Odkryli dlaczego Księżyc się trzęsie. To ma znaczenie dla Ziemi

Odkryli dlaczego Księżyc się trzęsie. To ma znaczenie dla Ziemi

Odkryli dlaczego Księżyc się trzęsie
Źródło zdjęć: © shutterstock
08.10.2023 19:30, aktualizacja: 17.01.2024 18:58

Według naukowców Księżyc robi dwie niekorzystne dla Ziemi rzeczy. Oddala się od nas, ale także kurczy. Konsekwencje tych zjawisk mogą oznaczać koniec świata, jaki znamy.

Do wniosków na temat postępującego kurczenia się Księżyca doszli naukowcy badający jego sejsmikę. Według nich występujące na Srebrnym Globie wstrząsy tektoniczne mają powtarzalne źródło. Księżyc jest aktywny sejsmicznie, ponieważ maleje.

Badania sejsmiczne Księżyca

Badania sejsmiczne Księżyca były wykonywane w ramach misji Apollo. Astronauci, odwiedzający powierzchnię srebrnego globu w latach 1969-1977, umieszczali tam ziemskie sejsmometry. W ten sposób naukowcy mieli nadzieję poznać wewnętrzną strukturę ziemskiego satelity, pomimo znikomej ilości wyników.

Po niemal 50 latach analiza księżycowych wstrząsów nadal dostarcza nowych informacji. Okazuje się, że ponad jedna trzecia z zarejestrowanych fal sejsmicznych była wynikiem przesuwania się uskoków tektonicznych. Najbardziej prawdopodobną przyczyną tego zjawiska jest postępujące się kurczenie się Księżyca.

Znaczenie Księżyca dla Ziemi

To niepokojące, ponieważ Ziemia jaką znamy, potrzebuje srebrnego globu. Planeta trzyma go na uwięzi, ale Księżyc nie pozostaje dłużny. Jego przyciąganie grawitacyjne powoduje występowanie zjawiska pływów na naszej planecie.

W konsekwencji nie tylko regularnie następują zalania i osuszania wybrzeży oceanicznych. Przede wszystkim ziemskie oceany wybrzuszają się w stronę Księżyca. W ten sposób dochodzi do spowolnienia ruchu obrotowego naszej planety.

Przed pojawieniem się Księżyca prędkość rotacji Ziemi była znacznie większa, a dzień trwał około pięciu godzin.

Madelyn Broomeastrofizyczka Uniwersytetu Kalifornijskiego

Realne skutki zanikania Księżyca

Zanikający Księżyc wydaje się więc katastrofalną perspektywą. Bez niego nasz świat nie będzie funkcjonował w znany nam sposób. Nic złego jednak nas nie czeka. Za około 600 milionów lat stanie się on tak mały, że nie będzie w stanie spowodować całkowitego zaćmienia Słońca.

W tym czasie osłabnie też jego wpływ na Ziemię, ale większym zagrożeniem byłoby jego wyrwanie się z układu grawitacyjnego z naszą planetą. To możliwe, ponieważ Księżyc uporczywie się od nas dystansuje. Perspektywa na taki finał jest jednak dopiero za 50 miliardów lat. Do tego czasu Słońce stanie się poważniejszym zagrożeniem.

Astrofizycy prognozują, że za mniej więcej 5 miliardów lat nasza gwiazda macierzysta zacznie umierać i spęcznieje. Słońce zacznie zaburzać i ostatecznie zniszczy układ grawitacyjny Ziemia - Księżyc. Nie ma więc znaczenia jak zmienił się jego funkcjonowanie w dalszej perspektywie.

Katarzyna Rutkowska, dziennikarka Wirtualnej Polski