Odkryto rydwan zakopany razem z koniem i jeźdźcem. Znalezisko ma 2,5 tys. lat

Odkryto rydwan zakopany razem z koniem i jeźdźcem. Znalezisko ma 2,5 tys. lat
Źródło zdjęć: © PAP
Adam Bednarek
05.11.2018 12:58, aktualizacja: 05.11.2018 14:15

W Yorkshire udało się odkopać rydwan z epoki żelaza. Odkrycie jest wyjątkowe, bo znaleziono nie tylko sam pojazd, ale i szczątki jeźdźca oraz jego konia.

O ile zakopanie samego pojazdu nie jest dla naukowców zaskoczeniem, tak pochowanie go razem z jeźdźcem i koniem - już tak. Co ciekawe, to kolejne tego typu znalezisko wykopane w krótkim czasie. W 2017 roku udało się odnaleźć szczątki dwóch jeźdźców, zakopanych razem z rydwanami. Najprawdopodobniej pochodziły z około 500 roku p.n.e.

Zdaniem naukowców, rydwany w epoce żelaza były symbolem statusu. Badacze nie wiedzą jednak, dlaczego zakopywano je wraz z końmi i ze zmarłym. Właśnie dlatego najnowsze znaleziska są tak cenne i wartościowe. Fakt, że niedawno doszło do niejednego tego typu odkrycia każe podejrzewać, że nie był to dla żyjących w epoce żelaza nadzwyczajny i rzadki rytuał.

Epoka żelaza: kiedy trwała?

"Epoka żelaza to okres dziejów ludzkości następujący po epoce brązu, w której żelazo stało się głównym surowcem w wytwarzaniu narzędzi. Ramy czasowe epoki żelaza są różne i uzależnione od stref geograficznych, zróżnicowania kulturowego i rozwoju społeczno-gospodarczego. W znaczeniu archeologicznym skończyła się w XIII w." - przypomina Wikipedia.