OnLive - usługa, która zniszczy Xboksa, PS3, Wii i wymagania sprzętowe na PC?

Steve Perlman i Mike McGarvey zaprezentowali platformę OnLive, która już wkrótce może całkowicie zmienić rynek elektronicznej rozrywki. Przedsięwzięcie oparte o technologię strumieniowego przesyłania danych (ang. streaming) ma umożliwić m.in. natychmiastową zabawę w dowolnie zaawansowaną grę komputerową na wszystkich platformach niezależnie od stopnia ich zaawansowania. Niemożliwe? Cóż, choć koncepcja faktycznie prezentuje się bardzo utopijnie, to wiele wskazuje na to, że sporą szansę na realizację.

OnLive - usługa, która zniszczy Xboksa, PS3, Wii i wymagania sprzętowe na PC?

Platforma OnLive zaprezentowana przez Steve'a Perlmana ( założyciel WebTV ) oraz Mike'a McGarvey'a ( były szef Eidosu ) może już niedługo zmienić oblicze rynku elektronicznej rozrywki.

Pomysłodawcy projektu twierdzą, że OnLive zapewni użytkownikom najwyżej klasy gry komputerowe od producentów takich jak Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Atari i innych w tym samym momencie, w którym trafią do kanału sprzedażowego. Wiadomo, że początkowo w ofercie OnLive ma znaleźć się 1. najpopularniejszych gier najważniejszych wydawców.

OnLive zapowiada prawdziwą rewolucję. System umożliwi użytkownikom dokonywanie transmisji strumieniowej dowolnych gier na niemal dowolną platformę - w wersji roboczej na wszystkie zbudowane na układach Intela komputery Mac oraz PC działające na systemach XP lub Vista - niezależnie od właściwej mocy docelowego urządzenia (sic!). W takim modelu do przeszłości przejdzie sprzedaż gier na klasycznych nośnikach, a nawet dystrybucja online. Firmy odpowiedzialne za projekt mają hostować gry na swoich serwerach i przesyłać obraz do użytkowników. Gracze do zabawy w najbardziej wymagające produkcje musieli by jedynie zainstalować na swoim komputerze specjalną wtyczkę zajmującą 1MB miejsca na dysku. To jednak nie wszystko. Autorzy chcą by OnLive pozwalało również na przesyłanie strumieniowe gier prosto na ekran telewizora. Odbywałoby się to za pomocą niewielkiego dodatkowego urządzenia. Za obsługę gry odpowiadałyby dołączone do zestawu bezprzewodowe słuchawki i kontroler (na zdjęciu poniżej).

Autorzy projektu powiedzieli, że użytkownicy do płynnej zabawy w najbardziej wymagające gry potrzebowaliby spełnić jedynie wymagania dotyczące łącza. Przy standardowych ustawieniach i rozdzielczości 720x57. (SD) byłoby to około 1,5 Mbit/s, przy ustawieniach 1280x720 pikseli (HD ready) - 5 Mbit/s ( zakładając płynność na poziomie około 60 klatek na sekundę ).
Warto podkreślić, że w podobnym systemie użytkownik mógłby zapomnieć o konieczności ciągłego ulepszania sprzętowego swojego peceta. Obciążenie sprzętowe spadłoby na właścicieli platformy, którzy musieliby zapewnić odpowiednie możliwości swoim serwerom.

Wśród szczegółowych funkcjonalności OnLive autorzy wymieniają m.in. zaawansowaną komunikację z innymi graczami, możliwość oglądania zabawy "z oczu" innego użytkownika serwisu czy też system powtórek, którymi można by się dzielić z przyjaciółmi. Do tego doszłyby oczywiście liczne opcje typowo społecznościowe - gildie, klany, rankingi, turnieje, system ocen gier, itd.

Obraz
© OnLive, streaming gier? (fot. IDG)

Choć właściciele OnLive nie ustalili jeszcze modelu biznesowego, to można domyślać się, że użytkownicy musieliby opłacać wspomnianą możliwość miesięcznym abonamentem. Dodatkowo pojawiłyby się koszty związane z zakupem poszczególnych tytułów. Autorzy zapowiadają również, że będą bardzo otwarci na trzeciorzędnych producentów, którym platforma miałaby znacznie ułatwić rozpowszechnianie tytułów (m.in. poprzez zniesienie kosztów fizycznej dystrybucji nośników z grami).

Pomysłodawcy OnLive powiedzieli bez ogródek, że zamierzają zdetronizować konsole i ustalić zupełnie nowy model podejścia do dystrybucji gier komputerowych. Widać jednak, że przy realizacji tego zadania mogą również zagrozić producentom sprzętu. Pytań jest zresztą znacznie więcej, np.: co z przepustowością łącza? gdzie miejsce dla fanów tworzących mody do ich ulubionych produkcji? jak autorzy rozwiążą kwestię implementowania patchy, sterowników oraz dodatków - w tym płatnych?

Wreszcie najważniejsze - czy to się uda? Przekonamy się już w tym roku - uruchomienie OnLive planowane jest bowiem na czwarty kwartał 2009.

Platforma zostanie również zaprezentowana podczas Game Developers Conference w San Francisco.

Warto dodać, że na początku stycznia tego roku, podczas targów CES 2009, prezes zarządu Advanced Micro Devices Dirk Meyer zapowiedział - http://www.pcworld.pl/news/332562/ces.2009.gry.hd.i.filmy.w.komorce.dzieki.superkomputerowi.amd.html, że spółka dołoży starań aby użytkownicy takich urządzeń jak smartfony mogli oglądać na swoich urządzeniach filmy w wysokiej jakości i grać w atrakcyjne wizualnie gry. Treści te będą serwowane za pośrednictwem superkomputera graficznego, jaki AMD chce wybudować właśnie w tym celu. Czy oba projekty mają coś wspólnego?

Materiał prezentujący usługę OnLive z Gamespot.com:

Źródło artykułu:idg.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)