Nowe tramwaje w Warszawie nie mieszczą się przy przystankach
W Warszawie pojawiają się nowe tramwaje, ale pierwsze ich przejazdy nie należą do szczególnie udanych. Jak się okazuje, nowy zamówiony tabor nie mieści się przy niektórych przystankach i trzeba je przerobić. Tramwaje są po prostu za szerokie.
04.07.2021 14:19
Nowe tramwaje zamówione przez Warszawę są zbyt szerokie, by swobodnie mieścić się przy niektórych przystankach - podaje PAP, powołując się na ustalenia Gazety Wyborczej. Problemy nowych tramwajów wyszły na jaw podczas przejazdu między zajezdniami na Woli i Żoliborzu. To pierwsze ze 123 zamówionych tramwajów. Przypływają do Polski z firmy Hyundai Rotem z Korei Południowej.
Jak udało się ustalić, pierwszą trasę między zajezdniami nowe tramwaje pokonywały aż 5 godzin, co dotychczasowym pojazdom w normalnych warunkach powinno zająć maksymalnie 30 minut. Okazuje się, że problemem była szerokość nowych tramawjów, które fizycznie nie mieściły się przy krawężnikach obok niektórych przystanków.
Musieli demontować wysepki przystankowe, inaczej krawężniki zniszczyłyby nowe tramwaje. One są za szerokie i się nie mieszczą. Wychodzi na to, że warszawiacy będą musieli wydać dodatkową kasę na przebudowę przystanków - podawało źródło Wyborczej cytowane przez PAP. Oficjalnie jednak tego nie potwierdzono i trzymano się wersji, że wolny przejazd wynikał z warunków homologacji i konieczności holowania składów.
Warto dodać, że w ubiegłym roku odbył się przejazd testowego tramwaju symulującego wymiary nowych pojazdów, co "pozwoliło wyciągnąć wnioski, na przykład gdzie perony mogą wymagać regulacji" - zapewnił Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. Takie prace są rzekomo rutynowe. "W grę wchodzą bardzo proste prace brukarskie wykonywane od ręki przez naszych pracowników" - tłumaczył.
PAP podaje, że opisywana warszawska inwestycja jest historycznie największą umową na tramwaje podpisaną w Polsce i jedną z większych w Europie. Zamówienie od firmy Hyudai Rotem, która wygrała przetarg, podzielone jest na części.
W zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 pojazdy, zaś później możliwy będzie zakup następnych 90 tramwajów. Zostaną zbudowane za niespełna 2 mld złotych. Podstawowa część zamówienia ma zostać dostarczona do Warszawy do końca 2022 roku.