Nowy kanał Sueski - wielka inwestycja Egiptu i całego świata
Jest jedną z najważniejszych dróg wodnych na świecie. Łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Przeprawa ma 163 km długości, ale skraca dystans z Zatoki Arabskiej do Europy aż o 7 500 km! Od 2014 roku powstaje drugi taki kanał, a w egipskim porcie w Aleksandrii pojawiły się w związku z tym amerykańskie okręty rakietowe.
Jest jedną z najważniejszych dróg wodnych na świecie. Łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Przeprawa ma 163 km długości, ale skraca dystans z Zatoki Arabskiej do Europy aż o 7 500 km! Od 2014 roku powstaje drugi taki kanał, a w egipskim porcie w Aleksandrii pojawiły się w związku z tym amerykańskie okręty rakietowe. Co te trzy rzeczy mają ze sobą wspólnego? Sprawdźcie!
_ SŁK _
Istotny punkt na handlowej mapie świata
Kanał Sueski to bardzo ważna przeprawa wodna, która niemal pięćdziesięciokrotnie skraca dystans z Europy do Zatoki Arabskiej. Dzięki niej statki płynące np. ze Starego Kontynentu do Azji nie muszą okrążać całej Afryki. Aby umożliwić takie ułatwienie, wykorzystano Półwysep Synaj w Egipcie. Jego położenie było wręcz idealne do przeprowadzenia takiej inwestycji. Półwysep Synaj oddziela Afrykę od Azji, stanowiąc wąskie gardło między wodami Morza Śródziemnego i Zatoki Arabskiej. Doskonała lokalizacja wręcz prosiła się o wybudowanie przeprawy. Konieczność okrążenie całej Afryki oczywiście wiązała się ze sporymi kosztami i długim czasem rejsu.
163 km zamiast 7500 km
Kanał wykopano w latach 1859-1869. Jego szlak znajduje się między miejscowościami Port Said na północy Egiptu z Suezem i przebiega przez takie zbiorniki wodne, jak Jezioro Krokodyli, Wielkie Jezioro Gorzkie czy Małe Jezioro Gorzkie. Całkowita jego długość to 163 km, szerokość oscyluje między 160 m a 300 m. Korzystać z niego mogą statki morskie o zanurzeniu nie większym niż 23 m. Przed modernizacją szerokość wynosiła maksymalnie 200 m, a zanurzenie 11,6 m. W ciągu doby około 60 jednostek przepływa kanałem, podróż zajmuje im po 18-22 h. Na trasie znajdują się zatoki dla mijających się statków, są one oddalone od siebie po ok. 10 km każda. Istnieją tylko dwie przeprawy drogowa między afrykańskim a azjatyckim Egiptem - tunel Ahmed Hamdi lub Most nad Kanałem Sueskim (nazywany tez Mostem Pokoju Mubaraka czy Mostem Przyjaźni Egipsko-Japońskiej).
Po co więc drugi kanał? Wydawałoby się, że po modernizacji długość i szerokość przeprawy jest wystarczająca, żeby zapewnić sprawny ruch transportowy na tym terenie i co amerykańskie wojsko ma wspólnego z inwestycją?
Druga przeprawa
W latach 2014-2015 zabrano się za budowę nowego Kanału Sueskiego. Jest on równoległy do istniejącej przeprawy i pozwoli na ruch statków w obu kierunkach jednocześnie. Dzięki temu przedsięwzięciu przepustowo ść kanału zostanie zwiększona, a czas potrzebny na przepłynięcie zostanie skrócony (do 11 h). To oczywiście będzie przekładać się na zwiększenie dochodów obiektu. Nowy i stary Kanał Sueski są połączone przez cztery mniejsze kanały.
_ "Ten wielki projekt będzie polegać na stworzeniu nowego Kanału Sueskiego, równoległego do obecnego szlaku, o długości 72 kilometrów" _ - mówił prezes Zarządu Kanału Sueskiego, Mohab Mamisz na konferencji prasowej w porcie Ismailia. Mamisz poinformował też, że projekt będzie wymagać wykopania co najmniej 35 km drogi wodnej. Kolejne 37 km zostanie utworzone dzięki _ "rozwojowi i pogłębieniu" _ Kanału Sueskiego, którego tor zostanie poszerzony.
s
_ Jak tylko prezydent _ [Abdel el-Fatah - dop. red.] _ al-Sisi rozkaże 6 sierpnia rozpoczęcie nawigacji, statki będą mogły korzystać z kanału al-Sisi rozkaże 6 sierpnia rozpoczęcie nawigacji, statki będą mogły korzystać z kanału _ - powiedział szef Urzędu Kanału Sueskiego wiceadmirał Mohab Mamisz. Dodał, że prace budowlane zakończą się 15 lipca.
Jak podaje TVN24, aby zrealizować inwestycję, budowlani wydobędą w sumie około 258 milionów metrów sześciennych piasku. To objętość, jaką miałoby 316 Pałaców Kultury i Nauki w Warszawie. Z informacji, do których dotarła Wirtualna Polska, do 16 czerwca wydobyto już 219 mln metrów sześciennych, a więc 85 proc.
- _ Prowadzimy nie tylko prace związane z wykopami i pogłębianiem, ale także czynimy przygotowania, by szlak ten był dostępny i bezpieczny dla globalnej żeglugi. Nie pozwolimy żadnemu statkowi na jego przejście, dopóki nie będzie tam zagwarantowane bezpieczeństwo żeglugowe. _ - dodał Mamisz.
Rząd Egiptu chce zlokalizować w pobliżu Kanału Sueskiego stref przemysłowo-logistyczn, która ma w przyszłości zapewnić jedną trzecią wpływów gospodarczych kraju. Jeśli chodzi o wpływy, jakie przynosi kanał, do tej pory jest to ok. 5 miliardów dolarów rocznie. Dzięki nowej części, do 2023 roku ma ta kwota wzrosnąć do 15 miliardów.
W aleksandryjskim porcie, w związku z budową kanału, pojawiły się amerykańskie okręty rakietowe. Dlaczego?
Okręty amerykańskiej produkcji do ochrony statków
Do śródziemnomorskiego portu w Aleksandrii na północy Egiptu wpłynął amerykański transportowiec. Na jego pokładzie znajdowały się dwa okręty rakietowe produkcji USA dla egipskiej marynarki - FMC S. Ezzat. Skonstruowane w stoczni w Missisipi jednostki wzbogaciły istniejącą już tego typu flotę Egiptu. Kontrakt na dostawę kairskiemu rządowi statków zawarto w 2005 roku. Obecnie Egipt ma na wyposażeniu cztery tak szybkie jednostki.
Zadaniem okrętów będzie ochrona statków handlowych. Dwie jednostki, które już są w służbie, na swoim pokładzie zabiera 40 marynarzy. Uzbrojenie stanowi przede wszystkim system rakietowy krótkiego zasięgu przeznaczony do zwalczania pocisków przeciwokrętowych oraz samoloty MK49 GMLS i ciężkie karabiny maszynowe.
_ Wirtualna Polska / TVN24 / Polskatimes.pl / Wikimedia _