Nowe odkrycie na Marsie: logo ze Star Treka na powierzchni planety

Nowe odkrycie na Marsie: logo ze Star Treka na powierzchni planety
Źródło zdjęć: © Getty Images
Oskar Ziomek
16.06.2019 10:58, aktualizacja: 16.06.2019 11:59

Badacze Marsa odkryli coś niespodziewanego. Na powierzchni planety zauważono kształt przypominający logo znane fanom kultowej serii.

Jedno z najświeższych odkryć związanych z Marsem okazuje się być ciekawostką przede wszystkim dla miłośników Star Treka. Zespół kamer MRO HiRISE zarejestrował na powierzchni planety nietypowy kształt, który jednoznacznie kojarzy się z logo Gwiezdnej Floty i tak też został przedstawiony przez organizację:

Aby wyjaśnić to zjawisko nie trzeba tworzyć teorii spiskowych. Jak tłumaczy Centrum Operacyjne HiRISE, kształt ten jest efektem złożonej historii wydm, lawy i wiatru. Okazuje się, że na tym obszarze planety istniały już wcześniej wydmy w kształcie półksiężyca, a obecny obraz to konsekwencja dalszych wydarzeń.

W pewnym momencie miała bowiem miejsce erupcja, z której lawa spływała po równinie i wokół wydm, ale nie nad nimi. Ostatecznie wypełniła przestrzeń dookoła wydm i w takiej formie zestaliła się. Ostatni etap to działanie wiatru, który z czasem wywiał pozostałości wydm. Widoczne dziś na zdjęciu "logo" to konsekwencja właśnie tych zjawisk.

MRO HiRISE to skrót oznaczający krążącą wokół Marsa sondę wykonującą zdjęcia w ramach Naukowego Eksperymentu Przetwarzania Obrazu Wysokiej Rozdzielczości. Została wystrzelona w 2005 roku i – zgodnie z opisywanym przykładem – wykorzystywana jest przede wszystkim do badania rzeźby terenu oraz osadów.