Ostatni lot śmigłowców Apache Mk.1. Wielka Brytania ostatecznie rezygnuje

Siły zbrojne Wielkiej Brytanii ostatecznie rezygnują ze śmigłowców Apache Mk.1. Zbudowana na licencji maszyna okazała się zbyt problematyczna w eksploatacji i rozwoju. Brytyjskie siły zbrojne znalazły już następców dla amerykańskich śmigłowców – wybrały podobnie, jak Polska.

Apache Mk.1 - brytyjska wersja Apache'a
Apache Mk.1 - brytyjska wersja Apache'a
Źródło zdjęć: © Julian Herzog, Lic. CC BY 4.0, Wikimedia Commons | Julian Herzog
Łukasz Michalik

26.03.2024 | aktual.: 27.03.2024 15:15

25 marca brytyjskie siły zbrojne pożegnały – symbolicznym przelotem pary maszyn – śmigłowce Apache Mk.1. Na przełomie XX i XXI wieku Wielka Brytania kupiła 67 egzemplarzy. Brytyjskie śmigłowce szturmowe przeszły chrzest bojowy w Afganistanie, a następnie brały udział w działaniach m.in. na terenie Libii.

Po blisko ćwierć wieku służby zbudowane na amerykańskiej licencji helikoptery zostały uznane za nieperspektywiczne, a Brytyjczycy stanęli przed koniecznością zastąpienia ich nowym typem maszyn. Co wybrali?

Apache Mk.1 - brytyjska wersja amerykańskiej maszyny 

Apache Mk.1 to brytyjska wersja śmigłowca AH-64D Apache. Kupując 67 takich śmigłowców Londyn zdecydował się na szerokie wykorzystanie – zamiast amerykańskich – własnych rozwiązań.

Dotyczyły one m.in. montażu brytyjskich silników Rolls-Royce Turbomeca RTM322, integracji z odmiennymi środkami łączności obsługującymi standard BOWMAN, montaż brytyjskich systemów samoobrony HIDAS (Helicopter Integrated Defensive Aids System), a także zastosowanie częściowo innego uzbrojenia, jak 70-mm pociski rakietowe CRV7.

Londyn chce śmigłowce AH-64E Guardian

W brytyjskich śmigłowcach zastosowano także mechanizm składnia wirników, pozwalający na garażowanie maszyn w ciasnych miejscach, jak np. hangary okrętów wojennych. Brytyjskie śmigłowce zostały także wyposażone w dodatkową instalację antyoblodzeniową, pozwalającą na działanie w warunkach arktycznych.

Zmiany przełożyły się na niekompatybilność brytyjskich Apache’y z innymi maszynami tego typu, eksploatowanymi na całym świecie. W praktyce oznaczało to trudniejszy dostęp do części, mający wpływa na serwisowanie i niską gotowość operacyjną brytyjskich maszyn.

Ostatecznie, w połowie poprzedniej dekady zapadła decyzja o wycofaniu Apache Mk.1. Nie oznacza to jednak rezygnacji Londynu ze śmigłowców szturmowych - 50 spośród wycofanych maszyn ma zostać przebudowanych do aktualnego, amerykańskiego standardu AH-64E Guardian, czyli wersji śmigłowców, której 96 egzemplarzy zamierza kupić Polska.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (37)