Nowe odkrycie na Księżycu. Może zmienić wszystko, co do tej pory wiedzieliśmy

Nowe odkrycie na Księżycu. Może zmienić wszystko, co do tej pory wiedzieliśmy

Nowe odkrycie na Księżycu. Może zmienić wszystko, co do tej pory wiedzieliśmy
Źródło zdjęć: © NASA
06.07.2020 08:35, aktualizacja: 14.07.2020 09:51

Na przestrzeni lat pojawiło się wiele hipotez mówiących o powstaniu Księżyca. Teraz nowe odkrycia dotyczące złóż w jego kraterach mogą zmusić badaczy do ponownej weryfikacji wcześniejszych założeń na temat historii naszego naturalnego satelity.

Badanie opublikowane w Earth and Planetary Science Letters sugeruje, że w księżycowych kraterach znajduje się więcej metali takich jak żelazo czy tytan, niż początkowo przypuszczano. Może to również wskazywać na bogaty zapas tych i innych metali pod powierzchnią Księżyca.

Ilość metali, jaka znajduje się na Księżycu w porównaniu do Ziemi, jest jedną z kluczowych wskazówek, która pomaga naukowcom ustalić, jak powstał nasz satelita. Im bardziej dokładny pomiar, tym więcej mogą dowiedzieć się o historii Księżyca.

Najpopularniejsza teoria dotycząca powstania Księżyca, mówi o tym, że wydzielił się on z Ziemi w momencie, gdy w planetę uderzyło trzecie ciało niebieskie. Jednak zawartość tlenku żelaza na Księżycu jest większa, niż w ówczesnym czasie zawierała skorupa Ziemi. Nowe badania wskazują, że na naszym satelicie jest go jeszcze więcej.

- Naprawdę nasuwa się pytanie, co to oznacza dla naszych wcześniejszych hipotez formacyjnych - mówi Essam Heggy z University of Southern California.- Dzięki lepszemu zrozumieniu, ile metalu faktycznie jest pod powierzchnią Księżyca, lepiej możemy zrozumieć, jak powstawał i ewoluował oraz wykluczyć niewłaściwe hipotezy.

Ostatnie badanie jest wynikiem odczytów radaru z miniaturowego przyrządu o częstotliwości radiowej (Mini-RF) znajdującego się na pokładzie Księżycowego Orbitera Rozpoznania NASA krążącego obecnie wokół Księżyca.

- Ten ekscytujący wynik z Mini-RF pokazuje, że nawet po 11 latach działalności na Księżycu, wciąż dokonujemy nowych odkryć na temat starożytnej historii naszego najbliższego sąsiada - wyjaśnia planetolog Noah Petro z NASA Goddard Space Flight Center. - Dane Mini-RF są niezwykle cenne, ponieważ informują nas o właściwościach powierzchni Księżyca, co możemy wykorzystać, by zrozumieć, co działo się 4,5 mld lat temu.

Oczywiście nadal istnieje wiele wątpliwości. Już są prowadzone dalsze badania, które pomogą znaleźć odpowiedź m.in. na pytanie, czy to możliwe, że Księżyc powstał z fragmentu Ziemi, który znajdował się znacznie głębiej, niż początkowo sądzono. Inna hipoteza sugeruje, że duża zawartość metalu ma związek ze stopniowym wychładzaniem się stopionej powierzchni Księżyca.

Naukowcy zwracają uwagę, że dotarcie do prawdy pomoże lepiej zrozumieć, jaka jest rola księżyców w formowaniu się planet, a także życia na Ziemi. Warto przypomnieć, że w samym Układzie Słonecznym jest ponad 200 księżyców.