Odkrycie astronomów. Zaobserwowali pulsara, który wysysa pobliską gwiazdę

Źródło zdjęć: © YouTube.com
19.05.2020 11:40, aktualizacja: 19.05.2020 12:25

Największy radioteleskop na świecie przyczynił się do niecodziennego odkrycia. Astronomowie zaobserwowali pulsara, który wysysa pobliską gwiazdę. Obiekt znajduje się w gromadzie kulistej Messier 92 i wykonuje aż 316,5 obrotów na sekundę.

Astronomowie zaobserwowali pierwszego pulsara znajdującego się w układzie podwójnym. Obiekt położony jest w gromadzie kulistej Messier 92, która jest częścią gwiazdozbioru Herkulesa. Jest ona oddalona od naszej planety o ok. 27 000 lat świetlnych. Odkrycia dokonano za pomocą największego radioteleskopu na świecie - chińskiego FAST.

Nowy pulsar posiada dwie nazwy: PSR J1717 + 4307A oraz M92A. Obiekt obraca się w niezwykle szybkim tempie, wykonując 316,5 obrotów na sekundę. Okrąża swojego gwiezdnego towarzysza posiadającego 0.18 masy Słońca. Jak wynika z obserwacji, podczas tego procesu wysysa z niego materię. Zjawisko opisano na łamach czasopisma naukowego "The Astrophysical Journal Letters".

Naukowcy zaobserwowali dwa zaćmienia w tym układzie podwójnym. Pierwsze z nich trwało około 5 tysięcy sekund, a drugie ok. 500 sekund. Obiekt został zakwalifikowany do tak zwanych pulsarów milisekundowych, czyli silnie namagnesowanych gwiazd neutronowych, których okres rotacji wynosi przeważnie od 1 do 10 milisekund.

Mający 500-metrową średnicę radioteleskop FAST przyczynił się do wykrycia wielu gwiazd neutronowych. Mieści się w chińskiej prowincji Kuejczou. Jego budowę rozpoczęto w 2011 roku, a zakończono pięć lat później. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł 108 milionów dolarów. Jest to aktualnie największy, a zarazem najczulszy radioteleskop, pracujący w niskich częstotliwościach radiowych z pojedynczą czaszą na świecie.

Pulsary to gwiazdy neutronowe, które powstały po śmierci masywnych gwiazd, wskutek odrzucenia przez nie zewnętrznych warstw w potężnej eksplozji zwanej supernową.