłowca AH-64D Apache. Kupując 67 takich śmigłowców Londyn zdecydował się na szerokie wykorzystanie – zamiast amerykańskich – własnych rozwiązań.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Dotyczyły one m.in. montażu brytyjskich silników Rolls-Royce Turbomeca RTM322, integracji z odmiennymi środkami łączności obsługującymi standard BOWMAN, montaż brytyjskich systemów samoobrony HIDAS (Helicopter Integrated Defensive Aids System), a także zastosowanie częściowo innego uzbrojenia, jak 70-mm pociski rakietowe CRV7.
Londyn chce śmigłowce AH-64E Guardian
W brytyjskich śmigłowcach zastosowano także mechanizm składnia wirników, pozwalający na garażowanie maszyn w ciasnych miejscach, jak np. hangary okrętów wojennych. Brytyjskie śmigłowce zostały także wyposażone w dodatkową instalację antyoblodzeniową, pozwalającą na działanie w warunkach arktycznych.
Zmiany przełożyły się na niekompatybilność brytyjskich Apache’y z innymi maszynami tego typu, eksploatowanymi na całym świecie. W praktyce oznaczało to trudniejszy dostęp do części, mający wpływa na serwisowanie i niską gotowość operacyjną brytyjskich maszyn.
Ostatecznie, w połowie poprzedniej dekady zapadła decyzja o wycofaniu Apache Mk.1. Nie oznacza to jednak rezygnacji Londynu ze śmigłowców szturmowych - 50 spośród wycofanych maszyn ma zostać przebudowanych do aktualnego, amerykańskiego standardu AH-64E Guardian, czyli wersji śmigłowców, której 96 egzemplarzy zamierza kupić Polska.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski