Odkryto nową superziemię. Naukowcy zbadają, czy można tam zamieszkać

Wizualizacja planety TOI-715b
Źródło zdjęć: © JPL-Caltech, NASA
Paweł Maziarz
05.02.2024 09:45

Naukowcy z Uniwersytetu w Birmingham odkryli nową superziemię. Planeta TOI-715b znajduje się w odległości 138 lat świetlnych od Ziemi i może nadawać się do zamieszkania przez człowieka.

Poszukiwanie planet nadających się do zamieszkania przez człowieka to jedno z najciekawszych zadań astronomów. Duże nadzieje są wiązane z superziemiami - planetami spoza naszego Układu Słonecznego, o masie większej od masy Ziemi i należącej do typu planet skalistych. Określenie "superziemia" nie oznacza, że na pewno jest to planeta nadająca się do zamieszkania przez człowieka, ale mogą na niej panować warunki przyjazne życiu.

Do niedawna takie poszukiwania były mocno ograniczone, ale Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przyniósł nowe możliwości obserwacji. Naukowcy mogą określić szczegółowe charakterystyki atmosfery egzoplanet. Ostatnio odkryto wyjątkowo ciekawą planetę.

Odkryto nową superziemię

Mowa o planecie TOI-715b, która krąży wokół czerwonego karła TOI-715 (gwiazda typu M). Obiekt znajduje się 138 lat świetlnych od nas. Planeta ma promień 1,55-krotnie większy od Ziemi, a jej masę szacuje się na ponad 3-krotność naszej planety. TOI-715b znajduje się blisko gwiazdy i charakteryzuje się dosyć ciasną orbitą, więc na wykonanie jednego obiegu wokół karła potrzebuje zaledwie 19 dni.

Układ słoneczny wokół czerwonego karła TOI-715
Układ słoneczny wokół czerwonego karła TOI-715© NASA

Odkrycie zostało pisane w Monthly Notices of the Royal Astronomical Society przez naukowców ze Szkoły Fizyki i Astronomii Uniwersytetu w Birmingham.

Naukowcy zbadają planetę

Odkrycie nowej superziemi zawsze wywołuje sporo emocji, ale jeszcze nie wiadomo, czy obiekt nadaje się do zamieszkania przez człowieka. TOI-715b znajduje się w tzw. konserwatywnej strefie mieszkalnej (CHZ - onservative habitable zone), więc ma odpowiednie nasłonecznienie ze swojej gwiazdy. Jak na razie można tylko spekulować i konieczne będą dalsze badania.

W tym samym układzie słonecznym może znajdować się także inna ciekawa planeta. Obiekt nosi oznaczenie TIC 271971130.02 i, jeśli naukowcy potwierdzą jego istnienie, może być najmniejszą planetą w strefie zamieszkania. Wymagane będą jednak dalsze badania i obserwacje.

Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski