Odkryto gigantyczną "superziemię". Okrąża niedaleką nam Gwiazdę Barnarda

Źródło zdjęć: © ESO
Arkadiusz Stando
15.11.2018 11:07

Wokół najbliższej gwiazdy pojedynczej krąży ogromna egzoplaneta. Posiada masę 3,2 razy większą od Ziemi i jest mroźną, słabo świecącą planetą. Gwiazda Barnarda to najszybciej poruszającą się gwiazdą na naszym niebie.

Zaledwie 6 lat świetlnych od Ziemi znajduje się mroźna, ogromna planeta, warunkami przypominająca naszą planetę. O odkryciu poinformowano w najnowszym wydaniu czasopisma naukowego "Nature". Jest wynikiem ciężkich prac światowej sieci teleskopów - projektów Red Dots oraz CARMENES.

Te dwa projekty dały światu już nie jedno wielkie odkrycie. To ich zasługą było zaobserwowanie chociażby Proxima Centauri, odległej o zaledwie 4,24 roku świetlnego od Ziemi. Nowo odkryta "superziemia" jest teraz drugą najbliższą egzoplanetą, a jej nazwa to Gwiazda Bernarda b.

Gwiazda Barnarda, którą okrąża nowa "superziemia", jest czerwonym karłem. To chłodna gwiazda o stosunkowo niewielkiej masie. Wygląda na to, że dostarcza też niewiele światła swojej planecie skalistej. Według szacunków naukowców, to zaledwie 2 proc. energii świetlnej, która jest dostarczana na Ziemię przez Słońce.

Ze względu na chłodny charakter tego układu na planecie jest bardzo mroźnie. Pomimo tego, że planeta znajduje się zaledwie 0,4 jednostki astronomicznej od swojej gwiazdy, na jej powierzchni temperatura osiąga blisko -170 stopni Celsjusza. Nie jest tak przyjazna dla życia, jak Ziemia.

Co ciekawe, aktualnie Gwiazda Barnarda nie jest widoczna gołym okiem. Świeci słabo, a temperatura na jej powierzchni jest około 2000 stopni niższa, niż w koronie Słońca. Znajduje się około 6 lat świetlnych od nas, co czyni ją drugą najbliższą gwiazdą zewnętrzną. Jednak za mniej więcej 9-10 tysięcy lat będzie najbliżej znajdującą się gwiazdą, tuż po Słońcu. Pędzi w naszym kierunku z prędkością 100 km/s.

Źródło: ESO